Et profilbilde

Professor
Marte Blikstad-Balas { "honorific-suffix": "Professor", "fn": "Marte Blikstad-Balas", "tel": "", "email": "marte.b.balas@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Institutt for kultur- og språkvitenskap

Undervisning

Forskningsområder

Utvalgte publikasjoner

Pågående forskning

Arbeidserfaring

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Fodstad, Lars August; Minken, Martin; Norendal, Audhild; Magnusson, Camilla G.; Lånke, May; Østmoe, Tor Ivar; Blikstad-Balas, Marte; Hjortland, Ole Thomassen; Antonsen, Pål Fjeldvig (2020). Moment. Norsk for studieforberedende. VG1. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202597337. 463 s.
  • Blikstad-Balas, Marte; Solbu, Kjersti Rognes (2019). Det (nye) nye norskfaget. Fagbokforlaget. ISBN 9788245033267. 226 s.
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school. Universitetet i Oslo. 96 s.
  • Blikstad-Balas, Marte; Eikenes, Åsmund H. (2020). Hva er forskning? Akademiet for yngre forskere forklarer.. Video publisert på YouTube og AYFs nettsider. [TV]; 2020-04-01.
  • Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid (2020). De minste elevene hadde minst kontakt med lærerne i tiden med hjemmeskole. Forskning.no. [Internett]; 2020-05-13.
  • Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid; Klette, Kirsti (2020). Noen snakket med læreren en gang i løpet av flere uker. Aftenposten. [Avis]; 2020-05-11.
  • Korsvoll, Nils Hallvard; Blikstad-Balas, Marte; Eikenes, Åsmund Husabø (2020). Ukens spørsmål: Hvorfor har man sex?.
  • Korsvoll, Nils Hallvard; Blikstad-Balas, Marte; Eikenes, Åsmund Husabø (2020). Ukens spørsmål: Når slutter man å være ung?.
  • Korsvoll, Nils Hallvard; Blikstad-Balas, Marte; Sandtorv, Alexander Harald (2020). Utilfredsstillende svar?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2019). Debatten: Nettbrett i skolen. Det er en konflikt som foregår hver dag i alle norske hjem, tiden man bruker på skjerm. Og vi får besøk av to Youtubere som fengsler hundretusener av barn og unge i timesvis. Men hva skal foreldrene slå i bordet med når skolen gir elevene skjermbrett på første skoledag?. NRK. [TV]; 2019-09-17.
  • Blikstad-Balas, Marte (2019). I desse dagar. Barn i en digital tidsalder.. NRK P2. [Radio]; 2019-04-14.
  • Blikstad-Balas, Marte (2019). Krever lengdetrening/Klassekampen. Klassekampen. [Avis]; 2019-09-17.
  • Blikstad-Balas, Marte (2019). NOKUT Utdanningsfest: Kritisk lesing i høyere utdanning. NOKUT; 2019-01-30.
  • Blikstad-Balas, Marte (2019). Språkteigen. NRK radio. [Radio]; 2019-08-11.
  • Blikstad-Balas, Marte; Aashamar, Peter Nicolai; Tveit, Sverre (2019). Elleville konspirasjonsteorier Pinlig og mislykket retorisk tokt fra professorene Torgersen og Sæverot..
  • Blikstad-Balas, Marte; Marti, Kristin Torjesen; Tønnesson, Johan (2019). Den empatiske sakprosaen.
  • Blikstad-Balas, Marte; Marti, Kristin Torjesen; Tønnesson, Johan (2019). Tvilsomt demokratistunt.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (2019). LISA Nordic Study: Analyzing teaching quality by combining observational and survey data. Nordic centre for excellence - QUINT; 2019-06-18 - 2019-06-20.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (2019). Observation manuals as lenses into classroom teaching and learning – towards a common language when studying classroom instruction?. Earli 2019; 2019-08-12 - 2019-08-15.
  • Martin, Christie; Radišić, Jelena; Stovner, Roar Bakken; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti (2019). Exploring the use of mathematics observation tools across contexts - How do these tools shape our understanding of instructional quality when applied in different school settings?. Nordic centre for excellence; 2019-06-18 - 2019-06-20.
  • Roe, Astrid; Balas, Marte Blikstad; Tengberg, Michael (2019). Student perceptions as an indicator of teaching quality in Finnish, Norwegian and Swedish lower secondary classrooms. Association for Educational Assessment – Europe; 2019-11-14 - 2019-11-16.
  • Blikstad-Balas, Marte (2018). Den om tekstforståelse - NOKUT-podden. En podcast om høyere utdanning.
  • Blikstad-Balas, Marte (2018). Elevers kildevurdering på internett - podkast 090418 Rekk opp hånda!.
  • Blikstad-Balas, Marte (2018). Fagfornyelse + Nysgjerrigper = sant? Hvorfor er det så viktig å bruke tid på forskning i skolen?. Forskningsrådet; 2018-11-02.
  • Blikstad-Balas, Marte (2018). Praktisk info med Jon Almaas. Intervju om hvordan vi forholder oss til ulike typer litteratur og hvorfor det er viktig å lese.. TV Norge. [TV]; 2018-10-11.
  • Blikstad-Balas, Marte (2018). Skoleforskning - podkast 261118 Rekk opp hånda!.
  • Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte; De Moor, Katrien; Eriksen, Marianne Hem; Falkum, Ingrid Lossius; Holmen, Heidi; Aronsen, Jan Magnus (2018). Akademia må satse på undervisningskarrierer.
  • Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (2018). The Role of Literary Texts in Lower Secondary School Language Arts Lessons. Nordic Educational Research Association (NERA); 2018-03-08 - 2018-03-10.
  • Jensen, Linn Victoria Mørck; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte (2018). Hvor ble det av sjangrene?.
  • Berge, Kjell Lars; Blikstad-Balas, Marte (2017). Skolens viktigste fag. Det gamle norskfaget er dødt – leve det nye norskfaget!.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Hva skjer med en tekst når den kommer inn i klasserommet?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Kronikk:Når ble forskningsbasert argumentasjon en hersketeknikk?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Math instruction in Norway and Finland – what typical discourses and technologies are prominent in the classrooms?. Nordforsk; 2017-02-06 - 2017-02-07.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). "NRK Ytring: Folkemøte på Parkteatetret -Hva er galt med norskfaget?". NRK2. [TV]; 2017-03-01.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid (2017). Student surveys as measures of instructional quality. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid (2017). What opportunities do students have to engage in writing during their language arts lessons?. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02.
  • Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (2017). Hvor ofte får elevene anledning til å skrive i norsktimene på ungdomskolen – og hva skriver de?. Skrivesenteret; 2017-05-09 - 2017-05-11.
  • Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (2017). Text Based Interaction in Norway and Sweden: What Opportunities do Students have to Talk about Texts?. ECER; 2017-08-22 - 2017-08-25.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti (2017). Conference paper: Instructional practices captured in video recorded classroom observations. The American Educational Research Association; 2017-04-27 - 2017-05-01.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti (2017). Conference paper: The Quality of Feedback. Instructional practices captured in video recorded classroom observations. The European Association for Research on Learning and Instru; 2017-08-29 - 2017-09-02.
  • Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (2017). Hvordan brukes skjønnlitterære tekster i norsk på ungdomstrinnet? En studie av skjønnlitterære teksters rolle i norsk i 46 8.klasser i Norge. Skrivesenteret ved NTNU og Lesesenteret ved UiS; 2017-05-09 - 2017-05-11.
  • Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (2017). Why and How do Students Read Fiction? A Study of The Role of Literary Texts in Lower Secondary Language Arts Lessons. European Educational Research Association (EERA); 2017-08-22 - 2017-08-25.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte (2017). The Normativity of Rating Manuals in the Classroom. ECER; 2017-08-22 - 2017-08-25.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (2017). Using classroom videos and student surveys to measure teaching practice. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02.
  • Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte (2017). Mathematics Instruction in Norway and Finland: Representation of Content. European Educational Research Association; 2017-08-21 - 2017-08-25.
  • Roe, Astrid; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte (2017). Assessment of Instructional Quality Across Cultures, Quantitative and Qualitative Studies. New Approaches and Findings: Using classroom videos and student surveys to measuring teaching quality. Association for Educational Assessment – Europe (AEA-E); 2017-11-09 - 2017-11-11.
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). LNU inviterer til slankekur! Tema: Fremtidens norskfag. Landslaget for norskundervisning; 2016-09-14.
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). Skolens nye digital literacy. (invited key note). Læremiddel.dk;
  • Blikstad-Balas, Marte; Spurkland, Simen (2016). Digitalisering av skolen: De største utfordringene.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference paper: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning, UiO; 2016-06-06 - 2016-06-08.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference symposium: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo.. 2016-08-22 - 2016-08-26.
  • Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations. AERA; 2016-04-08 - 2016-04-12.
  • Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations.. 2016-08-22 - 2016-08-26.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Gåten kreative tekster - hvordan kan vi fremme elevenes kreative skriving?. Landslaget for norskundervisning; 2015-03-20 - 2015-03-21.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Hva er egentlig skoleliteracy i dagens stadig mer digitale klasserom?. UiS; 2015-05-18 - 2015-05-20.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Ikke nok å gi elevene PC.. Forskning.no. [Internett]; 2015-09-10.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). NKUL Plenumforedrag 2015: Hva skal til for å lykkes med digital teknologi I skolen?. NTNU; 2015-05-06 - 2015-05-08.
  • Blikstad-Balas, Marte; Hertzberg, Frøydis (2015). Fra sjangerformalisme til sjangeranarki?.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid (2015). Å koble elevprestasjoner og undervisning.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Debatt om IKT i skolen. NRK, Dagsnytt 18. [TV]; 2014-01-14.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Hvordan integrere IKT i ulike fag?. NTNU; 2014-05-07 - 2014-05-09.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). IKT i skolen og ansvar for egen læring – et bidrag til demokratisk bevissthet? (Key Note, skolelederdagene). ILS; 2014-07-24 - 2014-07-25.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Ingen grunn til å tro at PC og Internett i seg selv gir læring.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Klasseledelse i teknologitette omgivelser - lærernes kompetansebehov (Presentasjon for UDIR på vegne av ProTed). Utdanningsdirektoratet; 2014-09-25.
  • Blikstad-Balas, Marte; Svarstad, Jørgen; Slettholm, Andreas (2014). PC-bruk i timene: Facebook, spill, blogger, chat, nettaviser og litt fag. Aftenposten. [Avis]; 2014-01-17.
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). Elevene vil helst bruke Wikipedia Men er redd for kritikk fra lærerne når de bruker informasjon fra nettleksikonet.. Forskning.no. [Internett]; 2013-04-09.
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). Hva vet vi om IKT i skolen i dag - lærer elevene mer ved bruk av IKT? (Key Note). Gyldendal; 2013-09-23 - 2013-09-24.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Schofield, Daniel (2013). LARS: Literacy Across Research Spaces. University of California, Berkley; 2013-10-21 - 2013-10-25.
  • Sørvik, Gard Ove; Blikstad-Balas, Marte (2013). Literacy practices and inquiry-based science in primary school. European Science Education Research Association; 2013-09-02 - 2013-09-07.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Dagsnytt 18. Debatt om publisert forskning om elevers bruk av internett på skolen, men kunnskapsninister Kristin Halvorsen og leder av Utdanningsforbundet. NRK1. Dagsnytt 18. [TV]; 2012-08-20.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Det digitale klasserommet: Oppdatert på fag eller Facebook?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Elever velger PC-moro framfor undervisning. Dagbladet. [Avis]; 2012-08-10.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Fyller skoletimene med datamoro. Dagsavisen. [Avis]; 2012-08-20.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). NRK Østlandssendingen. Intervju om publisert forskningsartikkel.. NRK Østtandssendingen. [Radio]; 2012-08-20.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Wikipedia knuser læreboka Åtte av ti elever liker å bruke nett­leksikonet Wikipedia når de skal gjøre skolearbeid. Dagsavisen. [Avis]; 2012-08-22.