MENY

Luke 13

I beit for nye ideer til juletreet? Hva med jule-lenker av isklumper?

Du trenger:

Noen isbiter

Salt

Tynn sytråd. 

Legg tråden over isbitene. Dryss litt rikelig med vanlig bordsalt over tråden. Vent noen minutter, - og se hva som skjer.

Isbitene er dekket av et vannlag når de ligger i romtemperatur på benken. Tråden som ligger over isbitene vil derfor være fuktet av vannet. Når vi strør salt på isbitene, vil en del av saltet løses i vannlaget.

Oppløsningen av saltet kalles en spontan endoterm prosess. Det betyr at det må tilføres varme for at saltet skal løse seg opp. Varmen tas blant annet fra vannlaget på isbitene, som fryser til is.

På den måten fryser tråden fast, og du kan løfte opp isbitene med tråden. Det er viktig å bruke mye salt, en teskje eller mer.

Fryser ikke tråden fast, må du prøve med mer salt.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes. De to står også bak oppskriftene til forsøkene.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg