MENY

Programmet for konferansen

  • Bildet viser Arne Rettedals hus på UiS.

    Mandag 18. september

    Sted: UiS, Arne Rettedals hus

    Kl. 11.30 – 12.00: Registrering, foajeen Arne Rettedals hus

    Kl. 12.00 – 13.00: Lunsj, kantina Arne Rettedals hus

    Kl. 13.00 – 13.15: Konferanseåpning: Janne Fauskanger (UiS), Instituttleder Elin Thuen (IGIS, UiS) og Leder for matematikknettverkets styre Arne Hole (UiO). Rom: AR G-201

    Kl. 13.15 – 14.45: Plenumsforedrag: Kjersti Wæge (Matematikksenteret)

    Tittel: En praksisnær modell for kompetanseutvikling: Sykluser av utforsking og utprøving og muligheter for å lære ambisiøs matematikkundervisning

    Kl. 14.45 – 15.00: Pause

    Kl. 15.00 - 16.30: Presentasjon av PhD-prosjekter

    Per-Einar Sæbbe (UiS)

    Tittel: Barnehagelærernes «matematikkundervisning» i hverdagssituasjoner

    Åsmund Gjære (UiS)

    Tittel: Utviklande opplæring i matematikk i grunnskulen: Zankov-modellen

    Kl. 16.30 – 16.45: Pause med kaffe

    Kl. 16.45 – 17.45: Paralleller

    Rom: AR G-201

    Kl. 16.45 – 17.45: Diskusjon med plenumsforedragsholder (Kjersti Wæge).

    Rom: AR V-208

    Kl. 16.45 – 17.45: Presentasjon av implementering av GLU-master. Ove Gunnar Drageset (UiT) og Kirsti Rø (NTNU) holder presentasjoner som innleder til diskusjon.

    Rom: AR V-209

    Kl. 16:45 – 17.15: Agderprosjektet, et forsknings- og utviklingsprosjekt rettet mot femåringer i barnehagen, Martin Carlsen. 

    Rom: AR V-209

    Kl. 16:45 – 17.45: Zankovs prinsipper for utviklende opplæring. Kjersti Melhus. 

    Kl. 18.00: Buss til hotellet fra plassen foran hovedinngangen Arne Rettedals hus

    Kl. 19.30: Middag på hotellet

  • Bildet viser Clarion Energy.

    Tirsdag 19. september

    Sted: Clarion Energy

    Kl. 09.00 – 09.15: Informasjon

    Kl. 09.15 – 10.45: Plenumsforedrag: Mark Hoover (University of Michigan)

    Tittel: Mathematical knowledge for teaching: the “task” ahead

    Kl. 10.45 – 11.00: Pause

    Kl. 11.00 – 12.00: Paralleller

    Rom: «Oportunity»

    Diskusjon med plenumsforedragsholder (Mark Hoover). 
    Påmeldte paralleller (deltakerstyrt)

    Rom: «Attention»

    Kl. 11.00 – 11.30: Ingvill Merete Stedøy – «Vanlige» matematikklæreres kunnskap og praksis – om endringsvilje og –motstand (skepsis). Erfaringer fra videregående skole 2009-2017. 

    Kl. 11.30 – 12.00: Guðbjörg Pálsdóttir – Strategier i brug av Lesson Study

    Rom: «Initiativ»

    Kl. 11.00 – 11.30: Helmer Aslaksen og Christoph Kirfel – Sammenhenger mellom areal, omkrets, volum og overflateareal

    Kl. 11.30 – 12.00: Oliver Thiel – vidumath – elever lager videoer i matematikkundervisningen

    Kl. 12.00 – 13.00: Lunsj

    Rom: «Oportunity»

    Kl. 13.00 – 14.30: Plenumsforedrag: Tim Rowland (University of Cambridge)

    Tittel: Mathematics teaching: never a dull moment

    Kl. 14.30 – 14.45: Pause

    Kl. 14.45 – 15.45: Paralleller

    Rom: «Oportunity»

    Diskusjon med plenumsforedragsholder (Tim Rowland)
    Påmeldte paralleller (deltakerstyrt)

    Rom: «Attention» 

    Kl. 14.45 – 15.15

    Toril Eskeland Rangnes, Rune Herheim og Suela Kacerja – Lærerens posisjonering når de diskuterer BMI

    Rom: «Initiativ»

    Kl. 14:45 – 15.45

    Christoph Kirfel – Stoffdidaktisk verksted: Fermats integrasjon (en oppfølging fra EVU-konferansen 2016)

    Kl. 16.30: Buss fra hotellet til båthavna

    Kl. 17.00 – 22.00: Festmiddag på Flor og Fjære

  • Bildet viser Clarion Energy.

    Onsdag 20. september

    Sted: Clarion Energy

    Kl. 09.00 – 09.15: Informasjon ved Janne Fauskanger

    Kl. 09.15 – 10.45: Plenumsdiskusjon innledet av de tre plenumsforedragsholderne.

    Emne: Matematikklærerens kunnskap og praksis – konsekvenser for lærerutdanning.

    Kl. 10.45 – 11.00: Pause

    Kl. 11.00 – 12.00: Påmeldte paralleller 

    Rom: «Oportunity»

    Kl. 11.00 – 11.30: Monica Nordbakke – Utvikling av kjerneelementer i matematikkfaget

    Kl. 11.30 – 12.00:  Arne Hole – Prioritering og kultur innen matematikkfaget i ulike deler av verden: Oppgaver og resultater fra TIMSS Advanced, TIMSS og PISA analysert med et rammeverk for måling av matematisk teoriinnhold

    Rom: «Initiativ»

    Kl. 11.00 – 11.30: Morten Søyland Kristensen – 11 formlar for omkrinsen til ein sirkel

    Kl. 11.30 - 12.00: Elena Bøhler – Nye rammeplaner for barnehagen – krav om progresjon

    Kl. 12.00 – 13.00: Lunsj

    Rom: «Oportunity»

    Kl. 13.00 – 14.00:

    Pågående prosjekter hvor masterprosjekter inngår:

    – Roar Bakken Stovner (ILS) presenterer LISA-prosjektet.
    – Arne Jakobsen (UiS) presenterer Malawi-prosjektet

    Kl.14.00 – 14.30: Avslutning med deltaker-tilbakeblikk og presentasjon av neste års konferanse