Et profilbilde

Universitetslektor
Kristin Fugelsnes { "honorific-suffix": "Universitetslektor", "fn": "Kristin Fugelsnes", "tel": "Telefon: 51833428", "email": "kristin.fugelsnes@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Institutt for barnehagelærerutdanning
Rom HL K-215

Forskningsområder

Kristin Fugelsnes er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning. Hun er særlig interessert i etikk, profesjonsetikk og forskningsetikk.

Hun deltar i forskningsprosjekter om verdier i forskningsområdet: "Values education in early childhood settings" i programområdet: "Læringskulturer barnehage." 

Studieåret 2015-2016 hadde hun forskningstermin og arbeidet med analyse av data fra ValuEd-prosjektet.

Utvalgte publikasjoner

Johansson, E., Fugelsnes, K., Mørkeseth, E.I., Röthle, M., Tofteland, B. & Zachrisen, B. (2015). Verdipedagogikk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.

Mørkeseth; E.L., Tofteland, B., Johansson, E. Fugelsnes, K. & Rötle, M.  Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Jansen, K.E., Kaurel, J. & Pålerud, T. (Red.) (2015). Demokratiske praksiser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 131-149).

Johansson, E., Fugelsnes, K., Mørkeseth, E.I., Röthle, M., Tofteland, B. & Zachrisen, B. (2014). Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter. Rapport fra Universitetet i Stavanger No 43. Stavanger: Universitetet i Stavanger.

Fugelsnes, K., Röthle, M. & E. Johansson. (2013). Values at stake in interplay between toddlers and teachers. In O. F. Lillemyr, S. Dockett & B. Perry (Eds.). Varied perspectives on play and learning: Theory and research on early years education. (pp. 109-125). Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.

Fugelsnes, K. (2006). Etiske utfordringer ved bruk av dokumentasjon. I: M. Röthle (Red.). Medvirkning i barnehagen ? en utfordring for barnehagen. Stavanger: Rapporter fra Universitetet i Stavanger Nr. 9, 2006 (s. 43-49).






Pågående forskning

"Values education in early childhood settings." Prosjektet er et samarbeid mellom Universitet i Stavanger, Island Universitet, Oulu Universitet (Finland), Linnè Universitet (Sverige) og Aarhus Universitet (Danmark).

 

Arbeidserfaring

                                                            

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna (2015). Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Demokratiske praksiser i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1652-9. s. 131-149.
  • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne (2013). Values at stake in interplay between toddlers and teachers. I: Varied Perspectives on Play and Learning: Theory and Research on Early Years Education. Information Age Publishing. ISBN 9781623964160. s. 109-125.
  • Fugelsnes, Kristin (2006). Etiske sider ved bruk av dokumentasjon Etiske utfordringer ved bruk av pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. I: Rom for medvirkning - en utfordring for barnehagen. Universitetet i Stavanger. s. 43-49.
  • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit (2015). Verdipedagogikk i barnehagen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02451-6. 263 s.
  • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit (2014). Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Et utviklings- og forskningsprosjekt. Universitetet i Stavanger. ISBN 978-82-7644-566-4. 255 s.
  • Zachrisen, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke (2014). Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Universitetet i Stavanger. ISBN 978-82-7644-566-4. 255 s.
  • Fugelsnes, Kristin (2016). Omsorg som verdi. Hvordan kommuniserer de voksne i barnehagen omsorg og hvordan tar barna imot omsorgen?. Skolemøtet i Rogaland; 2016-11-18.
  • Fugelsnes, Kristin (2016). Omsorg som verdi. Hvordan kommuniseres omsorg og hvem bestemmer hva som er omsorg?. Utdanningsforbundet; 2016-01-25.
  • Fugelsnes, Kristin (2016). Reciprocal caring values in ECEC-settings. ValuEd-prosjektet; 2016-09-23.
  • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit (2016). Verdipedagogikk i barnehagen. Mellom ideal og realiteter. Del 1. Utdanningsforbundet; 2016-01-25.
  • Fugelsnes, Kristin (2015). How are caring values communicated in ECEC-settings?. EECERA; 2015-09-09.
  • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke (2014). Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter. Universitetet i Stavanger; 2014-03-11.
  • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin (2014). Garderoben; En arena for kommunikasjon av demokratiske verdier i barnehagen.. Institutt for barnehagelærerutdanning; 2014-03-11.
  • Fugelsnes, Kristin (2013). Doing research "on order." Erfaringer fra FoU-arbeid i to barnehager innen prosjektet: Verdier i barnehagen. Universitetet i Stavanger; 2013-01-16.
  • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna (2013). Hvilke verdier kommer til utrykk i garderoben? Presentasjon av video-observasjoner fra prosjektet: Verdier i barnehagen. Universitetet i Stavanger; 2013-04-02.
  • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna (2013). Values communicated in the locker room. Analyses of practitioner-child interactions based on video observations. EECERA; 2013-08-28 - 2013-08-31.
  • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna (2013). Norwegian Study: VAlues Education in Nordic ECEC Valued. Oweview. Values education in Nordic preschools: Basis for tomorrow; 2013-09-30 - 2013-10-02.
  • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin (2013). Hvilke verdier kommuniseres i garderoben?. Universitetet i Stavanger; 2013-04-02.
  • Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke (2013). Oppsummerende samtale om verdier. Institutt for førskolelærerutdanning; 2013-04-02.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Empati - knyttet til positiv selvhevdelse. 2012-01-30 - 2012-12-30.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Empati knyttet opp mot humor, lek og glede. Universitetet i Stavanger; 2012-02-28.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage. Universitetet i Stavanger; 2012-04-18.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage. Universitetet i Stavanger; 2012-03-28.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Hvordan forholde seg til barn som er utenfor leken/fellesskapet?. Universitetet i Stavanger; 2012-03-06.
  • Fugelsnes, Kristin (2012). Å gi og få tilbakemeldinger fra kollegaer med utgangspunkt i observasjon. Universitetet i Stavanger; 2012-02-02.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Den voksnes rolle i barns lek og barns konflikter.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Den voksnes uttrykk for empati, den empatiske voksne.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Empati - knyttet opp mot samarbeid.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Empati - knyttet opp mot selvkontroll.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Empati og sympati, lek og kjønn.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Hvordan ytrer barns empati seg?.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Konflikthåndtering - med utgangspunkt i Kari Lamers ICPS-problemløsningsstrategi.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Observasjon, knyttet til voksenrollen.
  • Fugelsnes, Kristin (2011). Rollelek og voksenrollen i rollelek.
  • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna (2011). Verdier i barnehage, ett forsknings- och utvecklingsprojekt.Hur forska tillsammans?. Programområde Læringskulturer i barnehage UiS; 2011-04-05.
  • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin (2011). Communicating values during free-play sessions in toddler groups. EECERA; 2011-09-14 - 2011-09-17.
  • Fugelsnes, Kristin (2010). Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger. 2010-01-21.
  • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin (2010). Interpreting values communicated during play sessions Part of SYMPOSIUM: CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL. 2010-08-11 - 2010-08-13.
  • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin (2010). Lek og verdier. Refleksjoner over eksempler fra barnehagen. 2010-11-19.
  • Fugelsnes, Kristin (2009). Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger. 2009-01-29.
  • Fugelsnes, Kristin (2009). Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger. 2009-05-07.
  • Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Tungland, Inger B.E. (2007). The Experienced Curriculum - Childrens Understandings of Learning in Some Norwegian Kindergartens. 2007-08-29 - 2007-09-01.
  • Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa (2006). Foreldresamarbeid i barnehagen; generelt, flerkulturelt og i lys av revidert rammeplan. 2006-04-27.
  • Fugelsnes, Kristin (2006). Etiske sider ved bruk av dokumentasjon i barnehagen. 2006-05-31.
  • Fugelsnes, Kristin (2005). Bør det foreligge samtykke fra foreldre/foresatte når førskolebarn deltar i forskning og/eller undersøkelser?. 2005-10-27.
  • Fugelsnes, Kristin (2005). Etikk i barnehagen; moralske og yrkesetiske utfordringer i barnehagehverdagen. 2005-06-21.
  • Fugelsnes, Kristin (2005). Rights when giving birth and raising children in Norway. Artevelde Hogschool Gent, Belgum; 2005-04-19 - 2005-04-20.
  • Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit (2005). The Norwegian educational system. 2005-04-19.
  • Grindland, Berit; Fugelsnes, Kristin (2005). Children under the age of 6 years. A presentation of some key aspects in the Framework Plan for Day Care Institutions and of some parents rights in Norway. Artevelde hogeschool. Presentation for the staff from Departement of Bachelor in Early Childhood Education; 2005-04-18.
  • Fugelsnes, Kristin (2004). Yrkesetikk - utfordringer for nyutdannede førskolelærere. 2004-10-14.