MENY

Gjestfrihet på UiS

Vil bare gi en liten påminnelse om at vi må huske å også ta vare på våre gjester på universitetet. Gjestfrihet skaper tillit, og gjør det bedre for både ansatte og studenter å trives. I tillegg forsterker det omdømmet vårt, og regionen blir litt mer glad i oss.

Hvorfor skriver jeg dette?

I går fikk jeg via jungeltelegrafen vite at Jan Egeland skulle ha åpent foredrag på campus, og kastet meg på. Han viste blant annet bilder fra hans besøk i sist uke fra bushen i Nigeria, og nå har han altså tatt turen til UiS for å forelese. Jeg ble derimot litt skuffet da jeg talte bare 35 personer i den bortgjemte salen han foreleste i, hvorav kanskje 20 var studenter. Det er litt stusselig at vi ikke greier å mobilisere bedre enn dette. For noen år siden hadde vi samme situasjon: da var vi omtrent like mange i salen, men med kanskje bare 10 av oss var studenter, inkludert meg selv og mine venner.

Dette gjelder ikke bare Egeland, som rett nok er ansatt hos oss (og sporadisk blir godt besøkt), men det kommer innimellom andre som også besøker universitetet vårt: både regjeringspolitikere, akademiske kanoner fra inn- og utland, og andre med toppverv gir av sin tid for å gjesteforelese hos oss.

Da synes jeg det minste vi kan gjøre, er å mobilisere og gjøre litt arbeid for å fylle opp salene. Vi studenter må selvsagt være flinkere til å møte opp og lære noe som er utenfor pensum-skylappene våre, men også ansatte har en rolle å spille: de fleste både vitenskaplige og administrativt ansatte har fra tid til annet med gjester av universitetet å gjøre,og bør gjøre sitt ytteste for at gjester her skal føle seg velkommen, og ikke møter opp til tomme saler.

Å virkelig sette pris på gjestene våre er en fin og billig måte på å skape trivsel og engasjement, forbedre omdømme, og ikke minst forbedre kvaliteten på utdannningene våre.

Jeg er (tidvis) stolt av å gå på UiS, og vil veldig gjerne at gjestene våre skal ha et positivt inntrykk av oss. Mange har nok det, og vi har ofte fulle saler på gjesteforelesninger, men vi kan garantert bli enda litt flinkere på dette.

Som student skal jeg gjøre mitt, så håper jeg at vi alle kan gjøre litt ekstra for våre gjester, for å få et litt triveligere universitet og arbeidsplass.

Kjetil Endresen
Student, Endringsledelse (tidl. bibliotekar UBIS)





Kommentér innlegget

Kommentaren din blir synlig under innlegget som du har valgt å kommentere.