MENY

Alumniportrett: Gründere innen fjernstyrt tunnelsikkerhet

Tidligere UiS-studenter bruker fjernstyrt teknologi fra olje- og gassindustrien for å gjøre slokking av tunnelbranner sikrere og raskere.

Cato Vevatne, Håkon Kjerkreit, Kristian Sletten, Steffen Solberg og Tor Morten Finnesand i KVS technologies. Cato Vevatne, Håkon Kjerkreit, Kristian Sletten, Steffen Solberg og Tor Morten Finnesand i KVS technologies har utviklet en fjernstyrt løsning som gjør slukking av tunnelbranner tryggere. Gründerbedriften springer ut av forskningsmiljøet ved UiS, og holder til på Forus.

I august 2015 brant det i den over elleve kilometer lange Gundvangatunnelen i Sogn og Fjordane. I Bokkaféen på UiS satt tre studenter og diskuterte hvordan teknologien de lærer i studiene kan brukes til bedre tunnelberedskap.

Brannslokkingsrobot

Det er over tusen veitunneler i Norge, og mange av disse er både lange og bratte. En brann kan fort bli et mareritt for de som skal redde og slokke.

- For brannmenn er tunnelbranner noe av det verste de møter i sin hverdag. Når du går inn i en røykfull tunnel vet du ikke hva som brenner, hvor det brenner, og hvor menneskene befinner seg. Situasjonsforståelsen er begrenset, likevel er det denne informasjonen som danner grunnlaget for hvilken innsatsstrategi som velges, sier Steffen Solberg.

Han er sammen med Cato Vevatne og Håkon Kjerkreit partnere i KVS Technologies som jobber for tryggere, raskere og billigere slokking av tunnelbranner. Løsningen deres er fjernstyrte kjøretøy, utstyrt med kamera, sensorer og slokkeutstyr.

Målet er at alle brannvesen skal ha et alternativ til å risikere livet til røykdykkerne for å kartlegge situasjonen. Robotene kan gjøre denne jobben rask, uten fare for menneskeliv, slik at innsatsleder kan gjøre en kvalitetssikret avgjørelse før de sender mennesker inn i tunnelen.

- Sensorpakken gjør at man kan kartlegge omgivelsene selv i en tunnel proppfull av røyk. Ved strategisk utplassering av robotene kan brannvesenet igangsette ubemannet slukkearbeid allerede under utrykning, sier Vevatne.

I studietiden tilbragte de mye tid ved havbassenget på Ivar Langens hus, hvor de bygget og testet ROV-er (fjernstyrt undervannsfarkost). Fjernstyrte operasjoner var de sikre på at de skulle starte med, men de måtte bestemme om det ble under vann eller på vei.
- Vi satt på Bokkaféen og diskutere alternativene. Det ble tunnel. ROV-er er det jo så mange som har laget tidligere, sier Solberg.

Det er denne ubemannede teknologien, som olje- og gassindustrien har brukt i tiår, de tidligere studentene jobber for å overføre til offentlig sikkerhet.

- Det finnes enklere måter å bli gründere på, enn med et nytt produkt i et krevende marked, sier Vevatne.

Bygget nettverk gjennom UiS Subsea

Grunnlaget for egen bedrift la de i studietiden, da flere var sentrale i oppstarten av UiS Subsea.
- Det var starten. Gjennom UiS Subsea fikk vi et godt nettverk, sier Kjerkreit.

De mener tverrfaglige studentprosjekt er gull verdt for å finne framtidige samarbeidspartnere.
- Bruk tid på å finne folk som er villige til å stå på, og som samarbeider godt. Krangler dere ikke en sen kveld på laboratoriet under et studentprosjekt, er det stor sjanse for at dere jobber bra sammen sener også, sier Solberg.

I desember 2015, mens de enda studerte, ble aksjeselskapet dannet, og i mai flyttet selskapet til Forus. De har erfart at gründerlivet er krevende med mange sene kvelder, men at det samtidig er givende og lærerikt å være sine egne sjefer.

Etter hvert har de knyttet til seg flere fra universitetsmiljøet. I dag teller de syv ansatte, og vil ansette flere allerede i 2017. Deres råd til de andre som drømmer om å starte for seg selv å til ikke å ruge på idéene alene.

- Ikke være redd for å snakke med andre om idéene dine, og snakk med de som allerede har tatt steget. Ideen er ikke noe verdt uten gjennomføringsevne, og sørg for å få med deg gode folk med stå-på-vilje. For det kommer til å ta mye tid, lover de.

Tekst og foto: Karoline Reilstad