Et profilbilde

Førsteamanuensis
Klara Øverland { "honorific-suffix": "Førsteamanuensis", "fn": "Klara Øverland", "tel": "Telefon: 51832917", "email": "klara.overland@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Læringsmiljøsenteret
Læringsmiljøsenteret - Stavanger
Rom HG Q-357

Forskningsområder

Utvalgte publikasjoner

Pågående forskning

Arbeidserfaring

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Bru, Lars Edvin; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Øverland, Klara (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215026015. 304 s.
  • Nedreaas, Kjersti; Øverland, Klara (2016). En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette i skolehverdagen. Universitet i Stavanger. 72 s.
  • Scott, Nicci Alexandra; Øverland, Klara (2016). Hva sier nyere forskning om effekten av skolebaserte kognitiv-atferdsterapeutiske intervensjoner på barn med angst?. Universitet i Oslo. 75 s.
  • Aga, Siri Lenes; Øverland, Klara (2014). En undersøkelse av læreres erfaringer med elever i ungdomsskolen som opplever angst. University of Stavanger.
  • Agledahl, Terje; Garvik, Margit; Idsø, Ella Maria Cosmovic; Jahnsen, Hanne; Oterkiil, Tonje Constance; Øverland, Klara (2014). Kartlegging for PP-tjenesten. Materiell som PP-tjenesten kan ha nytte av å vite om, kjenne til og finne fram til i sitt samarbeid med skoler og barnehager om å utvikle gode læringsmiljø. Universitet i Stavanger.
  • Øverland, Klara; Flokketveit, Camilla Espedal (2014). Elever med depresjon i videregående skole. En undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på depresjon, med fokus på identifisering av symptomer, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet. University of Stavanger. 93 s.
  • Øverland, Klara (2013). Children of divorce in daycare. Exploring subjective experiences among daycare staff and children using Q methodology. University of Stavanger, PhD Thesis UiS no.181-February 2013. ISBN 9788276445183. 116 s.
  • Bjåen, Bjørgulv K.; Øverland, Klara (2016). Mobbing rammer folkehelsa. Høy regning: Hadde man vært bevisst de alvorlige konsekvensene av mobbing, ville man ha reagert mye kjappere i forsøkene på å stoppe mobbingen. Vårt Land. [Avis]; 2016-01-14.
  • Lecoq, Domnine; Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier (2016). Caring for Traumatized Children (CTC). A traumasensitive approach in daycare. International Q network; 2016-09-07 - 2016-09-10.
  • Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara (2016). Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet). Bakgrunn og forskningsdesign. Helse Vest;
  • Øverland, Klara (2016). ADHD, informasjon om selvregulering og samregulering i familien og på skolen. Medisinering og andre tiltak. Foreldrekurs.. BUPA, Universitetssykehuset i Stavanger; 2016-03-21.
  • Øverland, Klara (2016). Angst og depresjon i barnehage og skole. Stiftelsen Psykiatrik Opplysning; 2016-12-03.
  • Øverland, Klara (2016). Behandleres møte med psykisk psyke foreldre. Bupa, sengepost barn, Stavanger Universitetssykehus; 2016-02-10.
  • Øverland, Klara (2016). "Det beste for våre barn". Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag.Skolestart, familieliv, arbeids-ledighet, mobbing: Psykisk helse. Sola kommune; 2016-08-30.
  • Øverland, Klara (2016). Gruppepsykologi -på tide å gjenopprette gruppeterapiens status i behandling, gjennom Norsk Psykolog Forening sitt utdanningssystem. Innlegg fra Rogaland Psykologforening. Norsk Psykologforening; 2016-06-08 - 2016-06-09.
  • Øverland, Klara (2016). "Grønne tanker" - glade barn, kan dette være til hjelp i skolen? En innføring i kognitive teknikker til hjelp i skolen med emosjonelle vansker. Møllehagenskolesenter; 2016-02-01.
  • Øverland, Klara (2016). Grønne tanker. Innføring i kognitiv miljøterapi. Støtte til selvregulering og bedre livsfungering. Høgskolen i Stord; 2016-05-10.
  • Øverland, Klara (2016). Grønne tanker. Kognitive teknikker til hjelp for barn med emosjonelle vansker i skolen. Sande skole; 2016-08-29.
  • Øverland, Klara (2016). Hvordan kan lærere oppdage og hjelpe elever med angst? Tre til fem prosent av barn og unge har angst, men hvordan kan du som er lærer identifisere angstsymptomer og tilrettelegge skolehverdagen for elever med angst?.
  • Øverland, Klara (2016). Kognitive terapiteknikker til hjelp for elever med emosjonelle vansker, for lærere i skolen. Hjelp til selvregulering og samregulering i skolen. Møllehagenskolesenter; 2016-01-25.
  • Øverland, Klara (2016). Omsorgssvikt, vold, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn. Pedagoger og ansatte i barnehager og skole har en viktig rolle i å oppdage dette og å hjelpe barna.
  • Øverland, Klara (2016). Psykisk helse i barnehagen og skolen må fortsatt prioriteres. Bidrag fra Rogaland Lokallag. Norsk Psykologforening, Ledersamling for psykologer; 2016-06-08 - 2016-06-09.
  • Øverland, Klara (2016). Psykisk helse i skolen: Angst i skolen. Utredning og tiltak som kan hjelpe elever. Tjensvoll skole; 2016-11-18.
  • Øverland, Klara (2016). Rus i skolen. Hvilke tiltak kan være til hjelp?. Stiftelsen Psykiatrisk opplysning;
  • Øverland, Klara (2016). Samtaler når barn/unge viser emosjonelle problemer, som aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori ved og etter aggresjonsutbrudd. Høgskolen i Stord; 2016-05-10.
  • Øverland, Klara (2016). Tenåringstid med kronisk sykdom - protester? Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes. Mestringsenheten ved Stavanger Universitetssykehus; 2016-05-24.
  • Øverland, Klara (2016). Ups and Downs med diabetes, ungdom 17 år. Inkludert gruppearbeid. Stavanger Universitetssykehus; 2016-10-27.
  • Øverland, Klara (2016). Utfordringer i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv - tanker og følelser. Foredrag for foreldre med diabetes. Mestringsenheten; 2016-05-24.
  • Øverland, Klara (2016). Vonde hendelser i barndommen. Hvordan påvirker traumer barn og unge? Hva kan barnehagen/skolen gjøre?. Aftenskolen; 2016-10-18.
  • Øverland, Klara (2016). Å bli utsatt for vold, krenkelse, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn.
  • Øverland, Klara (2016). Å vokse opp med psykisk syke foreldre. Barn som blir utsatt for omsorgssvikt, mobbing, overgrep og vold. Reaksjoner og konsekvenser.. Aftenskolen; 2016-10-18.
  • Øverland, Klara; Basilier Vaage, Aina; Lecoq, Domnine Marie Claude Ma (2016). Caring for Traumatized Children (CTC). NBUP og RBUP/RKBUP; 2016-05-30 - 2016-05-31.
  • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier (2016). Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB) studien. Senter for Atferdsforskning; 2016-11-16.
  • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier (2016). Omsorg for Traumatiserte Barn i Barnehagen, studert ved hjelp av Q metodologi. BUPA. Universitetssykehuset i Stavanager;
  • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier (2016). Omsorg for traumatiserte barn. Traumesensitive barnehager - traumebevisst omsorg i barnehagen. Julebygda barnehage; 2016-01-27.
  • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecoq, Domnine (2016). Caring for Traumatized Children in daycare (the OTB Project). Det Humanistiske fakultet, UiS;
  • Handeland, Bodil; Kristensen, Lars Ole; Øverland, Klara (2015). PPT tjenesten. På tide å fremme den pedagogisk psykologiske rådgivingstjenesten i skolen. Norsk Psykologforening; 2015-02-28 - 2015-03-01.
  • Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara (2015). Omsorg for Traumatiserte Barn. PsykNettVest, Helse Bergen, Haukeland Universitetsykehus; 2015-10-28.
  • Øverland, Klara (2015). Barn i to heimar - resultat frå Dr.graden. Frøyland barnehage; 2015-01-26.
  • Øverland, Klara (2015). Barnehagebarn og samlivsbrudd Klara Øverland disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Stavanger 1. februar 2013. Øverland har undersøkt barnehageansattes erfaringer med barn og samlivsbrudd.. Nyheter og presserom, Universitet i Stavanger. [Internett]; 2015-06-10.
  • Øverland, Klara (2015). Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Hvordan ivareta små barns følelser, for å stimulere til en positiv utvikling?. Røyneberg barnehage; 2015-01-26.
  • Øverland, Klara (2015). Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Systematisk arbeid med tilknytningsprosesser og tiltak, for å ivareta barns følelser og utvikling.. Frøyland barnehage; 2015-01-26.
  • Øverland, Klara (2015). Hjertesmerte? Stress og problemer som kan oppstå i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv? Tanker og følelser. Foredrag for ungdom med hjerteproblemer.. Mestringsenheten. Stavanger Universitetssykehus.; 2015-10-13.
  • Øverland, Klara (2015). Hva er det med Matilde? Barn på deling-når konflikten mellom mor og far rammer de aller minste. Barns reaksjoner og barnehagens tiltak.. Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning, Psykiatrisk divisjon, SUS; 2015-11-02.
  • Øverland, Klara (2015). Hva med den psykiske helsa og frigjøringen fra foreldrene? Ungdom med hjertefeil.. Lærings og mestrinsgssenteret. Stavanger Universitetssykehus; 2015-10-13.
  • Øverland, Klara (2015). Hvordan arbeider barnehager med samlivsbrudd? Resultater fra forskning og introduksjon til veilederpakken: Et barn to hjem.. Universitet i Stavanger; 2015-02-03.
  • Øverland, Klara (2015). Hvordan reagerer små barn på samlivsbrudd i barnehagen? Reaksjoner og tiltak.. Egersund kommune; 2015-10-23.
  • Øverland, Klara (2015). Inkludering i barnehage og SFO. Mo-LA Stiftelsen,Politiet i Bergen, Bergen kommune, Laksevåg; 2015-04-03.
  • Øverland, Klara (2015). Traumer. Når mor eller far er psykisk psyk, mobbing, overgrep, mishandling og omsorgssvikt.. Aftenskolen i samarbeid med Helse Stavanger, SuS; 2015-02-10.
  • Øverland, Klara (2015). Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes. Foreldreforedrag for foreldre med barn med diabetes.. Mestringsenheten. Stavanger Universitetssykehus.; 2015-05-12.
  • Øverland, Klara (2015). Ups and Downs med diabetes. Mestringsenheten, Stavanger Universitetssykehus; 2015-10-22.
  • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier (2015). Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB). Psykiatrisk divisjon, Universitetssykehuset i Stavanger; 2015-09-28 - 2016-09-28.
  • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier (2015). Caring for Traumatized Children.. Universita Politecnica Marche; 2015-09-14 - 2015-09-18.
  • Jakobsen, Siw Ellen; Øverland, Klara; Størksen, Ingunn (2014). Taust om samlivsbrudd. Når mamma og pappa går fra hverandre, er barnehagen et trygt sted hvor rutiner og omsorg kan fortsette som normalt. Vetuva. Utdanningsdirektoratet. [Fagblad]; 2014-05-01.
  • skogedal, magnus nødland; Wirak, Stanley; Øverland, Klara (2014). Nyttårsmottakelse av ordføreren.. Stavanger Aftenblad. [Avis]; 2014-01-02.
  • Øverland, Klara (2014). Barn og samlivsbrudd, Tilknytning og foreldres reaksjoner etter samlivsbrudd, samt barnehagens arbeid med barna. BUPA, Rogland; 2014-05-22.
  • Øverland, Klara (2014). Helsemessige konsekvenser av mobbing - barn rammes fysisk og psykisk.
  • Øverland, Klara (2014). Kognitiv miljøterapi med ungdom i barnevernet. Samtaler når ungdom har vist aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori etter aggresjonsepisoder?. Birkelunden barnevernsenter; 2014-11-27.
  • Øverland, Klara (2014). Kognitiv miljøterapi med ungdom- plassert på institusjon etter Lov om barnevernstjenester, §4.24, §4.25 og §4.26, alvorlig rus, vold eller kriminalitet. Birkelunden barnevernssenter; 2014-11-26.
  • Øverland, Klara (2014). Mobbing setter fysiske og psykiske spor. Konsekvensene for barn som mobbes er langvarige, og endring tar tid.
  • Øverland, Klara (2014). Motatt Sandens kommunes Erverspris for doktorgraden: Barn og samlivsbrudd. Sandnes kommune; 2014-01-01.
  • Øverland, Klara (2014). Når barn tar sitt eget liv etter mobbing.Historier om unge mennesker som velger å ende livet sitt etter mobbing ryster, og mange føler med familie og klassekamerater. Ingen nærmiljø har råd til å miste barn.
  • Øverland, Klara (2014). Når små barn blir ertet eller utestengt.
  • Øverland, Klara (2014). Presentasjon av Dr.graden: Barn og samlivsbrudd. Hva skal til for å ta en Dr.grad?. Rogaland lokallag, Norsk Psykologforening; 2014-02-20.
  • Øverland, Klara (2014). Små barn og samlivsbrudd. Barns reaksjoner og tiltak som kan være til hjelp i barnehagen. Kompetansesenter Rus - region Vest Stavanger (KoRus) v/ Roga; 2014-01-24 - 2014-01-25.
  • Øverland, Klara (2014). Utvikling av depresjon og suicidal atferd.
  • Øverland, Klara; Gudmestad, Borghild (2014). Vil letta barnehagekvardagen. Sandneskvinna klara Øverland (45) har med sitt forskningsarbeid vore med på å leggja grunnlaget for rettleiingsmaterialet som skal hjelpa barn i familiar med samlivsbrot til å få ein lettare kvardag.. Sandnesposten. [Avis]; 2014-01-07.
  • Øverland, Klara; Størksen, Ingunn (2014). Taust om samlivsbrudd. Vetuva. [Fagblad]; 2014-03-01.
  • Bjørnå, M.E, Tove; Øverland, Klara (2013). Slik opplever femåringen skilsmissen. Femåringer forteller at de har det fryktelig vanskelig når de føler ansvar for å trøste mor eller far etter samlivsbrudd. Stavanger Aftenblad. [Avis]; 2013-02-26.
  • Landsend, Merete; Øverland, Klara (2013). Skilsmisse tøffere enn du tror. Barn klandrer seg selv, gjør det svakere på skolen, må trøste mor og far. Dagbladet. [Avis]; 2013-06-14.
  • Wiese, Ingeborg; Øverland, Klara (2013). Små barn og samlivsbrudd. Hvordan opplever 4-5 åringer foreldrenes samlivsbrudd? Stort sett all forskning på området har dreid seg om større barn og ungdom. En ny doktor avhandling forsøker å avdekke femåringenes reaksjoner i barnehagen etter at mor og far har skilt lag. Magasinet Voksne For Barn. [Tidsskrift]; 2013-02-01.
  • Øverland, Klara (2013). Arbeid i barnehagen studert ved hjelp av Q metodologi. Hva er viktig i barns oppvekst. Et tilknytningsteoretsik perspektiv. Østlandsk lærerstevne; 2013-11-01.
  • Øverland, Klara (2013). Barnehagebarn og samlivsbrudd. Norsk Psykologforening.; 2013-08-29.
  • Øverland, Klara (2013). Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd.Barnehageansattes erfaringer og femåringers-reaksjoner. Foreldre og Barn; 2013-06-13.
  • Øverland, Klara (2013). Boka «Psykisk helse i skolen» brukes aktivt i grunnskolen. Mange lærere, og hele skoler, bruker boka «Psykisk helse i skolen» for å bedre forstå elevenes psykiske helse..
  • Øverland, Klara (2013). Doktorgrad disputas-meddelelse, Barnehagebarn og samlivsbrudd. Stavanger Aftenblad. [Avis]; 2013-02-05.
  • Øverland, Klara (2013). Hva er det med Thomas? Om samlivsbrudd og reaksjoner. Stavanger Universitetssykehus; 2013-11-04.
  • Øverland, Klara (2013). Hva er viktig i barns oppvekst? Digitale verktøy eller tilknytningsteoretisk perspektiv?. Asperholen barnehage; 2013-02-26.
  • Øverland, Klara (2013). Presentasjon av PhD studien: Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd. Stavanger Universtitetssykehus, forskningsavdelingen; 2013-09-25.
  • Øverland, Klara (2013). Q metodologi i Bupa. Studie av subjektivitet. Bupa, Stavanger Universitetsssykehus; 2013-12-03.
  • Øverland, Klara (2013). Q-sorting with young children.Experiences from a study of-five-year olds sorting pictures/images representing reactions related to parental divorce. School of Psychology, University of East London; 2013-05-17.
  • Øverland, Klara (2013). Vi er skilt. Hva med barna våre? Barn og unge som opplever samlivsbrudd. Hva viser forskningen om deres reaksjoner og hva kan foreldre gjøre?. Helsestasjonstjenesten og mestringsenheten i Sandnes kommune; 2013-03-21.
  • Øverland, Klara; Bjåstad, Jon Fauskanger; Haugland, Bente Storm Mowatt; Stevenson, Greer (2013). An evaluation of health workers satisfaction with a two-year training program in Cognitive Behavior Therapy (CBT) for Children. 2013-09-05 - 2013-09-07.
  • Øverland, Klara; Færø, Marthe Kaasa (2013). Skilsmisse.Jeg må trøste mamma. Foreldre og Barn. [Tidsskrift]; 2013-01-11.
  • Øverland, Klara; Thorsen, Arlene Margaret Arstad (2013). Daycare children of divorce and their helpers.Exploring subjective experiences among daycare staff - how do they work with children and families of divorce?. ISSSS; 2013-09-05 - 2013-09-07.
  • Nilssen, Linn Helen; Øverland, Klara (2012). Små barn som biter fra seg. Når søte melketenner blir et angrepsvåpen, er det godt å vite at det finnes metoder som hjelper.
  • Øverland, Klara (2011). Angst og traumer i skolen. Hvordan kan lærere identifisere angstsymptomer og hva hjelper?. Senter for atferdsforskning;
  • Øverland, Klara (2011). Barnehageansatte sine opplevelser av små barns reaksjoner ved samlivsbrudd. Bambi-prosjektet;
  • Øverland, Klara (2011). Kampen-saken: Ingen enkel forklaring på Kampen-volden. Kampen-dødsfallet. Vold avler vold. Men det er bare en del av årsaken til at noen utvikler aggresivitet som får fatale følger. Aftenbladet, del 1, s. 4, av Line Noer Borrevik. [Avis]; 2011-06-08.
  • Øverland, Klara (2011). Psykolog: - Virker som han tok på seg en annen rolle. Virker som om gjerningsmannen var emosjonelt distansert. http:www.aftenbladet.no/terror/-Virker-som-han-tok-p-seg-en-annen-rolle-2840382.html. Aftenbladet. Nettavisen.. [Internett]; 2011-06-24.
  • Øverland, Klara (2010). Fra antihelt til superhelt. Hvordan kunne antikapitalisten Oliver Stone skape en rollefigur for all verdens økonomistudenter? Finansavisen. [Avis]; 2010-07-31.
  • Øverland, Klara (2010). Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare? Ungdom som utøver vold og tortur.
  • Øverland, Klara (2010). Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare. Ungdom som utøver vold og tortur.
  • Øverland, Klara (2010). Krangler mye i ferien. Mange familier opplever at ferien ender i krangel og skuffelser Må følge bedre med barna. Psykolog Klara Øverland oppfordrer foreldrene til å være der for barna om sommeren. [Avis]; 2010-08-07.
  • Øverland, Klara (2010). Q-methodology as a Tool for Agenda setting Innføring i Q-metodologi. 2010-06-16.
  • Øverland, Klara (2010). Risikovurderinger, av rus, vold og selvskading og planlegging av sikkerhet. Rusvern Sandnes Kommune v/leder Hildegunn Bjelde; 2010-03-10.
  • Størksen, Ingunn; Øverland, Klara (2009). Vonde brudd Barn som lider når foreldrene flytter fra hverandre.
  • Øverland, Klara (2009). Barnehageansatte sine subjektive følelser i forbindelse med samlivsbrudd i barnehagen, studert ved hjelp av Q-metode. 2009-09-19 - 2009-09-20.
  • Øverland, Klara (2009). Krigsbilder av barn i krig Paneldebatt om krigsbilder fra Gaza. [Radio]; 2009-03-13.
  • Øverland, Klara (2009). Krigsbilder kan gi psykiske reaksjoner. Psykolog reagerer på bilde fra Gaza. [Avis]; 2009-01-07.
  • Øverland, Klara (2009). Selvskading. Forebygging og behandling i akuttinstitusjoner. Temadag om selvskading. "Blodet som renner" (oppdragstittel). Bufetat i samarbeid med Senter for Vold, traumer og selvmordsforebygging,; 2009-01-21.
  • Øverland, Klara (2009). Voldssituasjonen i Rogaland. Akutt familievold. Barn og unge som lever med vold. 2009-06-18.
  • Øverland, Klara (2001). Det beste for våre barn. Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag? Skolestart, familieliv, arbeidsledighet, mobbing: Psykisk helse. Sola kommune; 2001-08-30 - 2016-08-30.
  • Øverland, Klara (2009). Dok 09. Internasjonal Pressefotograf Konferanse. Paneldebatt. Publisering av krigsbilder av barn.