Læringsutbytte
Kandidaten har:
- kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- kunnskap om nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
- kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
- inngående kunnskap innafor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
- bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt
Innhold
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | A - F | Alle. |
Bachelor oppgave i par: 12000 ord (+/- 10 %).
Bacheloroppgaven skal leveres på i Inspera. Det blir foretatt plagiatkontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).
En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Eksamensforskriften, § 2-10 pkt. 4).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering av skriftlige prosjektbeskrivelser.
Oppmøte/muntlig fremlegg på prosjektseminar. Omfang: 100 % tilstedeværelse.
En veiledningstime er obligatorisk.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Ksenia Solheim
- Faglærer
- Dagmar Anita Jakobsen , Helga Vössing Lahmeyer , Alessandro Falcetta , Silje Kristin Hellum , Kjersti Lønning Velde , Guri Årsvoll, Ine Larsen Måneby , Marianne Ree , Kristin Grøsvik , Ingunn Berrefjord Ugelstad , Synnøve Eikeland , Vigdis Eidsvåg , Elin Kirsti Lie Reikerås , Ingunaya Myhre Larsen , Ellen Tveit , Karin Hole , Elisabeth Barstad , Berit Zachrisen , Per Einar Sæbbe , Hallgjerd Byrkjeland , Ove Bergersen , Kirsten Halle , Marit Alvestad , Kristin Fugelsnes , June Junge , Inger Sofie von Krogh , Hans Borge
- Praksiskoordinator
- Bjørg Danielsen Jølbo , Lena Forus
- Studieprogramleder
- Anne Kristine Solberg Runestad
- Studiekoordinator
- Karin Berner
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Dalland, O. (2012): Metode og oppgaveskriving for studenter (95- 110; 222-232). (25 s).
Eide, B. J. & Winger, N. (2003). Fra barns synsvinkel. Intervju med barn - metodiske og etiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (156 s).
Halvorsen, E. M. (2007). Kunstfaglig- og pedagogisk FOU (s.138-145, 149-157, 167-170). Kristiansand: HøyskoleForlaget. (18 s). *
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (kap. 2). Oslo: Tano. (14 s).*
Pettersvoll, M. (2016). Å skrive på barns vegne. Skriftlig framstilling av barn - et spørsmål om forskningsetikk. Barn nr 1, 29-39. (10 s).*
Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Att analysera kvalitativt material. I G. Ahrne & P. Svensson (red). Handbok i kvalitativa metoder (s.220 - 237). Stockholm: Lieber. (17 s).*
Thurén, T. (2009) Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo. Gyldendal akademiske. (197 sider)
I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.
Sist oppdatert: 10.12.2019