MENY

Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen, inkludert barn med norsk som andrespråk 30.stp

Videreutdanningsstudiet Barns språkutvikling og språklæring er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, med bakgrunn i strategien Kompetanse for fremtidens barnehage – strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.

Bildet viser barn i en barnehage som holder ballonger. Kurset ser på barns språkutvikling og samtalen som språklæringsarena.

Studiet tar utgangspunkt i temapakkene i Språkløyper (barnehage), og gir ytterligere faglig fordyping gjennom tekststudier, utviklingsarbeid i egen barnehage og refleksjon (muntlig og skriftlig).

Grunnleggende tema i studiet er barns språkutvikling, samtalen som språklæringsarena, språklig variasjon og språkmøter (inkludert barn med norsk som andrespråk), overgang fra barnehage til skole, språkvansker, observasjon, dokumentasjon og kartlegging av språk samt tiltak.

Studiet er et tilbud til pedagogisk personale i barnehagen. Studiet skal gjennomføres over to semester. Tilbudet er delvis nettbasert og delvis samlingsbasert (på campus, UiS). Mellom samlingene er det leseperioder og gjennomføring av ulike arbeidskrav. It’s-learning brukes som læringsplattform i den nettbaserte delen av studiet. Deltakernes egen yrkespraksis vil brukes som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag.

Mer informasjon finner du i emneplan for studiet Det tas forbehold om at endringer kan forekomme.