Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsteorier og læringsmiljøets betydning for barns danning, medvirkning og læring
- har kunnskap om etisk omsorg og barnehagelærerens yrkesetiske forpliktelser
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig og digitalt samfunn, samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
- har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø, samt om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale, og mellom barnehage og skole
- har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn
- har kunnskap om sammenhengen mellom barnehage og skole når det gjelder faglige og didaktiske utfordringer knyttet til denne overgangen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om ulike medier, kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns lek, undring og læring
- kan observere, vurdere og legge til rette for meningsfulle og lekpregede samspillsituasjoner knyttet til barnehagens fagområder
- kan observere, analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn, personale og foresatte
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan tilrettelegge for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
Innhold
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 timer | A - F | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav: Fagtekst, tar utgangspunkt i læringsutbytteformuleringene. Oppgavetematikken utformes av faglærere. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %) og et refleksjonsskriv tilknyttet oppgaven på 300 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Elsa Helen Kaltvedt
- Faglærer
- Ingunaya Myhre Larsen , Kristin Fugelsnes
- Praksiskoordinator
- Bjørg Danielsen Jølbo , Lena Forus
- Studieprogramleder
- Anne Kristine Solberg Runestad
- Studiekoordinator
- Karin Berner
Arbeidsformer
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBL101_1) | 20 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Eriksen, E. & Germeten, S. (2012). Barnevern i barnehage og skole: Møte mellom barn, foreldre og profesjoner. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 3, 5 og 7) 68 s.
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid: Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. (S. 15 – 143) 128 s.
Johansson, E. (2013). Små barns læring: Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap. 2 og 5) 73 s.
Johansson, E. (Red.). (2015). Verdipedagogikk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 6 og 7) 39 s.
Meland, A. T., Kaltvedt, E. H. & Reikerås, E. (2016). Toddlers master everyday activities in kindergarten: A gender perspective. Early Childhood Education Journal, 44, 344-358. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10643-015-0718-1
Sjøvik, P. (Red.). (2014). En barnehage for alle: Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2, 4, 13, 14 og 15) 98 s.
Tholin, K. R. (2014). Omsorg i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap.1, 4, 5 og 7) 73 s.
Kompendium
Bae, B. (2009). Rom for medvirkning?: Om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn. Barn, 27 (1), s. 9-28 (20 s.).
Braarud, H. C. & Raundalen, M. (2011). Familievold og barns utvikling: Kunnskap fra forskning og praksis. I U. Heltne & P. Ø. Steinsvåg (Red.), Barn som lever med vold i familien: Grunnlag for beskyttelse og hjelp (s. 41-50). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Bustos, M. M. F. (2011). Heteronormalisering i barnehagen. I A. M. Otterstad & J. Rhedding Jones (Red.), Barnehagepedagogiske diskurser (s. 158-171). Oslo: Universitetsforlaget. 13 s.
Dewey, J. (1996). Erfaring og tenkning. I E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster (s. 53 -66). Gjøvik: Ad Notam Gyldendal. 14 s.
Evenshaug, O. & Hallen, D. (2000). Barne- og ungdomspsykologi (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap. 17) 18 s.
Hogsnes, H. D. (2010). Læring og sammenheng mellom barnehage og skole. I H. D. Hogsnes (Red.), Barnehagens læringsliv (s. 145-177). Bergen: Fagbokforlaget. 32 s.
Kinge, E. (2012). Tverretatlig samarbeid omkring barn: En kilde til styrking og håp?. Oslo: Gyldendal akademiske. (Kap. 7 og 8) 25 s.
Lauritsen, K. (2011). Barnehagen i kulturell endring: Tilpassing og motstand. I T. Korsvold (Red.) & B. Bae [et. al.], Barndom – barnehage – inkludering (s. 55-75). Bergen: Fagbokforlaget. 20 s.
Lie, E.R. (2016). Kjønn, feminisme og likestilling. I O. A. Kvamme, T. Kvernbekk & T. Strand (Red.), Pedagogiske fenomener: En innføring (s. 377 - 387). Cappelen Damm Akademisk
Lingås, L. G. (2014). Etikk for pedagoger (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap. 7) 9 s.
Lyngset, E. J. (2018). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I V. Glaser, I. Størksen & M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen: Forskning og praksis (s. 307-323). Bergen: Fagbokforlaget. 17 s.
Løkken, G. & Søbstad, F. (2011). Danning. I V. Glaser, K. Hoås Moen, S. Mørraunet & F. Søbstad (Red.), Barnehagens grunnsteiner: Formålet med barnehagen (s. 83-91). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 6) 9 s.
Morken, I. (2016). Inkludering. I O. A. Kvamme, T. Kvernbekk & T. Strand (Red.), Pedagogiske fenomener: En innføring (s. 165 – 175). Cappelen Damm Akademisk. 11 s.
Nystad, K. (2005). Samisk tradisjonskunnskap: En privatsak eller en barnehageoppgave? Barnehagefolk nr. 4/2005, 24-28. (5 s.)
Palludan, C. (2005). Børnehaven gør en forskel. København: Danmarks Pædagogiske Universitetssforlaget. (Kap. 10) 19 s.
Sommer, D. (2006). Oppdragelse, sosialisering og verdiformidling i senmoderniteten: Nye perspektiver. I J. B. Johansen & D. Sommer (Red.), Oppdragelse, danning og sosialisering i læringsmiljøer (s. 23-58). Oslo: Universitetsforlaget. 33 s.
Stefansen, K. & Farstad, G. (2002). Barnehageforeldre i et klasseperspektiv. Barnehagefolk nr. 2, (s. 67-70). 4 s.
Søftestad, S. (2008). Avdekking av seksuelle overgrep: Veier ut av fortielsen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1 og 2) 34 s.
Vedeler, L. (2007). Sosial mestring i barnegrupper. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 11 s.
Vetlesen, A. J. (2004). Empati: En avgrensning og noen forutsetninger. I V. Bunkholt m.fl. (Red.), Kunnskap og omsorg: Sosialisering og skikkethet i profesjonsutdanningene (s. 89 - 97). [Oslo]: Pensumtjeneste. 9 s.
Vygotsky, L. S. (2001). Interaksjon mellom læring og utvikling. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster (s. 151-165). Oslo: Gyldendal akademisk. 15 s.
Vygotsky, L. S. (2001). Internalisering av høyere psykologiske prosesser. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster (s. 143-149). Oslo: Gyldendal akademisk. 7 s.
Østerås, B. (2011). Kjønn har betydning: «Jenter kan ikke spille fotball». I A. M. Otterstad & J. Rhedding-Jones (Red.), Barnehagepedagogiske diskurser (s. 145-171). Oslo: Universitetsforlaget. 13 s.
Nettressurser/styringsdokumenter:
Barn i sorg og kriser https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/kriser-og-sorg-i-barnehagen/Handtering-av-kriser-og-sorg-i-barnehagen/ (28.11.2018)
Likestilt og pedagogisk praksis. Søt eller tøff – et fritt valg? https://likestillingssenteret.no/wp-content/uploads/2016/03/Veileder_barnehager.pdf (28.11.2018)
NOU 2010: 8 Forskertrang og lekelyst. Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn https://www.regjeringen.no/contentassets/e32217053f044510a33437e4b17afa6d/no/pdfs/nou201020100008000dddpdfs.pdf (28.11.2018)
NOU 2012:1 Til barnas beste: Ny lovgivning for barnehagene. Kunnskapsdepartementethttps://www.regjeringen.no/contentassets/f77c1a6dbd00473fb8c0b8928724dd30/no/pdfs/nou201220120001000dddpdfs.pdf (28.11.2018)
Referansemetode APA 6. Lokalisert på http://www.uio.no/studier/emner/hf/imk/MEVIT4000/h04/Akademiskskriving
Meld. St. 19, (2015-2016). Tid for lek og læring — Bedre innhold i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 11. mars 2016 fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/?ch=1&q=
Stortingsmelding nr. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage. Lokalisert på http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-24-20122013.html?id=720200
Tidlig innsats. Lokalisert på http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/For-skole/
Lov om barnehager. LOV-2005-06-17-64 (2018). Lokalisert på https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64
Utdanningsdirektoratet (28.09.2018). Rammeplan for barnehagen 2017. Lokalisert på https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf
Fn`s barnekonvensjon https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf (28.11.2018)
Sist oppdatert: 10.12.2019