Et profilbilde

Førsteamanuensis
Nina Helgevold { "honorific-suffix": "Førsteamanuensis", "fn": "Nina Helgevold", "tel": "Telefon: 5183 3605", "email": "nina.helgevold@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Rom HG R-414

 

Forskningsområder

Inkluderende pedagogikk

Klasseromsforskning - Elevers læringsprosesser i klasserommet

TasS Teacher as Students - forskningsprosjekt ved UiS som tar sikte på å utvikle kunnskap om hvordan lærerstudenter utvikler kunnskap, ferdigheter og kompetanse som de vil behøve som framtidige lærere

Utvalgte publikasjoner

Helgevold, N. (2012) Den problematiske friheten. Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet. I Bedre Skole nr.2, 2012, s.16 - 22

Helgevold, N. (2011) Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet. En kvalitativ studie av interaksjonsformer på ungdomstrinnet. Avhandling til graden phd, UiS

Hansen, B. og Helgevold, N. (2010) ?Å trå over dørstokken? Fra å lære å bli lærer til å lære å være lærer. I Hoel, T.L., Engvik, G. og Hansen, B. Ny som lærer ? sjansespill og samspill. Oslo: tapir akademisk forlag, s. 217 - 235

Helgevold, N. (2005) En inkluderende skole. I Bedre Skole nr.2, 2005, s. 33 - 41

Pågående forskning

Post doc stilling knyttet til TasS -forskningsprosjekt ved UiS. TasS prosjektet er et treårig forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om hvordan lærerstudenter utvikler kunnskap, ferdigheter og kompetanse som de vil behøve som framtidige lærere.

Formålet med post docstillingen er å styrke forsking om flerkulturalitet innen utdanningsfeltet og å bidra til økt kunnskap relatert til mangfold og ulikheter.

Arbeidserfaring

Lang erfaring som lærer i grunnskolen (1981 - 2000)

2001 - ......

Ansatt ved UiS. Har undervist i pedagogikk  i  lærerutdanningen, både i grunnutdanningen og på master i spesialpedagogikk. 

Har deltatt i prosjektet "Veiledning for nyutdannede lærere" ved UiS, både som veileder for lærere og som faglærer i utdanningen.

Har vært involvert i etter- og videreutdanningskurs for lærere, innenfor veiledning og vurdering.

 

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Munthe, Elaine; Helgevold, Nina; Bjuland, Raymond (2015). Lesson Study I Utdanning Og Praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-47063-0. 119 s.
  • Helgevold, Nina (2011). Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet. Universitetet i Stavanger. ISBN 978-82-7644-450-6.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2003). Tilpasset opplæring. Undervisning og læring som samspill mellom lærer og elev.
  • Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Helgevold, Nina; Munthe, Elaine; Bjuland, Raymond (2017). Towards inter-rater reliability: A study of factors that may influence scoring of classroom videos. Universitetet i Stavanger; 2017-09-27 - 2017-09-28.
  • Munthe, Elaine; Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina (2017). Enhancing professional learning in Initial Teacher Education. ICSEI;
  • Helgevold, Nina; Murata, Aki (2016). Understanding Student Diversity through Intersubjectivity: Introducing Lesson Study in Teacher Education in Norway and The United States. Universität Zürich; 2016-06-20 - 2016-06-22.
  • Larssen, Deborah Lynn Sorton; Cajkler, Wasyl; Wood, Philip; Helgevold, Nina; Elliot, John; Fauskanger, Janne; Bugge, Hans Erik; Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Jakobsen, Arne (2016). Lesson study and initial teacher education(ITE): understanding learning and meaningful observation to guide beginning teachers. University of Exeter; 2016-09-03 - 2016-09-05.
  • Larssen, Deborah Lynn Sorton; Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Bjuland, Raymond; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne; Østrem, Sissel; Drew, Ion Patrick Francis (2016). TasS Project (teachers as students): Lesson study in Initial Teacher education in Norway, a time-lagged experiment from field practice. University of Oslo; 2016-06-06 - 2016-06-08.
  • Næsheim-Bjørkvik, Gro; Helgevold, Nina (2016). Establishing an inquiry-based learning community in mentoring sessions during Initial Teacher Education. ATEE; 2016-08-22 - 2016-08-24.
  • Ohna, Stein Erik Solbø; Helgevold, Nina (2016). Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen - profesjon i reformtid. Gjesdal skolekontor; 2016-12-08.
  • Thortveit, Jorunn; Helgevold, Nina; Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø (2016). Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid. Jærskulen; 2016-11-09.
  • Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina (2015). Lesson Study inspirert praksisopplæring. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning; 2015-01-26.
  • Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2015). A comparison of content in mentoring sessions in two conditions, a Business-as-usual and a Lesson study intervention. AERA; 2015-04-15 - 2015-04-21.
  • Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2015). Conversation patterns in mentoring conversations during internship in initial teacher education (ITE). ATEE; 2015-09-24 - 2015-09-26.
  • Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina (2014). Lesson Study i praksisopplæringen. Institutt for grunnskolelærerutdanning (IGIS); 2014-12-12.
  • Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina; Østrem, Sissel; Juhler, Martin Vogt; Larssen, Deborah (2014). Results from the TasS project. IGIS, Universitetet i Stavanger; 2014-09-16.
  • Helgevold, Nina; Østrem, Sissel (2014). Doings and performativity in mentoring conversations during internship. European Conference for Educational Research; 2014-09-02 - 2014-09-05.
  • Smedstad, Tormod; Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina (2014). Lærere som lærer (Omtale av TasS prosjektet, UiS). Skolelederen 3, s. 14-15. [Tidsskrift]; 2014-03-10.
  • Helgevold, Nina (2013). Teaching (Science): To Attune to the Attunement of the Other(s). 2013-09-09 - 2013-09-13.
  • Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2013). A comparison of content in mentoring sessions in two circumstances, a control group and a Lesson study intervention group. 2013-09-06 - 2013-09-08.
  • Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2013). Mentoring conversations in student teachers practicum – content and processes. 2013-09-09 - 2013-09-13.
  • Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2013). Veiledningssamtaler i læringsstudenters praksisperioder – innhold og prosesser. 2013-04-22 - 2013-04-23.
  • Munthe, Elaine; Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina (2013). Lesson Study in Initial Teacher Education. WALS; 2013-09-06 - 2013-09-08.
  • Næsheim-Bjørkvik, Gro; Helgevold, Nina; Østrem, Sissel (2013). Hvilke faktorer trekkes fram som sentrale for god kroppsøvingsundervisning gjennom veiledningssamtaler for grunnskolelærerstudenter?. Norges Idrettshøskole; 2013-06-13 - 2013-06-14.
  • Næsheim-Bjørkvik, Gro; Helgevold, Nina; Østrem, Sissel (2013). Mentoring conversations in Physical Education– content and processes in field work in initial Teacher Education. European College of Sport Science; 2013-06-26 - 2013-06-29.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2012). Learning to be at teacher at the worksite - vertical and horizontal dimensions of learning as premises for professional development?. Tallinn University; 2012-05-09 - 2012-05-11.
  • Helgevold, Nina (2012). Arbeidsplaner i skolen – analysert og diskutert ut fra et læringsperspektiv i tillegg til et lærer-, elev - og foreldre perspektiv. Universitetet i Stavanger; 2012-04-18 - 2012-04-19.
  • Helgevold, Nina (2012). Den problematiske friheten Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet.
  • Helgevold, Nina (2012). God undervisning - hvordan forstår vi det?. Fylkesmannen i Rogaland; 2012-11-27.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2011). Fra å lære å bli lærer til å lære å være lærer. Overgangen mellom utdanning og yrke som etkontinuum? Implikasjoner for arbeidsplasslæring?. Høgskolen i Oslo; 2011-03-30 - 2011-03-31.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2011). ”From Learning to Become a Teacher to Learning to be a Teacher” - Bordercrossing Understood as a Continuum.Implications for Learning at the Work Site?. 2011-04-28 - 2011-04-30.
  • Helgevold, Nina (2011). Bedre læringsmiljø?.
  • Helgevold, Nina (2011). God klasseledelse - hva betyr det?. Fylkesmannen i Rogaland; 2011-11-10.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2010). Fra å lære å være lærer til å lære å bli lærer. 2010-05-05 - 2010-08-05.
  • Helgevold, Nina (2006). Interactions in a secondary classroom - inclusive ot exclusive practices - for whom?. 2006-09-13 - 2006-09-16.
  • Helgevold, Nina (2003). De nye pedagogiske metodene.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2002). Fokusgruppeintervju som muntlig prøveform. 2002-10-15 - 2002-10-16.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2002). Fokusgruppeintervju som muntlig prøveform i lærerutdanningen. 2002-09-09 - 2002-09-16.
  • Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (2002). "Fra plan til virkelighet" Hvordan et utviklingsarbeid kan gå fra formulering av intensjoner til realisering i hverdagen. 2002-03-20.
  • Helgevold, Nina (2006). "Interactions in a secondary classroom - inclusive or exclusive practices - for whom?.