Et profilbilde

Førstelektor
Margunn Mossige { "honorific-suffix": "Førstelektor", "fn": "Margunn Mossige", "tel": "Telefon: 5183 3142", "email": "margunn.mossige@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Avdeling for nasjonale oppdrag
Rom OD B-2485
Tlf priv/mob +47 95081039

Margunn Mossige (f. 1954) er universitetslektor og med bakgrunn som pedagog med fordypning i nordisk og spesialpedagogikk og med mastergrad i lesevitenskap. Hun har 30 års erfaring som lærer, hovedsaklig i videregående skole.   
Bruk av læringsstrategier står sentralt i Mossiges faglige interesser, da spesielt for de elevene som trenger ekstra hjelp i lese- og skriveopplæringen. Masteroppgaven handler om dyslektikeres skriving og metakognisjon. Hun har redigert og laget opplæringsmateriell både for lærere i grunnskolen og i videregående skole, som Mangfold i språk og tekst, Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole og Skrivetrappa. 
Mossige er opptatt av leseopplæring i yrkesfaglige studieretninger, og har siden 2010 vært en av de ansvarlige for lærerskoleringen i Utdanningsdirektoratets tiltak mot skoleslutterproblematikken knyttet til overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole (Ny GIV).  Mossige har vært med å utvikle og drive etter- og videreutdanning for lærere i både grunnskole, videregående skole og voksenopplæring (Lesing er?, Fagbok i bruk, Lær å lære, Grunnleggende ferdigheter for voksne). Hun har undervist på masterstudiet spesialpedagogikk ved UiS, og hun har også vært med i utviklingen av kartleggingsprøver i lesing for vg1 og Læringsstøttende prøver for 6. trinn.
På Lesesenteret er Mossige områdeleder for nasjonale oppdrag ? dvs. alle barnehage- og skolerettede prosjekter som  senteret driver på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, bl.a. Språkløyper

Forskningsområder

Utvalgte publikasjoner

Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning (2012) Improving struggling writers via digital recordings. I: Torrance m.fl. (red.) Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research. Emerald Group Publishing Limited 2012 s.115-118

 
Natvik, Miriam Emilie, og Margunn Mossige (2012) Inferenstrening. Å lære å konstruere sammenheng i en tekst. Bedre Skole 2, s 66- 69

Skjæveland, Kristine Gilje og Margunn Mossige (2012) Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole. Stavanger: Lesesenteret 

Mossige, Margunn (2011) Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving.Stavanger: Utdanningsdirektoratet/Lesesenteret 2011 

Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn. (2011) Drama, lesing og elevaktiv læring. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger http://lesesenteret.uis.no/category.php?categoryID=6968 
 
Mossige, Margunn (2010) Å undervise i lesing i vidaregåande skole. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole. Stavanger: Utdanningsdirektoratet, Universitetet i Stavanger 2010 s.14-25 

Mossige, Margunn og Cesilie Helberg Christersson (2010) Kan vi gi elever på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?. Spesialpedagogikk 2010 (4) s.58-63

Mossige, Margunn. (2009) Veiledning i skriving hos eldre elever og voksne med skrivevansker. Spesialpedagogikk 2009 (6) s.32-41  

Mossige, Margunn, Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid (2007) Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole. Cappelen Damm Akademisk  233 s.

Pågående forskning

Skriveflyt: Hvordan oppmerksomhet rettet mot rettskriving påvirker flyten i tekstproduksjonen. Inngår i et større prosjekt, CATO, som har som mål å finne fram til et godt skrivestøtteprogram for mennesker med lese- og skrivevansker.

Arbeidserfaring

2008 - d.d. Universitetslektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. Arbeidsoppgaver: 

Koordinator for oppdrag fra Utdanningsdirektoratet 
Organisering av konferanser og kurs 
Kursholder i lærerskolering (Ny GIV, Lesing er..., Fagbok i bruk) og undervisning (Master spesialpedagogikk, Grunnleggende ferdigheter lesing og skriving for lærere i voksenopplæringen, Lær å lære - læringsstrategier)
Utviklet materiell for lærere og elever i lesing og skriving.
1985 - 2008 Lektor og hovedlærer ved Sandnes videregående skole
1980 - 1985 Adjunkt ved Ledaal videregående skole
1978 - 1980 Adjunkt ved Manglerud videregående skole
1978  Adjunkt ved Høyenhall skole

Undervisningsfag i skolen: Norsk, kroppsøving, samfunnsfag, kommunikasjon og kultur.

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Mossige, Margunn (2016). Innledning. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret. Lesesenteret. s. 3-7.
  • Bunting, Mette; Mossige, Margunn (2014). Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid. I: Tilpasset opplæring- i forskning og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202419011. s. 103-122.
  • Mossige, Margunn; Mork, Sonja Merethe (2014). Lesing i naturfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40457-4. s. 113-130.
  • Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning (2012). Improving struggling writers via digital recordings. I: Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research. Emerald Group Publishing Limited. ISBN 978-1-78052-928-8. s. 115-118.
  • Mossige, Margunn (2010). Å undervise i lesing i vidaregåande skole. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole. Utdanningsdirektoratet, Universitetet i Stavanger. ISBN 9788276490688. s. 14-25.
  • Mossige, Margunn (2016). Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret. Lesesenteret. 53 s.
  • Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf (2010). Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole. Utdanningsdirektoratet, Universitetet i Stavanger. ISBN 9788276490688.
  • Mossige, Margunn; Bøyesen, Liv (2009). Mangfold i språk og tekst Leseopplæring i et flerspråklig perspektiv. Utdanningsdirektoratet / Lesesenteret. 52 s.
  • Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid; Mossige, Margunn (2007). Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202269913. 233 s.
  • Gilje, Trine Mathiesen; Mossige, Margunn (2017). Ulik undervisning er likebehandling.
  • Mossige, Margunn (2017). Kan vi bli bedre enn Finland?. Rotary, Sandnes;
  • Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen (2017). Fravær og frafall, høna og egget.
  • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle (2017). Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?. Skrivesenteret, NTNU; 2017-05-09 - 2017-05-11.
  • Mossige, Margunn (2016). 5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper.
  • Mossige, Margunn (2016). Faglærarar har også ansvar for leseopplæringa i vidaregåande skole.
  • Mossige, Margunn (2016). Hva er Språkløyper?. Lesesenteret; 2016-04-25 - 2016-05-05.
  • Mossige, Margunn (2016). Språkløyper.
  • Mossige, Margunn (2016). Underveisvurdering av Språkløyper. Lesesenteret; 2016-06-15.
  • Mossige, Margunn (2016). Å ta i bruk Språkløyper i kommunen. Lesesenteret; 2016-04-21 - 2016-05-12.
  • Mossige, Margunn (2015). Fagovergripende og fagspesifikk lesing. Utdanningsdirektoratet;
  • Mossige, Margunn (2015). Jakten på den selvregulerte elev. Vågen videregående skole;
  • Mossige, Margunn (2015). Læring og selvregulering - lærere og elever i samspill. Rogaland fylkeskommune; 2015-03-10.
  • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete (2015). FYR for lærerutdannere. Utdanningsdirektoratet; 2015-10-22 - 2015-10-23.
  • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete (2015). Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3. Utdanningsdirektoratet; 2015-11-19 - 2015-12-03.
  • Mossige, Margunn; Scarbocci, Paolo Haaland (2015). Lesing og selvregulering i tverrfaglig prosjektarbeid i Medier og kommunikasjon. Utd; 2015-11-30 - 2015-12-02.
  • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H. (2015). Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.
  • Mossige, Margunn (2014). Selvregulering - en utfordring både for lærer og elev i større selvstendige arbeider. Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon..
  • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning (2014). Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student. British Dyslexia Association;
  • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete (2014). Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis.. Utdanningsdirektoratet; 2014-10-16 - 2014-10-17.
  • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning (2014). Dyslexic students writing with and without visual feedback. 2014-03-27 - 2014-03-29.
  • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning (2014). The Need to Read. SIG Writing; 2014-08-27 - 2014-08-29.
  • Mossige, Margunn (2013). Blir det Ny GIV og FYR?. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger; 2013-09-12 - 2013-09-13.
  • Mossige, Margunn (2013). Frå literacy til vurdering. Hetland videregående skole;
  • Mossige, Margunn (2013). Kort om god respons/ underveisvurdering av elevtekster. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger; 2013-04-08 - 2013-10-22.
  • Mossige, Margunn (2013). Lesing på eksamen - og før eksamen i norsk i videregående. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger; 2013-03-18 - 2013-03-19.
  • Mossige, Margunn (2013). Med tanke på eksamen - strategier for lesing og skriving i norsk i videregående skole. Universitetet i Agder;
  • Mossige, Margunn (2013). Ny GIV i overordna perspektiv. Buskerud fylkeskommune;
  • Mossige, Margunn (2013). Skrivetrapp for underveisvurdering. Utdanningsdirektoratet; 2013-01-15 - 2013-01-16.
  • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete (2013). Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen. Kunnskapsdepartementet; 2013-01-15 - 2013-01-17.
  • Mossige, Margunn; Kværnes, Siri Marte (2013). Målrettet lesing. Ndla aktuelt. [Internett]; 2013-05-02.
  • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning (2013). Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?. Skrivesenteret og Lesesenteret; 2013-05-06 - 2013-05-08.
  • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs (2013). Faglig lesing - lesing i fagene. Nasjonalt senter for leseforskning og leseopplæring; 2013-03-18 - 2013-03-19.
  • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark (2013). Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?. 2013-05-06 - 2013-05-08.
  • Mossige, Margunn (2012). Lesestrategier i praksis og teori. Kunnskapsdepartementet / Lesesenteret; 2012-08-03 - 2012-12-10.
  • Mossige, Margunn (2012). Prinsipper for god undervisning som bør gjenspeiles i lærngsressursene: Elevmateriell og veiledningsmateriell. Utdanningsdirektoretet;
  • Mossige, Margunn (2012). Skrivetrappa - et verktøy for lærerens vurdering på ungdomstrinnet. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger/ Kunnskapsdepartemen; 2012-03-27 - 2012-12-11.
  • Natvik, Miriam Emilie Garvik; Mossige, Margunn (2012). Inferenstrening. Å lære å konstruere samanheng i ein tekst.
  • Skjæveland, Kristine Gilje; Mossige, Margunn (2012). Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole.
  • Mossige, Margunn (2011). Hva vil det si å lese, og hva gjør vi når vi forstår?. Fosenbibliotekene; 2011-03-24.
  • Mossige, Margunn (2011). Hvordan hjelpe svake lesere?. Fosenbibliotekene; 2011-03-24.
  • Mossige, Margunn (2011). Lese- og skrivevansker. Utdanningsdirektoratet; 2011-01-31 - 2011-02-16.
  • Mossige, Margunn (2011). Lesenavigasjon. Høyanger vidaregående skole; 2011-08-26.
  • Mossige, Margunn (2011). Lesestrategiar i praksis og teori. Utdanningsdirektoratet; 2011-10-03 - 2011-12-14.
  • Mossige, Margunn (2011). Lesing i alle fag med tolking av kartleggingsprøvar for 11. trinn. Høyanger vidaregåande skule; 2011-08-26.
  • Mossige, Margunn (2011). Lesing og leseutfordringer på ungdomstrinnet og i videregående skole. Aust-Agder fylkeskommune; 2011-04-29.
  • Mossige, Margunn (2011). Lesing og literacy - teori og didaktikk. Uis Pluss; 2011-11-15 - 2011-11-16.
  • Mossige, Margunn (2011). Læringsstrategier - for voksne. Uis Pluss; 2011-02-28 - 2011-03-01.
  • Mossige, Margunn (2011). Læringsstrategier. Hva ligger bak? Hvorfor er de effektive?. Uis Pluss; 2011-02-03 - 2011-09-28.
  • Mossige, Margunn (2011). Skrivetrappa. Utdanningsdirektoratet; 2011-01-31 - 2011-12-14.
  • Mossige, Margunn (2011). Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving.
  • Mossige, Margunn (2011). Skrivetrappa. Et elevhefte som lærer og elev bruker sammen ved underveisvurdering av skriving.
  • Mossige, Margunn (2011). Tekst - for voksne som strever med lesing. Uis Pluss; 2011-03-01.
  • Mossige, Margunn (2011). Yrkesliv og lesing. Fosenbibliotekene; 2011-03-24.
  • Mossige, Margunn; Heber, Ellen (2011). Kartlegging i lesing på 11. trinn - og hva så?. Aust-Agder fylkeskommune; 2011-04-29.
  • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje (2011). Lesing og læringsstrategier. Utdanningsdirektoratet; 2011-01-31 - 2011-02-16.
  • Mossige, Margunn (2010). Fagbok i bruk. 2010-10-20.
  • Mossige, Margunn (2010). Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing. Kapittel 10/ NBF; 2010-09-22 - 2010-09-26.
  • Mossige, Margunn (2010). Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing. 2010-03-22 - 2010-04-27.
  • Mossige, Margunn (2010). Lese- og skrivevansker hos voksne. Teori og praktiske undervisningsopplegg. Voksenopplæringen i Akershus; 2010-10-22.
  • Mossige, Margunn (2010). Lesing er.... grunnleggende ferdighet. 2010-10-19 - 2010-12-08.
  • Mossige, Margunn (2010). Når lesinga blir ekstra vanskelig - tiltak og kompensatoriske hjelpemidler. 2010-10-19 - 2010-12-08.
  • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge (2010). Fagbok i bruk. 2010-05-01.
  • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge (2010). Fagbok i bruk - del 2. 2010-01-02.
  • Mangen, Anne; Mossige, Margunn (2009). Hva skal vi med læreboka?.
  • Mossige, Margunn (2009). Lesestrategier for eldre elever. 2009-01-13 - 2009-01-14.
  • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje (2016). "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no. Lesesenteret. Stavanger.
  • Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn (2011). Drama, lesing og elevaktiv læring. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Stavanger.