MENY

Sosialt arbeid, sosionom, bachelor - hva lærer du?

Etter fullført studium skal studentene ha nådd følgende mål:

Kunnskaper

  • Kunnskap om det sosiale arbeidets praktiske utøvelse i møte med ulike brukergrupper.
  • Kunnskap om og forståelse for hvordan samfunnsmessige strukturer og prosesser skaper og vedlikeholder sosiale problemer
  • Basiskunnskap fra samfunnsvitenskap, psykologi og jus som skal fungere som grunnlag for yrkesutøvelsen
  • Oppdatert kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper, aktuelle lover og prinsipper for saksbehandling som ivaretar brukernes behov og rettigheter.

Ferdigheter

  • Kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og evaluere eget arbeid
  • Evne til å sette seg inn i og få oversikt over hjelpeapparatet, og innenfor det arbeide med å redusere sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter.
  • Ha kompetanse i ulike sosialfaglige arbeidsformer, med spesiell vekt på arbeidsformer der brukere er aktive deltagere og mobiliserer egne ressurser, enten disse er enkeltpersoner, familier, grupper eller sosiale nettverk.
  • Kunne arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger, og håndtere slike konflikter med fokus på brukernes interesser
  • Kunne møte brukere av hjelpeapparatet med respekt og empati, og se likeverd som en grunnleggende forutsetning for sosialt arbeids yrkespraksis
  • Kunne arbeide med mennesker med ulike holdninger og kulturbakgrunn, og sikre rettferdig behandling for uavhengig av kulturell bakgrunn eller verdistandpunkter.

Generell kompetanse

  • Evne til kritisk refleksjon over fag, etikk, egen yrkesrolle og samfunn
  • Kjenne hovedmål og virkemidler i sosialpolitikken, kunne vurdere disse kritisk
  • Ha kjennskap til andre aktuelle yrkesgrupper, kunne vurdere egen og andres kompetanse og ha utviklet evne til tverrfaglig samarbeid
  • Kunne delta i faglig utviklingsarbeid, ta i bruk nye arbeidsmåter på grunnlag av forskning og annen faglig innovasjon og ha forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling

Sist oppdatert: 22.11.2017