MENY

Hotell, reiseliv og servicenæring

UiS har flere gode eksperter som forsker på et bredt spekter av tema innenfor hotell- og reiselivsbransjen og servicenæringen.

Universitetslektor Åse Helene Bakkevig Dagsland
Kompetanseområder: sosialisering av unge arbeidstakere i hotell- og reiselivsnæringen, lærlinger, arbeidsforhold, rekruttering til restauranter og hoteller, hotell- og reiselivsnæringens «image» blant ungdom, ledere og lærlinger i reiselivsbransjen.
E-post: aase-helene.b.dagsland@uis.no

Johan Edelheim, PhD
Instituttleder ved Norsk hotellhøgskole
Kompetanseområder: Turistattraksjoner; Pedagogikk og utdannelse i reiseliv og vertskap; Vertskap og reiseliv i populærkultur og media; reiseliv og sikkerhet / terrorisme.
Email johan.edelheim@uis.no

Førsteamanuensis Truls Engstrøm
Kompetanseområder: mentorprogram, mentoring og prestasjonsutvikling, opplevelsesturisme, turismens økonomiske, sosiale og miljømessige konsekvenser, «tourism yield», serviceledelse, nisjeturisme
Telefon: 51 83 37 02 / Mobil: 907 71 446
E-post: truls.engstrom@uis.no

Førsteamanuensis Trude Furunes
Kompetanseområder: Serviceledelse og ledelse, aldersriktig ledelse & seniorpolitikk, lederes holdninger til eldre arbeidstakere og emosjonsregulering i ledelse.
E-post: trude.furunes@uis.no

Førsteamanuensis Olga Gjerald
Kompetanseområder: serviceledelse, hotell- og reiselivsledelse, gjesters opplevelser, internasjonalt reiseliv, turoperatørers oppfatninger av risiko relatert til hvilke produkter de skal levere, turismeutvikling.
E-post: olga.gjerald@uis.no

Førsteamanuensis Åsa Helen Grahn
Kompetanseområder: Turister motivasjon for å reise, turismeopplevelse, turisters personlige utbytte av kulturelle opplevelser, global og ansvarlig turisme, bærekraftig turisme, turisters ansvar, turismeutvikling
E-post: asa.grahn@uis.no

Professor Håvard Hansen
Kompetanseområder: Markedsføring, Forbrukerpsykologi, markedsanalyse, serviceledelse, beslutningstaking hos individer og i organisasjoner.
E-post: havard.hansen@uis.no

Førsteamanuensis Kai Victor Hansen
Kompetanseområder: service og markedsføring, metoder for å avdekke forbrukernes oppfatninger av produkter og tjenester, tipsing på restauranter, måltidsopplevelser, restauranter og spisesteders forbedringspotensiale, måltider og konsumenters atferd.
Telefon: 51 83 37 40 / 900 36 744
E-post: kai.v.hansen@uis.no

Førsteamanuensis Annie Haver
Kompetanseområder: Ledelsesforskning, betydningen av regulering av følelser, følelser og prestasjoner, emotional labor, emosjonell intelligens, well-being og mental helse.Positive psykologi – deriblant autentisk lederskap, «resilience» og sunne reguleringsstrategier.
Telefon: 51 83 37 82 / Mobil: 415 365 02
E-post: annie.haver@uis.no

Professor Jens Kristian Steen Jacobsen
Forsker I ved transportøkonomisk Institutt
Kompetanseområder: turistopplevelser, turismetrender, reisevaner, norske turisters ferievaner i Norge og utlandet, reiseruter, turistveier, turisters naturopplevelser, bilturister, utenlandske turister i Norge, reiseplanlegging, bruk av nett for bestilling av reiser.
Telefon: 51 83 37 49 /48 99 00 42
E-post: jens.s.jacobsen@uis.no / jsj@toi.no

Professor Øystein Jensen
Kompetanseområder: bærekraftig reiseliv, bærekraftig turisme, turismeutvikling, markedsføring av destinasjoner og turistattraksjoner, lokal guiding.
E-post: oystein.jensen@uis.no

Førstelektor Helge Jørgensen
Kompetanseområder: vin og vinproduksjon, alkoholkonsum, alkoholvaner, hotelldrift og hotellbransjen, etikette og god service, gjesters opplevelser, hotell- og reiselivsbransjen.
E-post: helge.jorgensen@uis.no

Professor II Svein Larsen
Kompetanseområder: generell psykologi og turistopplevelse, sosial-kognitive prosesser i turismen og i turistopplevelsen, serviceledelse, intuitive bedømmelser av risiko, bekymring og emosjoner i turistopplevelser,backpackere på reise, arbeidsforhold i cruisenæringen, serviceledelse i cruisenæringen.
E-post: svein.larsen@uis.no

Førsteamanuensis Tone Therese Linge
Kompetanseområder: Etnisk mangfold i hotell- og reiselivsnæringen, mangfoldsledelse, kommunikativ kompetanse på flerkulturelle arbeidsplasser, organisasjonskommunikasjon, interkulturell kommunikasjon, organisasjonsidentitet
Telefon: 51 83 37 43 / 98 87 61 46
E-post: tone.linge@uis.no

Professor Einar Marnburg, PhD
Kompetanseområder: Strategiutvikling, ledelse, organisasjonspsykologi, næringslivsetikk, hotell og reiseliv.
Email: einar.marnburg@uis.no

Førsteamanuensis Elisabeth Lind Melbye
Kompetanseområder: mat, ernæring, forbrukeratferd, folkehelse, matrelaterte foreldre-barn interaksjoner, mat i institusjoner (sosioøkologiske og organisasjonsteoretiske perspektiver), beslutningsprosesser, sosialpsykologi, markedsanalyse og forskningsmetode.
Telefon: 51 83 16 63 / 93 09 32 99
E-post: elisabeth.l.melbye@uis.no

Dosent Harald S. Olsen
Kompetanseområde: Generell bedriftsøkonomi, Skatteøkonomi, investerings- og finansieringsbeslutninger, regnskapsrelaterte problemstillinger innenfor eksempel fusjon, fisjon, utsatt skatt.
Telefon: 51 83 37 26 / 46 96 95 44
E-post: harald.s.olsen@uis.no

Professor Torvald Øgaard
Kompetanseområder: organisasjon og ledelse i reiselivsnæringen, serviceledelse, hva turister bekymrer seg for på reise, turistopplevelser, turistbekymringer, turisters vurderinger av matrisiko, organisasjonskultur i hotell- og reiselivsnæringen, arbeidsforhold i cruisenæringen, serviceledelse i cruisenæringen, hva cruiseturister bruker penger på, cruiseturisters ferievaner, gjestetilfredshet og hotellkvalitet.
Telefon: 51 83 15 97  / Mobil: 916 85 300
E-post: torvald.ogaard@uis.no