Et profilbilde

Professor II
Erik Lerdahl { "honorific-suffix": "Professor II", "fn": "Erik Lerdahl", "tel": "", "email": "erik.lerdahl@uis.no" }

Avdeling/enhet Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt/senter Norsk hotellhøgskole

Undervisning

Forskningsområder

Utvalgte publikasjoner

Pågående forskning

Arbeidserfaring

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Lerdahl, Erik (2005). The vision based methodology - a holistic approach to the design of products. I: Barbro Rønning (red): Flyt - en nøkkel til kreativitet og innovasjon. Tapir Akademisk Forlag.
  • Lerdahl, Erik (2004). A vision-based design-methodology : a new approach to the design of innovative products. I: Cumulus working papers Oslo. University of Art and Design Helsinki.
  • Lerdahl, Erik (2004). Forskning i design, hva trengs og kreves?. I: Årbok - KHIO. Kunsthøgskolen i Oslo.
  • Vaagan, Robert Wallace; Staubo, Siv Jønland; Lerdahl, Erik (2020). Sakkyndig komitévurdering (konfidensiell) av opprykksøknad til førstelektor ved Høyskolen Kristiania. Høyskolen Kristiania. 15 s.
  • Lerdahl, Erik (2018). Ord til øyeblikket. Jæren forlag. ISBN 978-82-93351-56-6. 284 s.
  • Lerdahl, Erik (2017). Forus mot 2030. Nabo- og beboersamling. Fremtidsscenarier og forslag til tiltak for framtidens Forus. IKDP Forus (Interkommunal kommunedelplan for Forus). 14 s.
  • Lerdahl, Erik (2017). Forus mot 2030. Workshop om innovasjon, samhandling og omstilling. Fremtidsscenarier og forslag til tiltak for framtidens Forus.. IKDP Forus (Interkommunal kommunedelplan for Forus). 20 s.
  • Lerdahl, Erik (2017). Nyskapning. Arbeidsbok i kreative metoder. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205504394. 246 s.
  • Lerdahl, Erik (2015). Helsen er ditt ansvar. Måltidsbransjens eget bilde for 2025 med eldrebølgen. Måltidets Hus. 26 s.
  • Lerdahl, Erik (2015). Næringsutvikling knyttet til nytt sykehus i Stavanger-regionen. Innspill fra lokale næringsaktører rundt behov og muligheter. Innovasjon Norge. 35 s.
  • Lerdahl, Erik (2015). Slagkraftige møter: større engasjement og bedre resultater. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1350-4.
  • Lerdahl, Erik (2011). Kommunikasjon av gourmetprodukter i dagligvarebutikker. Kritiske faktorer, utfordringer og muligheter. Måltidets Hus. 27 s.
  • Lerdahl, Erik (2011). Måltidsnæringen i 2020. Bransjens egne fremtidsvurderinger.. Måltidets Hus. 23 s.
  • Lerdahl, Erik (2011). Norsk mat for fremtiden. Strategiske retninger for utvikling.. Måltidets Hus. 15 s.
  • Lerdahl, Erik (2010). Drastic change for the Food industry. Radical scenarios 2020. Måltidets Hus. 35 s.
  • Lerdahl, Erik (2010). Drastiske endringer for måltidsnæringen. Radikale scenarier 2020. Måltidets Hus. 31 s.
  • Lerdahl, Erik (2008). Staging for creative Collaboration in design teams. Models, tools and methods. VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft & Co. KG. ISBN 9783639092066. 363 s.
  • Lerdahl, Erik (2007). Slagkraft - Håndbok i Idéutvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205362864.
  • Lerdahl, Erik (2003). Å sveve med bena på bakken. Aforismer rundt fantasi og ideer. Aschehoug & Co. ISBN 8203228631. 90 s.
  • Lerdahl, Erik (2001). Kunsten å overrumple seg selv. Aforismer rundt kreativitet. Aschehoug & Co. ISBN 8203226884. 85 s.
  • Lerdahl, Erik (2001). Music improvisation as a supporting tool for team collaboration and learning in design education : research report. Institutt for produktdesign, NTNU. ISBN 8291917116. 30 s.
  • Lerdahl, Erik (2004). "Forskere og forskning i fri flyt". Performance i forbindelse med forskningsprosjektet KRITT. Eget bidrag i improvisert sang og tekster og presentasjon av fysisk, interaktiv modell, samt bidrag i felles seanser med andre forskere.
  • Lerdahl, Erik (2018). Erfaring gjør blind?.
  • Lerdahl, Erik (2018). Nyskapning uten svada.
  • Lerdahl, Erik (2018). Vi må snakke om mobilbruken i møter.
  • Lerdahl, Erik (2015). Fra kjedsomhet til kunnskapsbygging.
  • Lerdahl, Erik (2015). Ingen omstilling og innovasjon uten kreativ kompetanse.
  • Lerdahl, Erik (2015). Sløsing av ressurser.
  • Lerdahl, Erik (2015). Tenk nytt - og tenk helt nytt!.
  • Lerdahl, Erik (2014). Bruk kritikk som positiv drivkraft.
  • Lerdahl, Erik (2013). Følg lidenskapens magi.
  • Lerdahl, Erik (2013). Kunsten å overskride seg selv.
  • Lerdahl, Erik (2012). Kreativitet må læres.
  • Lerdahl, Erik (2004). Foredrag. Kunstakademiets arkitekthøgskole, København; 2004-03-29.
  • Lerdahl, Erik (2004). Gammel kunnskap hindrer innovasjon. [Avis]; 2004-06-12.
  • Lerdahl, Erik (2004). I arkitektenes tvangstrøye?.
  • Lerdahl, Erik (2004). Lek mer og lev lengre. [Avis]; 2004-10-24.
  • Lerdahl, Erik (2004). Leker fram god design. [Avis]; 2004-04-13.
  • Lerdahl, Erik (2000). A conceptual model for a visionary approach to design. [Mangler data];
  • Øritsland, Trond Are; Lerdahl, Erik; Hoff, Thomas (2000). Design Research at the Department of Product Design Engineering. [Mangler data];
  • Lerdahl, Erik (1999). A conceptual model for creative coupling of expert knowledge. [Mangler data];
  • Lerdahl, Erik (1999). Leken og kvalitativ konseptutvikling.
  • Lerdahl, Erik (1998). Den lekende student?.
  • Lerdahl, Erik (1998). The creative process as an evolutionary cycle. [Mangler data];
  • Lerdahl, Erik (1997). Skapende prosesser og deres anvendelser i produktutvikling. [Mangler data];