Et profilbilde

Stipendiat
Monica Gundersen Mitchell { "honorific-suffix": "Stipendiat", "fn": "Monica Gundersen Mitchell", "tel": "Telefon: 51833114 ", "email": "monica.g.mitchell@uis.no" }

Avdeling/enhet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt/senter Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Rom HG O-216

Monica er utdannet allmennlærer med fordypning i norsk, matematikk og pedagogikk. Våren 2006 ble Monica ferdig utdannet Master i Lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Emnet for masteroppgaven var å undersøke forholdet mellom tekst og bilde i tre nyere bildebøker.

Forskningsområder

Barnelitteratur og bildebøker
Litteraturformidling
Lesing
Barns språkutvikling

Utvalgte publikasjoner

Mitchell, Monica G. 2017. Tomgangslesing - tid for utviklingsarbeid. I: Postholm, May Britt et al. (red.)  Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger. Oslo: Universitetsforlaget


Mitchell, Monica G. 2014. Å skape engasjement for lesing og læring. Norsklæreren, nr. 4, 2014

 
Mitchell, Monica G. 2014. Utforskande samtale ? ei kjelde til god læring. Nynorskopplæring, nr. 20, vinteren 2013/2014

Mitchell, Monica G. 2013. Med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler. Publisert på Naturfagsenterets nettsider. http://forskerfro.no/fagartikkel/med-boka-som-utgangspunkt-for-utforskende-samtaler/

Mitchell, Monica G. 2013. Ein tekst uttrykt i to medium. Johannes Jensen føler seg annerledes som lydbok og bildebok. Barnelitterært forskningstidsskrift, vol 4

Mitchell, Monica G. 2008. Poetiske rom for barn og voksne. Om samspillet mellom tekst og bilde i Stian Holes Den gamle mannen og hvalen og Garmanns sommer. I: Kaldestad, Per Olav og Vold, Karin Beate (red.) Årboka - Litteratur for barn og unge. Oslo: Det Norsk Samlaget.

Mitchell, Monica G. 2006. Om en strandet hval, noen kyr og litt om alt vi ikke vet. En analyse av dramaturgi og ikonotekst i tre bildebøker. Masteroppgave, Universitetet i Stavanger.

Pågående forskning

Startet våren 2014, PhD-prosjektet, Når store leser for små - Lesemøtet som litterær erfaring.

Elever i tiende klasse formidler, en- til -en, bildebøker for elever i første klasse, og de eldste elevene reflekterer over sin formidling ved å skrive refleksjonslogger. Formålet med prosjektet er å utforske lesemøtet som en litterær erfaring, med fokus på selve tekstmøtet og den litterære refleksjonen.

Arbeidserfaring

April 2014 - dd, Stipendiat, Institutt for allmennlærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Mar. 2012 ? Mars 2014 , Universitetslektor ved Lesesenteret, UiS
Aug.'11- feb.2012, Universitetslektor, IBU, UiS
2007- 2011, Museumspedagog ved Norsk Oljemuseum                          
2004 - 2006, Koordinator for den Kulturelle skolesekken, Randaberg kommune
1999 - 2007, Lærer, Goa skole, Randaberg kommune

Vitenskapelige publikasjoner (fra CRISTin)

  • Mitchell, Monica Gundersen (2014). Å skape engasjement for lesing og læring. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. Volum 4. s. 77-81.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Ein tekst uttrykt i to medium. Johannes Jensen føler seg annerledes som lydbok og bildebok. Barnelitterært forskningstidsskrift. ISSN 2000-7493. Volum 4.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2014). Å skape engasjement for lesing og læring.
  • Hasnaoui, Nadia; Skjoldli, Jane; Hov, Maren Ranhoff; Linde, Jørgen Erland; Novovic, Milos; Adam, Anne-Catrin; Snipstad, Sofie; Mitchell, Monica Gundersen; Aurand, Katherine Rose (2016). Forsker Grand Prix 2016, nasjonal finale i Bergen. [TV]; 2016-10-01.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Hvordan bruker de bildene? 15-åringer leser bildebøker for 6-åringer. Svenska barnbokinstituttet; 2016-08-29 - 2016-09-01.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Litterær erfaring. Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden; 2016-11-15 - 2016-11-16.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Magiske lesemøter. Norges Forskningsråd; 2016-09-27.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring. Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden; 2016-01-27 - 2016-01-28.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning; 2016-03-14 - 2016-03-15.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2016). Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring. Universitetet i Stavanger; 2016-02-03.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2015). Reading events - Reading buddies engaging in literary experiences. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking; 2015-05-18 - 2015-05-20.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2014). Lesing i alle fag. Inst. for grunnsk.lærerutd., idrett og spesialped. UiS;
  • Mitchell, Monica Gundersen (2014). Naturfag for barn – med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler. Naturfagsenteret;
  • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen (2013). Sju samlinger med spennende bøker som utgangspunkt.
  • Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen (2013). Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?. Utdanningsdirektoratet; 2013-11-06.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Bildeboka i bruk - i undervisninga. Vindagjord kommune; 2013-11-15.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Bok i bruk - bildebøker i ungdomsskolen. Lesesenteret; 2013-03-18 - 2013-03-19.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Høytlesingsstemmer. Stavanger internasjonale festival for litt. og ytringsfrihet; 2013-09-18 - 2013-09-22.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Kan du lese denne boka? Om boka i bruk i barnehagen. Solbakken barnehage; 2013-11-19.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Naturfag for barn - med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler. Naturfagsenteret; 2013-03-08.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2013). Om skolestart, skrivespråk og språkutviklende aktiviteter generelt. Stavanger kommune, Stokka barnehage; 2013-05-07.
  • Mitchell, Monica Gundersen; Færevaag, Margaret Klepstad (2013). Barns språkkvardag - moglegheiter og utfordringar for barnehagen. Bremanger kommune;
  • Mitchell, Monica Gundersen (2012). Hvorfor skal vil lese for barn?. Haugland gardsbarnehage; 2012-03-20.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2012). Når bildeboka vert gjort om til lydbok. Høgskolen i Bergen; 2012-04-19 - 2012-04-20.
  • Mitchell, Monica Gundersen (2011). "Les den en gang til" Om arbeid med lesing og lesestimulering i barnehagen. Stavanger kommune; 2011-10-18.
  • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen (2014). Da Mopp og Mikko flytta inn i Ølensjøen FUS barnehage. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.
  • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen (2014). Ein banan er ikkje lenger berre ein banan. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.
  • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen (2014). Handleturen - aktivitetar etter lesing. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.