Et profilbilde

Universitetslektor
Wenche Elisabeth Thomassen { "honorific-suffix": "Universitetslektor", "fn": "Wenche Elisabeth Thomassen", "tel": "Telefon: 5183 1311", "email": "wenche.e.thomassen@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Institutt for kultur- og språkvitenskap
Rom HG Q-255

PhD kandidat i Utdanningsvitenskap

Forskningsområder

Flerkulturell pedagogikk, kritisk multikulturalisme,  norsk som andrespråk, kunnskap om flerkultur i lærerutdanning

Utvalgte publikasjoner

Publikasjoner

Egeli, E & Thomassen, W. (2015). På vei mot en flerkulturell praksis? Utfordringer og muligheter i dagens lærerutdanning. I Jonsmoen.K.M & Greek. M.(Red.) Språkmangfold i utdannningen. Refleksjon over pedagogisk praksis. (s.137-156). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Egeli, E., Thomassen, W. & Munthe, E. (2012). Rapport fra forprosjektet: Minoriteter, mangfold og lærerutdanning. Stavanger: Universitetet i Stavanger.

Pågående forskning

Deltaker i TasS, LUK, Forskningsprosjekt om flerkultur i lærerutdanning

Arbeidserfaring


Lærer/Lektor ved Sandnes Læringssenter


 Lærer i grunnskolen - Kvitsøy kommune,  Sandnes kommune

 

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Thomassen, Wenche Elisabeth (2016). Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme.. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. ISSN 1504-9922. Volum 10. Hefte 1.
  • Egeli, Elisabeth; Thomassen, Wenche (2015). På vei mot en flerkulturell praksis? Utfordringer og muligheter i dagens lærerutdanning. I: Språkmangfold i utdanningen. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-46026-3. s. 137-158.
  • Thomassen, Wenche Elisabeth (2017). Lærerstudenters kunnskap for undervisning i flerkulturelle og flerspråklige klasser. Forskergruppa i Norsk som andrespråk: Andrespråksdidaktikk; 2017-02-07 - 2017-02-08.
  • Thomassen, Wenche Elisabeth; Munthe, Elaine (2017). Educating Norwegian Preservice Teachers – promoting equality in school. AERA;
  • Thomassen, Wenche Elisabeth (2016). Student Teachers` reflections on teaching in Multicultural and Multilingual Classrooms.. AERA; 2016-04-08 - 2016-04-12.
  • Munthe, Elaine; Thomassen, Wenche Elisabeth (2015). Behov for kompetente lærarar på fleirkulturelle skular.. http://forskning.no/innvandring-arbeid-skole-og-utdanning/20. [Internett]; 2015-12-26.
  • Thomassen, Wenche (2014). Norske dialekter i ord og toner - med hovedvekt på Alf Prøysen. 2014-04-29.
  • Thomassen, Wenche; Egeli, Elisabeth; Pereira, Unni Puntervold (2014). Hva vet vi om lærerstudenters kunnskaper og holdninger til flerkultur og språk i fag?. Illinniarfissuaq - Grønlands lærerseminar; 2014-09-02 - 2014-09-06.
  • Thomassen, Wenche; Egeli, Elisabeth; Pereira, Unni Puntervold (2014). Språk og flerkultur i fag. Hvilken komptanse har morgendagens lærere?. Universitetet i Stavanger; 2014-11-06 - 2014-11-07.
  • Thomassen, Wenche; Hansen, Ann Elisabeth Laksfoss (2014). Jo flere, jo bedre - språk er en ressurs.
  • Egeli, Elisabeth; Thomassen, Wenche (2013). Flerspråklighet og flerkultur-utfordringer for de nye lærerutdanningene. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO);
  • Egeli, Elisabeth; Thomassen, Wenche (2013). Lærerutdanning og det flerspråklige klasserommet. Universitetet i Stockholm; 2013-06-13 - 2013-06-15.
  • Thomassen, Wenche (2013). Mellomspråk - og hva er utfordringer med å lære norsk?. Giske ungdomsskole; 2013-01-22.
  • Egeli, Elisabeth; Thomassen, Wenche (2012). Norsk som andrespråk i de nye lærerutdanningene -utfordringer og muligheter. Høgskolen i Hedmark;