MENY

PROFRES profiler

Vi vil gjerne profilere våre doktorgradskandidater og deres arbeid. Med jevne mellomrom presenterer vi en av våre PROFRES kandidater som får anledning til å fortelle om sin faglige bakgrunn og sitt doktorgradsprosjekt. Siden oppstart av PROFRES er disse kandidatene presentert.

  • Silje Eikanger Kvalø

    Silje Eikanger Kvalø

    Silje Eikanger Kvalø is a Phd Candidate at the institute of Education and Sport Science at University in Stavanger. She has been working with the intervention study “Active School” which focused on physically active academic lessons in primary schools.  

    The aim of the study was to investigate if increased physical activity in 5th grade affected children’s core self-regulations; inhibition, working memory and cognitive flexibility (both cognitive and behavior regulation) that are prerequisites for learning academics. Another part of the study was to get insight in perceived barriers and facilitators of implementing physically active academic lessons in schools. The study used a multimethological approach with three quantitative studies and one qualitative study. Preliminary findings show that children in the intervention schools improved the cognitive skills express with a 0,21 effect size. The use of physically active academic lessons were well received among school leaders, teachers and children, and was accepted as a meaningful intervention to increase both learning, physical activity and health.

  • Ann-Torill Tørrisplass

    Ann-Torill Tørrisplass

    Ann-Torill Tørrisplass is a PhD candidate at Nord University in Bodø with particular interests in gender, migration and youth research.

    She is currently writing a dissertation on unaccompanied refugee minor girls and their transition to adulthood, using institutional ethnography as methodology. Her project sets out to examine how welfare institutions are organized and coordinated to serve unaccompanied minor refugee girls during transition to adulthood, and studies the phenomenon from the perspective of the refugee girls. This can provide unique insight into the organization of and coordination between different welfare institutions such as schools, care facility centers and the Norwegian Directory of Immigration. In addition, the study will provide valuable insight of how unaccompanied refugee minors experience the welfare institutions, particularly during their transition into adulthood. Few research projects focus on unaccompanied refugee minor girls, a gap this study sets out to close.

  • Bhupendra Kumar KC

    Bhupendra Kumar KC

    Bhupendra Kumar KC is a PhD candidate at the University of Stavanger where he is researching Norwegian lower-secondary teachers' perceptions of and responses to classroom diversity.

    The title of Kumar KC's PhD project is Preparing Teachers for Working in Diverse Classrooms. The project aims to study what characterizes the diversity phenomenon as manifested in teacher education policy documents and how do teachers understand and practice it when working with diverse student population in schools. The project employs a qualitative design and the data are to be gathered through individual and focus group interviews with teachers and also through the relevant policy documents analysis.

  • Birgit Brusletto. Foto: HSN

    Birgit Brusletto

    Birgit Brusletto er doktorgradskandidat ved Høgskolen i Sørøst-Norge hvor hun forsker på kreftpasienter som skal tilbake i arbeidslivet.

    Ca. 35.000 personer får kreft i Norge årlig, og nesten halvparten av disse er i arbeidsdyktig alder. Arbeidslivet er viktig for vår identitet og opplevelse av å være en del av samfunnet og det «normale liv». I prosjektet ser Brusletto på hvilke helsefremmende faktorer som påvirker til å finne tilbake til et vedvarende og godt arbeidsliv i et lengre perspektiv. Blant deltakerne som er intervjuet, er gjennomsnittstiden etter siste behandling 9 år. For å forstå bedre og eksplorere et noe uutforsket område og komplekse kontekster, har Brusletto valgt et kvalitativt design og en metode som er designet for å kartlegge nettopp det; Interpretative Phenomenological Analysis (IPA).

  • Esben Olesen

    Esben Olesen

    Esben Olesen er doktorgradskandidat ved Nord universitet hvor han forsker på hvordan velferdsstaten styrer og forvalter unge voksne med psykiske problemer.

    Blant ’unge voksne’ er psykiske problemer hovedårsaken til marginalisering i Norge. Marginaliseringen ses særlig ved at disse unge, i langt større grad enn resten av befolkningen, ikke fullfører en utdannelse på høyere nivå enn grunnskolen, og ikke oppnår en fast og varig tilknytning til arbeidsmarkedet. "Jeg er grundlæggende interesseret i at undersøge hvordan en ambitiøs velfærdsstat som den norske forholder sig til denne problematik, og hvordan den har valgt at styrer dette grundlæggende velfærdsproblem", uttaler Olesen.

  • Nastasja Robstad

    Nastasja Robstad

    Nastasja Robstad er doktorgradskandidat ved Universitetet i Agder. Hun forsker på intensivsykepleieres holdninger til intensivpasienter med fedme. Nastasja er også ph.d.-kandidatenes representant i styringsgruppen til PROFRES.

    Nastasjas ph.d.-prosjekt består av tre delstudier der hun ser på holdninger med ulike tilnærminger. I den første studien har hun intervjuet 13 intensivsykepleiere om deres erfaringer i forhold til pleie av intensivpasienter med fedme. I den andre studien er målet å oversette og tilpasse to ulike instrumenter for måling av holdninger, herunder et instrument som måler implisitte holdninger. Den tredje studien er en større undersøkelse av intensivsykepleieres holdninger til intensivpasienter med fedme der de oversatte instrumenter skal anvendes, samt vignetter som måler atferdsintensjon.

  • Heidi Dombestein

    Heidi Dombestein

    Heidi Dombestein er doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Stavanger. Hun forsker på fenomenene motivasjon og utholdenhet i pårørenderollen hos voksne barn som har hjemmeboende foreldre med demens.
    PhD-prosjektet vil kunne bidra med ny kunnskap om a) pårørendes opplevelse av motivasjon og utholdenhet i pårørenderollen og b) deres meninger om betydningen av offentlige støttetiltak, samt deres forslag til videreutvikling av offentlige velferdstjenester rettet mot pårørende.

    Datasamlingen vil forgå ved a) individuelle intervju og b) fokusgruppe intervjuer.
    Ved økt forståelse og kunnskap om denne gruppen pårørende og deres behov, kan offentlige tjenester bidra til å lette pårørendes utfordringer i hverdagen og forebygge overbelastning og helsesvikt.
    Formålet med prosjektet å øke kunnskapen om hva som kan bidra til å bedre det offentlige støttetilbudet slik at motivasjon og utholdenhet i pårørenderollen blir styrket.

  • Guro Øydgaard

    Guro Øydgard

    Guro Øydgard undersøker tilgang til helse- og omsorgstjenester for personer med demens og deres pårørende. I dette er det to elementer som står sentralt; hva som gjøres når personer med demens og deres pårørende søker om tjenester og hva som gjøres når tjenester tildeles. Guro sine to overordnede problemstillinger er Hvordan får personer med demens og deres pårørende tilgang til tjenester, og Hvorfor blir tjenestetilbudet slik (som) det blir? Datamaterialet består av intervjuer med pårørende til personer med demens og intervjuer med ansatte ved kommunale tildelingsenheter. Hun benytter institusjonell etnografi som metodologisk ramme.  

  • Gøril Ursin

    Gøril Ursin

    Gøril Ursin er doktorgradsstipendiat ved Fakultet for Samfunnsvitenskap, Universitetet i Nordland, Bodø. Doktorgradsprosjektet Pårørende som ressurs i omsorgsnettverkene er et delprosjekt av «Collaboration systems in the protection of citizenship for persons with dementia». Hensikten med doktorgradsprosjektet er å studere omsorgsnettverkene rundt yngre personer med demens for å forstå hvordan medborgerskap blir til i disse nettverkene. Formålet med doktorgradsarbeidet er å bidra i diskusjonen om hvordan forstå medborgerskap for denne gruppen, men også bidra med kunnskap om hvordan gode omsorgsnettverk skapes.

  • Siv Schrøder

    Siv Schrøder

    Temaet for Siv Schrøder sin forskning er barn som på egenhånd tar kontakt med barneverntjenesten og ber om hjelp til seg selv. Hun undersøker temaet gjennom bruk av statistikk og intervjuer. Statistikken benyttes for å se på mulige forklaringer på forskjeller i barneverntjenestenes arbeid med meldinger generelt og med meldinger fra barn. I tillegg til statistikk benytter Siv intervjuer med ungdom og barnevernansatte. Gjennom intervju av ulike aktører ønsker hun å få fram flere perspektiver på temaet. Hennes interesse for temaet oppsto da hun leste statistikk om meldinger og oppdaget at en svært liten andel av det totale antall meldinger kom fra barnet selv.

  • Hege Marie Johnsen

    Hege Mari Johnsen

    Hege Mari Johnsen er doktorgradsstudent ved UiA. Doktorgradsprosjektet Teknologistøttet undervisning som metode for å øke sykepleiestudenters refleksjonsevne i klinisk praksis har til hensikt å studere nyutdannede sykepleieres kliniske beslutningsprosess ved overgangen til klinisk praksis, og å anvende denne kunnskapen til å utvikle og implementere en elektronisk læringsressurs av typen «serious games» i slutten av bachelor utdanningen i sykepleie. Dette er en løsning hvor studentene gjennom videofilmede simulerte situasjoner fra praksis skal benytte sine kunnskaper for å gjøre vurderinger og ta beslutninger underveis i forhold til sykepleien til pasienter.

  • Dag Øystein Nome

    Dag Øystein Nome

    Dag Øystein Nome arbeider som lektor i pedagogikk med hovedansvar for å koordinere pedagogikkundervisningen i barnehagelærerutdanningen. Dag sitt PhD-prosjekt er knyttet til prosjektet «Hele barnet hele løpet» Prosjektet har mobbing i barnehagen som overordnet fokus og består av tre ulike delprosjekt. Dag sitt delprosjekt er basert på et etnografisk feltarbeid i to småbarnsavdelinger hvor målet er å undersøke hvordan barn og voksne samhandler i lek og andre frie situasjoner. Hensikten har vært å bidra med ny kunnskap om hvilke betingelser som bør være tilstede for å kunne forebygge mobbing i barnehagen senere.

  • Ingrid Midteide Løkken

    Ingrid Midteide Løkken

    Ingrid Midteide Løkken er doktorgradskandidat ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Hun er tatt opp på programmet «Pedagogiske ressurser i skole og barnehage». Ingrids prosjekt er finansiert av NFR- prosjektet «Better provision for Norway`s children (BePro)». Hun har bakgrunn som førskolelærer, med videreutdanning i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet, grunnfag i veiledning og kompetanseutvikling, mellomfag pedagogikk, og master i pedagogikk.



     

  • Daisy Michelle Princeton

    Daisy Michelle Princeton

    Daisy Michelle  Princeton er doktorgradskandidat ved Høgskolen Stord/Haugesund. Hun begynte sitt ph.d- studie innenfor Helse og Medisin ved Universitetet i Stavanger. Hun arbeider med prosjektet Coordinating Care of Elderly Patients with Surgical Wounds, som tar sikte på å utvikle en teoretisk modell som vil belyse spørsmålene rundt samspillet mellom menneskers helse, samfunnets velferd og profesjonelles utdanning.