MENY

Luke 8

Lær hvordan du kan bruke rotasjonskraft til å få en papir-ring til å fly forbausende langt.

Du trenger:

Et A4 ark

Papirlim eller tape.

Ta et vanlig A-4 ark (80 gram/m2). Brett det inn 2/3 på langsiden, brett deretter den doble siden tre ganger, slik at du får en side som er brettet sammen mange ganger. Bruk neglene slik at du får en skarp kant. Stryk arket mot bordkanten slik at det buler og blir lettere å forme som en ring. Lim sammen til en tønneformet ring, med en liten overlapp.

Når den er ferdig, er utfordringen å kaste den slik at den snurrer rundt. Du må dreie hånden du kaster med for at den skal rotere i luften. Den går forbausende langt!

Den roterer fordi luften som passerer på oversiden går raskere siden oversiden er buet. Det fører til at lufttrykket på oversiden synker litt (jfr Bernoullis prinsipp), og papirringen får en oppdrift.

Øvelse gjør mester. Det krever litt øvelse å kaste slik at den roterer.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg

Papir-ring

Illustrasjon: Inge Christ, UiS.