Konsert og konsertforedrag med stipendiat Friederike Wildschütz

Stipendiat ved Institutt for musikk og dans Friederike Wildschütz spiller konsert og holder konsertforedrag om sitt prosjekt fredag 16. og lørdag 17. juni i henholdsvis Lille konsertsal, Bjergsted og i Skur 2, Skansekaien.

Friederike Wildschütz avbildet stående foran klaver Foto: Julie Vold

Konsertforedrag: En introduksjon til «Sommerdager»

Fredag 16. juni kl. 12.00, Lille konsertsal, Bjergsted
Foredraget er på engelsk

In the program to the premiere of the song cycle “Das Buch der hängenden Gärten”, Op. 15 Schönberg wrote: “With the George-Lieder, I have succeeded for the first time in approaching an expressive and formal idea which has haunted me for years. […] now that I have started definitely upon this road, I am aware that I have burst the bonds of bygone aesthetics”. The cycle was composed in 1908 and 1909, at a time when the genre Lied still enjoyed immense popularity. Placing it in the context of other Lieder written during these years, the lecture explores differences in composition and their significance for the performers. Op. 15 is opposed with lieder by Schönberg’s student Alban Berg in addition to works by Max Reger and Hans Pfitzner, both of whom were important Lied composers of the time, but whose Lieder are rarely performed today. The lecture addresses the performance ideals of Schönberg and his school as well as some particular challenges the performers encounter in the different works and includes music examples from tomorrow’s concert.

Wibeke Wetaas – sopran, Ann-Beth Solvang – mezzosopran, Sylvia Rena Ziegler – mezzosopran, Friederike Wildschütz – klaver

«Sommerdager»

Lørdag 17. juni kl. 18.00, Skur 2, Skansekaien

Konserten er en del av Friederike Wildschütz’ stipendiatprosjekt «The Voice of the Piano» hvor hun utforsker akkompagnatørens rolle i Arnold Schönbergs sangsyklus «Das Buch der hängenden Gärten» opus 15. Konserten stiller syklusen overfor andre tyske Lieder som er komponert i 1908 og 1909, en periode som markerer Schönbergs gjennombrudd mot det han selv omtalte som et nytt uttrykks- og formideal. Det framføres lieder av Hans Pfitzner, Max Reger, Alban Berg og Arnold Schönberg.

Wibeke Wetaas – sopran, Ann-Beth Solvang – mezzosopran, Sylvia Rena Ziegler – mezzosopran, Friederike Wildschütz – klaver