MENY

– Revolusjonerer svømmeundervisningen

Lærerstudenter ved UiS har en litt annerledes svømmeundervisning. De filmer hverandre med nettbrett og mobil for å forbedre egen svømmeteknikk.

På grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 ved Universitetet i Stavanger (UiS) er det startet opp en ny og spennende form for undervisning i svømming og livredning. Studentene bruker mobiltelefoner og iPader til å gjøre opptak av hverandre i grupper. Disse filmsnuttene kan de enten se direkte på mobil eller nettbrett eller de kan logge seg på Apple TV og se på snuttene på lerretet som er satt opp i svømmehallen. 

– Dette gir dem en mulighet til å få veiledning med utgangspunkt i observasjon av øvelser som vi allerede har gått gjennom, forteller universitetslektor og faglærer Geirulf Tronerud

Har vært vanskelig å vise

Grunnskolelærerstudentene får i disse timene utdelt ulike øvelser de skal gjennomføre, og en av studentene i gruppen står på land og filmer mens de andre svømmer. Etterpå går de gjennom filmsnuttene på storskjerm slik at de kan se seg selv etter at de har svømt en lengde. Da får de kommentarer fra faglærer og ser selv hva de må rette på for å forbedre teknikken. 

– Det er rett og slett verktøy som er med å revolusjonere svømmeundervisningen. Dette er en type undervisning som har vært svært vanskelig å gjennomføre fordi det ikke alltid er like enkelt å vise frem teknikker og gjøre øvelser når alt foregår i vann. Men nå har vi virkelig funnet en løsning som fungerer både for meg som faglærer og for studentene, sier Tronerud.

Se video her


Tekst, foto & video: Maria Gilje Strand

Grunnskolelærerstudenter har startet med en spennende form for undervisning i svømming. Grunnskolelærerstudenter har startet med en spennende form for undervisning i svømming.