MENY

Luke 1

Har du prøvd tidens store greie – slim?


Du trenger:
Trelim med PVA, polyvinyl alkohol

Borax (natrumtetraborat)

Konditor farge

En kopp

En skje til å røre med

Vi brukte ca. 100 ml PVA lim. Tilsatte noen skjeer med en mettet løsning med borax. Dryppet i noen dråper med rød konditorfarge, og blandet sammen alt.

Dette skjer:
Trelim består av lange molekyler, såkalte polymerer. Ved tilsetting av borax dannes forbindelser på tvers av disse polymere kjedene, slik at det henger sammen som en seig masse. Dersom slimet blir for tyntflytende, kan du, som Inge og Magne gjorde, tilsette litt maizena-mel for å binde det bedre sammen.

Her er det bare til å eksperimentere! Prøv forskjellige blandingsforhold, og se hvordan slimet blir.

Vi laget «kanon-kuler» av slimet og brukte det som ammunisjon i kastemaskiner og skjøt på blink.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg