MENY

Paralleller

Vidumath – Elever lager videoer i matematikkundervisningen

Oliver Thiel, DMMH

Hvor: Rom «Initiativ»
Når: Tirsdag - 11.30-12.00

Prosjektet vidumath bidrar til matematikkdidaktikk med innovative undervisningsmetoder som er tatt fra ideer fra det rike miljøet rundt videoproduksjon. Video er et motiverende verktøy som har flere ulike fasetter enn en vanlig skolebok. Levende bilder kan hjelpe til å anskueliggjøre mer komplekse strukturer og kan lettere relateres til den virkelige verden.

Grunnideen til vidumath er at elevene selv spiller en aktiv rolle i videoproduksjonsprosessen. I denne prosessen bruker de systematisk, men kreativ tenkning for å arbeide seg fram til og framstille det matematiske innholdet. De oppdager matematiske sammenhenger på en lekende måte og dokumenterer prosessen på video. Viktig er at elevene får mulighet til å reflektere over sin egen læringsprosess, men også at andre elever (til og med fra andre land) får se disse videoene og på denne måten lærer seg matematikk og blir inspirert til å lage egne videoer.

Foredraget presenterer erfaringene med vidumath fra 5.-7. trinn i Trondheim.

 

UiS logo