MENY

Litteraturlister

Hvorfor er sitering og litteraturlister nødvendig?

  • For å gjøre det enkelt for leseren å finne kildene dine og kontrollere fakta.

  • Når du bruker andre forfatteres ord eller idéer, skal du sitere kilden. Å ikke sitere korrekt er det samme som å si at dette er dine egne tanker og idéer. Det er plagiat!

  • Uansett om du skriver om eller siterer direkte, må du vise til kilden der du fant informasjonen.


Det finnes mange stiler for å sette opp litteraturlisten. Ved UiS er APA mest brukt. Innen elektrofag brukes IEEE. Spør veileder eller faglærer dersom du er usikker på valg av bibliografisk stil.
 

Programmer for referansehåndtering

  • EndNote: Hjelper deg å samle, organisere, sitere og få kontroll på dine referanser, og få på plass en korrekt litteraturliste. Samhandler godt med Word, og kan også brukes i LaTeX. Håndterer store mengder data og referanser, og er et mye brukt program over hele verden.
     
  • Zotero: Hjelper deg å samle, organisere, sitere og få kontroll på dine referanser, og få på plass en korrekt litteraturliste. Samhandler godt med Word, og kan også brukes i LaTeX og Google Docs. Et brukervennlig og åpent program med god funksjonalitet for samskriving.
              
  • Citavi


Universitetsbiblioteket tilbyr kurs i EndNote og Zotero, se vår kurskalender for å finne en dato som passer for deg.
 

Manuell registrering

Microsoft Word har en egen funksjon for sitering og referanselister. Les mer om dette på Handelshøgskolen sin fagside.


Sjekk ut disse lenkene dersom du trenger hjelp med referanser: