Et profilbilde

Førsteamanuensis
Kai Victor Hansen { "honorific-suffix": "Førsteamanuensis", "fn": "Kai Victor Hansen", "tel": "Telefon: 51833740", "email": "kai.v.hansen@uis.no" }

Avdeling/enhet Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt/senter Norsk hotellhøgskole
Rom EAL H-313

Forskningsområder

Kai Victor Hansen, (PhD, MSc) Associate Professor, Norwegian School of Hotel Management, Faculty of Social Sciences, University of Stavanger, in Norway. PhD in Meal Knowledge, MSc in International Hotel and Tourism Administration.


He is currently with teaching, researching, and methodological development in the areas of meal experiences, elderly and quality of life, restaurant management, consumer behaviour, sales and marketing.


The latest publications from him have focused on elderly people at both hospitals and nursing homes regarding increased food intake. Kai Victor Hansen can be contacted at kai.v.hansen@uis.no

 

He is a member of the following professional organisations and editorial Boards:

  • Member of Délice
  • Scientificboard member Insitute Paul Bocuse
  • Member of Working Group - Network of Norwegian Tourism reseachers
  • Member of the Scientific Board of International Gastronomy Tourism Congress Conference ? Izmir, Turkey.
  • Reviewer:
  • Annals of Tourism
  • Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism
  • International journal of Hospitality management
  • Cornell Hospitality Quarterly
  • International Journal of Health Care Quality Assurance




De siste årene har forskningen min vært rettet inn mot forebygge feilernæring for personer med demens og eldre mennesker. Der har forskning om middagstallerken med ulike farge kombinasjoner vært viet mye oppmerksomhet. 
Forskningsområdene som jeg også fokuserer på er utvikling av metode for å avdekke forbrukerne sine oppfatninger av produkter og tjenester. Et annet område er kunders måltidsopplevelser på ulike spisesteder, og avdekke forbedringspotensiale og ved det forbedre lønnsomheten. Jeg arbeider tett sammen med andre forskningsmiljø i inn- og utland for å øke kunnskapen omkring måltid og konsument atferd.

Utvalgte publikasjoner

  • Hansen, Kai Victor (2016). Farget kant gir større matlyst. Demens & Alderspsykiatri. ISSN 1890-4130. Volum 20. Hefte 1. s. 14-14.

  • Hansen, Kai Victor (2016). Food and meals in caring institutions ? a small dive into research. International journal of health care quality assurance/MCB University Press. ISSN 0952-6862. Volum 29. Hefte 4. s. 380-406. DOI: 10.1108/IJHCQA-08-2015-0092.

  • Hansen, Kai Victor (2016). Hvordan kommer ledelse inn i måltidet?. I: Filosofi og ledelse : en antologi om dialogen som nøkkel til forståelse. Hertervig Akademisk. ISBN 978-82-8217-228-8. s. 254-266.

  • Roos, Gun; Hansen, Kai Victor; Skuland, Aase Vorre (2016). Consumers, Norwegian food and belonging: a qualitative study. British Food Journal. ISSN 0007-070X. Volum 118. Hefte 10. s. 2359-2371. DOI: 10.1108/BFJ-01-2016-0041.

  • Vabø, Mette; Hansen, Håvard; Hansen, Kai Victor; Kraggerud, Hilde (2016). Ethnocentrism and Domestic Food Choice: Insights From an Affluent Protectionist Market. Journal of Food Products Marketing. ISSN 1045-4446. s. 1-21. DOI: 10.1080/10454446.2015.1048025.

  • Hansen, Kai Victor (2015). Investigating Food Development in an Area of Norway: An Explorative Study Using a Grounded Theory Approach. Qualitative Report. ISSN 1052-0147. Volum 20. Hefte 8. s. 1205-1220.

  • Hansen, Kai Victor (2014). Development of SERVQUAL and DINESERV for Measuring Meal Experiences in Eating Establishments. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. ISSN 1502-2250. Volum 14. Hefte 2. s. 116-134. DOI: 10.1080/15022250.2014.886094.

  • Hansen, Kai Victor, (2012), Ingredients in tasteful meals: What can influence your meal experience?, Fagbokforlaget, In press.

    Hansen, Kai Victor,  & Kraggerud, Hilde, (2011), Faster focus group interviews - CurroCus® groups ? an improved faster approach to collect consumer data, Sociology Study, 1(7), 484-490.

    Jensen, Øystein, & Hansen, Kai Victor, (2006), Consumer values among restaurant customers, International Journal of Hospitality Management, 26(3), 603-622.

     Hansen, K. V., Jensen, Ø., & Gustafsson, I.-B. (2005). The Meal Experiences of á la Carte Restaurant Customers. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 5(2), 135-151.

     Hansen, K. V. (2005a). Restaurant meal experiences from customers' perspectives - a grounded theory approach. Örebro: Örebro University.

     Hansen, K. V., Jensen, Ø., & Gustafsson, I.-B. (2004). Payment - an undervalued part of the meal experience? Food Service Technology, 4, 85-91.






    Pågående forskning

    Den pågående forskningen er rettet inn mot flere områder:- Ulike tallerkenfarger på porselen på sykehjem og sykehus for redusere feilernæring- Prosjektet Mat og Måltid 60+ som fokuserer på 4 områder blant eldre mennesker og deres oppfatning av dem. - Konsument verdier blant restaurant kunder. - Andre prosjekt som relaterer seg til eldre mennesker og velferdsteknologi

    Arbeidserfaring

    Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

    • Hansen, Kai Victor (2012). Rapport med analyse av lokal mat, festivaler, mattilbud, produsenter og utsalgssteder i Dalane regionen i Rogaland. For Magma Geopark. Universitet i Stavanger, Norsk Hotellhøgskole. 14 s.
    • Hansen, Kai Victor; Kraggerud, Hilde; Vorre, Aase (2011). Metodeutvikling for måltidsopplevelse - Sluttrapport. NCE Culinology. 28 s.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Restaurant meal experience from customer's perspective.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Restaurant Meal Experiences from Customers' Perspectives - A Grounded Theory Approach. Universitetsbiblioteket 2005. ISBN 9176684512. 211 s.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Sansebruk blant restaurantgjester. Örebro Universitet. ISBN 9176684245. 12 s.
    • Hansen, Kai Victor (2000). Interpretation of the traditional norwegian cuisine in restaurants. HiS, avd. NHS. 1 s.
    • Hansen, Kai Victor (2017). CurroCus Group interviews - collecting and analysing data. NHS; 2017-11-07.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Det blir det samme som om du skal begynne å tipse den som sitter i kassa på matbutikken. KrsBY. [Avis]; 2017-08-10.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Everything ready for the elderly? Or.... Dalarna University; 2017-10-04 - 2017-10-06.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Generasjon G - Still Learning. Skipper Worse - Leedahl; 2017-11-17.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Generasjon Gull - Lærer fortsatt. NOFIMA; 2017-11-30.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Generation G(old). Hey Ho Let's Go og Validè; 2017-11-28.
    • Hansen, Kai Victor (2017). «Hvor mye skal jeg gi i tips»?". Adresseavisen, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, F.vennen. [Avis]; 2017-07-24.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Mat er mer enn bare mat. Fylkesmannen i Rogaland; 2017-05-29.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Mulighet til å heve ernæringsstatus hos tjenestemottakere og delta i forskningsprosjekt?. USHT Rogaland; 2017-03-09.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Måltidsglede og Hverdagsmagi. Helsedirektoratet og Helse Vest; 2017-08-30.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Måltidsmiljøets betydning og aspekter. FOUSAM - Helse Fonna; 2017-04-20.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Måltidstidspunkt. NRK ROGALAND. [Radio]; 2017-01-10.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Tips - Hvorfor det?. EKKO _ NRK P2. [Radio]; 2017-06-29.
    • Hansen, Kai Victor (2017). Tromsø restaurantene om tipsing - Av og til gir folk skyhøye tips. Nordlys. [Avis]; 2017-07-31.
    • Hansen, Kai Victor (2017). We don't think - We just serve. Aalborg University; 2017-07-06 - 2017-07-08.
    • Riseng, Per Magnus; Hansen, Kai Victor (2017). En smakssak. A-Magasinet. [Tidsskrift]; 2017-11-17.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Dulting. NRK P2 - Ut i Kulturen. [Radio]; 2016-01-24.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Farget kant gir større matlyst.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Glade farger gir demente bedre matlyst. Rogaland Fylkeskommune - VRI Rogaland. [Internett]; 2016-02-26.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Hvor mye skal du tipse?. Dagbladet. [Avis]; 2016-06-26.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Mat og måltider 60+. Måltidets Hus AS; 2016-11-29.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Måltidsatmosfære. Stavanger kommune og USHT; 2016-09-20.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Måltidsopplevelser. Norske Akevitters Venner; 2016-01-20.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Setter farge på måltidene. Vennesla Tidende. [Avis]; 2016-07-27.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Tallerkenen gir demente større matlyst. NRK; 2016-01-14.
    • Hansen, Kai Victor (2016). Tallerkenen gir demente større matlyst. NRK og NRK Nett; 2016-01-14.
    • Hansen, Kai Victor; Frøiland, Christina Tølbøl (2016). Porselen for alle - Økt matinntak blant personer med demens. Sykehjem i Rogaland; 2016-08-24.
    • Hansen, Kai Victor (2015). CurroCus® Group interviews – collecting and analyzing empirical data. University of Rejykavik; 2015-10-01 - 2015-10-03.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Et smakfullt samarbeid. Enterprise Europe Norway. [Internett]; 2015-05-15.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Food and meals in caring institutions – A dive into research. Monteclair State University,; 2015-06-02 - 2015-06-07.
    • Hansen, Kai Victor (2015). "Gleder meg til alderdommen - hvordan mat og drikke vil være i fremtiden".. Fjernsyn. [TV]; 2015-10-24.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Konseptene fyller et tomrom. Rogalands Avis. [Avis]; 2015-12-22.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Matvaner: – Folk sier en ting, og gjør noe annet. NTB-METTE ESTEP. [Internett]; 2015-02-06.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Meal experiences in different settings – customers’ perspective. Izmit University of Economics; 2015-12-09 - 2015-12-12.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Meal factors influencing guest experiences and food choices in restaurants.. Institute Paul Bocuse; 2015-04-27 - 2015-04-29.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Meldeplikt - Når og Hvor. Universitetet i Stavanger; 2015-11-25.
    • Hansen, Kai Victor (2015). Opplevelsen av måltidet. Universitetsykehuset i Stavanger; 2015-10-28.
    • Hansen, Kai Victor; Jacobsen, Hans-Petter (2015). Mer om det får du høre når han er gjest i dag. Er du i tvil på hva som gjelder når du skal tipse på restaurant?. NRK P1. [Radio]; 2015-10-23.
    • Hansen, Kai Victor; Mykletun, Reidar Johan (2015). The transfer of hospitality into different institutional settings. University of Reyjkavik; 2015-10-01 - 2015-10-03.
    • Hansen, Kai Victor; Wiig, Kari Birgitte Melvær (2015). Meal status among elderly – Competence Platform. Universitetet i Oslo; 2015-04-09 - 2015-04-10.
    • Roos, Gun; Hansen, Håvard; Hansen, Kai Victor (2015). Norwegian consumers on Norwegian Food: An examination of consumer perceptions in the marketplace. University of Helsinki; 2015-05-04 - 2015-05-06.
    • Roos, Gun; Hansen, Håvard; Hansen, Kai Victor; Skuland, Aase Vorre (2015). What is Norwegian Food to Norwegian consumers? A study of food, nationhood and the marketplace. 2015-11-04 - 2015-11-05.
    • Hansen, Kai Victor (2014). «Gleder meg til alderdommen – Hvordan mat og drikke vil være i fremtiden». Forskningsdagene; 2014-09-23.
    • Hansen, Kai Victor (2014). Inspirasjonsdager for SUS. Måltidets Hus; 2014-05-21 - 2014-05-22.
    • Hansen, Kai Victor (2014). Mat og måltider - sykepleien. UiS; 2014-11-25.
    • Hansen, Kai Victor (2014). Morgendagens Hotelldirektør på sykehjem?. Universitetet i Stavanger; 2014-03-11.
    • Hansen, Kai Victor (2014). Smak...mer enn bare smak?. SIK; 2014-09-17.
    • Hansen, Kai Victor (2014). The Eatible Stavanger East - the values behind. Slow Food - Italy; 2014-10-23 - 2014-10-27.
    • Hansen, Kai Victor; Mykletun, Reidar J. (2014). Meal quality as value added to event and festival experiences. Copenhagen Business School and Aalborg University; 2014-10-01 - 2014-10-04.
    • Vabø, Mette; Hansen, Håvard; Kraggerud, Hilde; Hansen, Kai Victor (2014). Ethnocentrism and domestic food choice: an insight from an affluent protectionist market. Elsevier; 2014-09-07 - 2014-09-10.
    • Hansen, Kai Victor (2013). Mobiliserer for Mathall. Rosenkilden. [Fagblad]; 2013-01-01.
    • Hansen, Kai Victor (2013). Til Chicago for å jakte forelesere til UiS. Horecanytt. [Internett]; 2013-10-09.
    • Hansen, Kai Victor (2013). Til Chicago for å jakte forelesere til Universitetet. NCE Culinology. [Internett]; 2013-09-29.
    • Hansen, Kai Victor; Jørgensen, Helge; Engstrøm, Truls Eric Johan (2013). Campus Restaurant for framtidens ledere. SMIS. [Avis]; 2013-01-01.
    • Hansen, Kai Victor; Mykletun, Reidar J. (2013). Institut Paul Bocuse på besøk. UiS. [Internett]; 2013-10-15.
    • Vabø, Mette; Hansen, Håvard; Kraggerud, Hilde; Hansen, Kai Victor (2013). Ethnocentrism and domestic food choice: an insight from an affluent protectionist market. UiS; 2013-11-05 - 2013-11-06.
    • Hansen, Kai Victor; Knudsen, Amalie (2012). Her er det riktig å tipse. TV2. [TV]; 2012-01-27.
    • Hansen, Kai Victor; Kraggerud, Hilde (2012). Sensual Dinner. Umeå University; 2012-11-07 - 2012-11-11.
    • Hansen, Kai Victor (2011). DEVELOPMENT OF SERVQUAL AND DINESERV TOWARDS MEASURING MEAL EXPERIENCES IN EATING ESTABLISHMENTS. ROVANIEMI-LAPLAND CONGRESSES; 2011-09-20 - 2011-09-23.
    • Hansen, Kai Victor (2011). FBI - Vi tipser altfor mye. NRK1. [TV]; 2011-09-14.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Faster focus group interviews – CurroCus® groups – an improved approach to collect consumer data. Bournemouth University; 2011-04-12 - 2011-04-14.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Forbrukerinnsikt og måltidsopplevelse. NCE Culinology og Måltidets Hus; 2011-05-24.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Sansemiddag - Måltidsopplevelse. NCE Culinology og Måltidets Hus; 2011-03-24.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Sansemiddag og måltidsopplevelser. NCE Culinology og Måltidets Hus; 2011-06-15.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Smaker salt søtt?. Barneuniversitetet; 2011-09-26.
    • Hansen, Kai Victor (2011). To tip or not to tip: Answers abound. Newsinenglish. [Internett]; 2011-09-18.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Vi tipser altfor mye. NRK.no. [Internett]; 2011-09-14.
    • Hansen, Kai Victor (2011). Vi tipser for mye i sydlige strøk. Fedrelandsvennen, Bergens Tidende, Aftenposten. [Avis]; 2011-09-18.
    • Hansen, Kai Victor; Sandsmark, Eilin (2011). Nye smaker gav mersmak. UiS.mo. [Internett]; 2011-09-27.
    • Hansen, Kai Victor (2010). De gode hjelperne i norsk innovasjonssystem.
    • Hansen, Kai Victor (2008). Hjelpekorpset. [Radio]; 2008-12-04.
    • Hansen, Kai Victor (2008). Tips er ingen selvfølge. [Avis]; 2008-12-19.
    • Hansen, Kai Victor (2008). Vi tipser mot vår vilje.
    • Hansen, Kai Victor (2007). En smak av tigging. [Avis]; 2007-06-23.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Betaling til besvær. [Avis]; 2006-02-09.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Betraktninger fra et restaurantbord!. Forskningsdagene 2006; 2006-09-30.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Intervju med Kai Victor Hansen - NRK-Rogaland. [Radio]; 2006-09-28.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Intervju med Kai Victor Hansen angående deltagelse på Stand Up - Forskningsdagene 2006. [Radio]; 2006-09-28.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Matfylket ønsker verden velkommen. [Avis]; 2006-03-23.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Nabohemmeligheter - Sandnes Kebab. Frokostblanding. [Radio]; 2006-03-03.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Notan, tack. Och det snabbt!.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Restaurant-doktoren. [Avis]; 2006-09-14.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Restaurant-doktoren. [Avis]; 2006-09-14.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Restaurantopplevelser fra et kundeperskepktiv. Örebro Universitet, Årshögtiden; 2006-02-03 - 2006-02-04.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Sixth International Conference on Culinary Arts and Sciences (ICCAS 08): Global and National Perspectives.
    • Hansen, Kai Victor (2006). Tipping in restaurants ? a source for conflicts?. 2006-10-19 - 2006-10-22.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Disputas ved Restauranthögskolan i Grythyttan. [Radio]; 2005-09-21.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Doktorsavhandling i krogbesök. [Radio]; 2005-10-26.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Et måltid er mer en bare mat. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Et måltid er mer en bare mat. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). "Et måltid er mer en bare mat". [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Et måltid er mer en bare mat. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Intervju i P1 programmet "Norgesglasset" om Doktorgraden i Måltidskunnskap. [Radio]; 2005-10-14.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Intervju i P2 programmet "RadioSelskapet" om Doktorgraden i Måltidskunnskap. [Radio]; 2005-09-20.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Kai Victor ska bli restaurang-doktor. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Måltid er mer en bare mat. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Måltidet er mer enn bare mat!. 2005-11-16.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Måltidet er mer enn mat.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Måltidet er mer enn mat. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Servitören lika viktig som kocken. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Servitøren viktigere enn kokken?.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Servitørene viktigere enn kokkene. [Avis]; 2005-09-19.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Tjenerens faglighed bør styrkes.
    • Hansen, Kai Victor (2005). Ännu en doktorsdisputation. [Avis]; 2005-11-17.
    • Hansen, Kai Victor; Jensen, Øystein (2005). Consumer values among restaurant customers. 2005-06-27 - 2005-07-01.
    • Hansen, Kai Victor (2004). Måltidsopplevelser. Høgskolen i Finnmark, Seksjon for reiseliv; 2004-03-29 - 2004-03-30.
    • Hansen, Kai Victor; Jensen, Øystein; Gustafsson, Inga-Britt (2004). Main factors for customers' choices of restaurants. 2004-11-04 - 2004-11-07.
    • Hansen, Kai Victor (2003). Hvordan stole på språket?. 2003-05-22.
    • Hansen, Kai Victor; Algotson, Stina (2003). Kai Victor Hansen undersöker kundens måltidsupplevelser.... [Avis]; 2003-06-03.
    • Hansen, Kai Victor; Jensen, Øystein; Gustafsson, Inga-Britt (2003). Payment – an under-valued part of the meal experience?. 2003-06-23 - 2003-06-27.
    • Hansen, Kai Victor (2002). A tentative model of customers’ meal experiences. 2002-10-30 - 2002-11-02.
    • Hansen, Kai Victor (2002). Teori möter praktik. Kundens/gästens upplevelse av Måltiden. 2002-10-08 - 2002-10-09.