MENY

Kronikker og innlegg om Agderprosjektet

Her har vi samlet noen av debattinnleggene fra prosjektlederne og andre som er relevant for Agderprosjektet.

  • Agderprosjektet er halvveis gjennomført

    NRK P1 (22. november 2017): – Mange barnehagelærere på Agder har blitt ordentlig utfordet, men tilbakemeldingene vi har fått er at de har satt pris på utfordringen, sier prosjektleder Mari Rege i Agderprosjektet.

    Hør hele innslaget hos NRK

  • Professor Mari Rege ved Universitetet i Stavanger.

    Agderprosjektet: – Klar med nytt førskoleopplegg i 2018

    Barnehage.no (4. juli 2017): Til neste barnehageår vil Agderprosjektets splitter nye førskoleopplegg basert på lekbasert læring, være klar til bruk. – Målet er å gi barn likere muligheter til å lykkes i skole og arbeidsliv, sier professor i samfunnsøkonomi, Mari Rege.

  • Debattinnlegget hos Dagbladet

    Barndom: Ja – la oss hegne om leken!

    Dagbladet (21. mars 2017): Prosjektlederne, professor Ingunn Størksen og professor Mari Rege, svarer på et debattinnlegg om at forskningsprosjektet ikke omfavner leken i barnehagen: – Agderprosjektet og RogaBarn (nå kalt Lekbasert læring på grunn av utvidelse til Drammen) legger stor vekt på leken. Lekbasert læring er en av hovedpilarene, i tillegg til trygge varme relasjoner mellom barn og voksne. 

    Les hele innlegget hos Dagbladet

  • Artikkelen Lærer gjennom å leke i Lister

    Lærer gjennom å leke

    Lister (15. oktober 2016): 20 barn i Espira Vanse barnehage deltar i lekbasert læring, som er et nytt forskningsprosjekt for førskolegruppen.

    Les hele saken hos Lister

  • Avissiden med innlegget i Agderposten 21. september 2016.

    Investering i viten med Vitensenteret

    Agderposten (21. september 2016): Agderprosjektet tester ut lekbasert læring for førskolegrupper på Agder. Første kartlegging av 700 barn er nå avsluttet i spennende samarbeid med Vitensenteret Sørlandet, skriver artikkelforfatterne Ingunn Størksen, Åse Lea, Svanaug Lunde og Mari Rege.

    Les hele saken hos Agderposten (pdf)

  • Artikkel om Agderprosjektet i Lindesnes Avis

    Magdalena (5) skal følges i 45 år

    Lindesnes avis (31. august 2016): Kompetansen til Magdalena Weronika Filas (5) fra Frøysland barnehage og 180 andre barn ble kartlagt i Buen denne uken. – Det å bedre levekårene på Sørlandet var ett av utgangspunktene for prosjektet. Vi tror at tidlig innsats i barnehagen kan føre til at flere klarer seg i utdannelse og arbeidsliv, sier Ingunn Størksen, prosjektleder i Agderprosjektet.

    Les hele saken (pdf fra Lindesnes avis)

  • Synspunkt-artikkel i Fædrelandsvennen av Svanaug Lunde og Ingunn Størksen ved Læringsmiljøsenteret.

    Begeistring i barnehagene i Agder

    Fædrelandsvennen (21. juni 2016): – Barnehagene i Agder er engasjerte i mye viktig utviklingsarbeid. Dette tror vi Agderfylkene vil profitere på både på kort og lang sikt, skriver universitetslektor Svanaug Lunde og professor Ingunn Størksen i Synspunkt-artikkelen.

    Les hele artikkelen (pdf)

  • Bilde av artikkelen til Ingunn Størksen og Mari Rege (Agderprosjektet) i Stavanger Aftenblad:

    Misforstått om selvregulering

    Stavanger Aftenblad (12. april 2016): – Selvregulering kan veldig enkelt forklares som vår evne til å tenke før vi handler, skriver Ingunn Størksen og Mari Rege i dette debattinnlegget. Innlegget er et svar på kultur- og debattredaktør Solveig Grøden Sandelsons artikkel "Skule: Putt inn, trykk ut" i Stavanger Aftenblad.

    Les hele innlegget hos Stavanger Aftenblad 
    Debattartikkelen til Solveig Grødem Sandelson 

  • To barnehagebarn og en voksen som leker med en stor terning.

    «Playful learning» på norsk

    Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen? Artikkel er skrevet av medarbeidere i Agderprosjektet og har vært publisert i barnehagetidsskriftet Første Steg. 

    Les hele artikkelen om "playful learning"

  • Eventyrstund i barnehage.

    Lekbasert læring

    Stavanger Aftenblad (11. mai 2015): Førskoleopplegget i Agderprosjektet bygger på lekbasert læring. I denne artikkelen beskriver professor Ingunn Størksen hvordan lek er den viktigste inngangen til læring i tidlige år.

  • Barnehagelærer leser for to barn

    Vet for lite, men er på god vei

    Stavanger Aftenblad (23. mars 2015): Tusenvis av norske barnehagelærere og assistenter er engasjert i verdens viktigste jobb, nemlig å møte barna våre hver dag med omsorg, raushet, interesse og pedagogiske opplegg som stimulerer faglig og sosial utvikling, skriver Ingunn Størksen.
     

  • Logoen til NRK-programmet Ekko

    Agderprosjektet i EKKO

    NRK (16. februar 2015): P2-programmet EKKOs reportasje om overgangen mellom barnehage og skole. I innslaget forteller prosjektleder Ingunn Størksen om de fire kjerneområdene i førskoleopplegget i prosjektet, sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk, og om hvordan disse kan ha innflytelse på barnas videre faglige og sosial utvikling. Hun forklarer også hvordan lek og omsorg er de grunnleggende rammene for førskoleopplegget. 

  • Screenshot av film: tre barn lager lunsj sammen i barnehagen

    De gode relasjonene

    Læringsmiljøsenteret har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet laget en film om læringsmiljø i barnehagen.

    Se filmen "De gode relasjonene"

  • Faksimile av kommentar

    Skolefrafall og barnehage

    Stavanger Aftenblad (2. februar 2015): I en nylig publisert rapport søkte forskere å finne ut om barnehagen kan bidra til å motvirke frafall fra videregående opplæring. Kan kvaliteter ved barnehagen virkelig påvirke unges atferd helt frem til videregående opplæring? spør Ingunn Størksen i denne kommentaren.

  • Faksimile: Agdernæring

    "En god start for alle!"

    Agdernæring (nr 3, oktober 2014): "Jeg tror dette prosjektet er en god begynnelse på noe viktig: Nemlig å sette inn ekstra tiltak og flere voksenpersoner allerede i barnehagen" skriver Randi Øverland, seniorrådgiver ved UiA.

  • Faksimile: Sosioøkonomisk nivå betyr noe

    Sosioøkonomisk nivå betyr noe

    Stavanger Aftenblad (29. september 2014): På internasjonale forskningskonferanser diskuteres selvregulering med den største selvfølge uten nærmere forklaring. Når vi snakker om selvregulering i Norge blir vi av og til beskyldt for å «tvinge de minste barna til disiplin».

  • Faksimile fra Fædrelandsvennen

    Åpen for diskusjon

    Fædrelandsvennen (14. august 2014): Birte Simonsen, Dag Øystein Nome og Ingeborg Eidsvåg Fredwall ved UiA ga viktige innspill til Agderprosjektet lørdag 9. august. Vi er helt enige i at alle gode krefter må slå seg sammen for å sikre god kvalitet i den norske barnehagen.

  • Faksimile fra Fædrelandsvennen

    Kan man lære matematikk i barnehagen?

    Fædrelandsvennen (11. august 2014): Det er viktig å hegne om barnehagens særpreg slik det er nå, hvor lek og 
    barns medvirkning står sentralt.

  • Faksimile fra Fædrelandsvennen

    Hva er Agderprosjektet?

    Fædrelandsvennen (2. august 2014): Utgangspunktet for Agderprosjektet er «leken læring» - som inkluderer både fri lek og veiledet lek.

  • Mari Rege

    Agder viser vei

    Dagens Næringsliv (17. juli 2014): På Agder vil femåringer i barnehage få tilbud om et opplegg som skal stimulere viktige kompetanseområder før skolestart. Heldigvis er det mot og tålmodighet til å teste ut om opplegget faktisk virker.

  • Svanaug Lunde

    Å gi røter og vengjer

    Suldalsposten (9. juli 2014): Svanaug Lunde er prosjektmedarbeidar i Agderprosjektet. Ho er pedagog og har mastergrad i spesialpedagogikk, og i tillegg har ho lang erfaring fra arbeid i barnehage. Ho vil saman med andre forskarar og barnehagelærarar på Agder være med å utvikle det nye førskoleopplegget i Agderprosjektet. I denne artikkelen frå Suldalsposten kan du lese meir om Svanaug og hennar engasjement for barnehagebarna. 

  • Faksimile fra Fædrelandsvennen

    Satser 42 mill. på femåringer

    Fædrelandsvennen (30.mai 2014): Nå skal femåringene i en rekke barnehager i landsdelen få langt tettere oppfølging før skolestart.

  • Faksimile fra Stavanger Aftenblad.

    Hjerneforskning og barnehagene

    Stavanger Aftenblad (2. juni 2014): Hva sier forskning om barns tidlige utvikling? Hva er det viktigste foreldre og barnehage kan gi til de yngste barna? Hvor viktig er egentlig den tidlige stimuleringen?

  • Faksimile fra Stavanger Aftenblad.

    Lek og lykke

    Stavanger Aftenblad (4. november 2013): Lykken er i vinden. Både tv og bøker oppfordrer oss til å bli mer lykkelige. Men hva er lykke, og når og hvordan oppstår den?