MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


Kommunikasjonsbransjen er i vekst, og stadig flere mediefolk jobber med PR og kommunikasjon. Journalister møter ofte profesjonelle kommunikasjonskilder i sitt arbeid. Dette emnet skal gi studenten en innføring i forholdet mellom journalistikk og PR/kommunikasjon. Emnet skal også gi innføring i kommunikasjonsteori og i måtene som organisasjoner, politiske partier, næringsliv og offentlig forvaltning kommuniserer internt og med media.

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
  • Ha kunnskap om teori og prinsipper for PR- og kommunikasjonsfaget
  • Ha kunnskap om forholdet mellom kommunikasjonsfag og journalistikk
  • Ha innsikt i kommunikasjonsbransjens historie, vekst og strategier
  • Ha innsikt i kommunikasjonsarbeid på ulike medieplattformer, inkludert sosiale medier

Ferdigheter
Studenten skal:
  • Kunne anvende kunnskapene til å utvikle enkle kommunikasjonsprosjekter
  • Kunne utvikle kommunikasjonsstrategier for ulike medieplattformer og sosiale medier
  • Kunne drøfte og reflektere over forholdet mellom journalistikk og kommunikasjon
  • Kunne anvende kunnskapene om kommunikasjonsfaget til å utøve journalistisk kildekritikk

Generell kompetanse
Studenten skal:
  • Ha forståelse for journalistikkens og kommunikasjonsfagets samfunnsroller
  • Kunne arbeide med kommunikasjonsfaglige oppgaver

Innhold

Emnet er en kombinasjon av teori og praktiske kommunikasjonsfaglige oppgaver. Det blir undervist i kommunikasjonsteori, historie og forholdet mellom kommunikasjon og journalistikk, særlig knyttet til spørsmålet om kilder og kildekritikk. Det vil også bli undervist i kommunikasjonsstrategier og praktisk kommunikasjon på ulike medieplattformer. Merk at enkelte valgemner vil kunne rullere, det kan derfor variere fra år til år hvilke valgemner som tilbys.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen1/11 ukeA - F
En ukes individuell hjemmeeksamen. Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver
Alle innleveringsoppgaver er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen. Det er også obligatorisk deltakelse i prosjekter og seminarer i emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig
John Magnus Dahl
Faglærer
Turid Borgen

Arbeidsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, praktiske øvelser og innleveringsoppgaver.

Åpent for

Åpent for alle 2. og 3. års bachelorstudenter innen samfunnsvitenskap.

Emneevaluering

Studentevaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Allern, S. (2015): Journalistikk og kildekritikk. Cappelen Damm Akademisk, kap. 4
Allern, S., Ihlen, Ø. og Skogerbø, E. (red) (2015): Makt, medier og politikk. Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. Oslo
Barland, J. (2014): Proffere PR presser pressen. Rapport fra studie utført for Norsk Redaktørforening. Oslo
Brønn, P. S, Bang, T. og Bonvik, Ø. (2015): En innføring i PR. Fagbokforlaget. Bergen
Ihlen, Ø. (2013): PR og strategisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. Oslo
Nisja-Wilhelmsen, P. (2017): Praktisk innholdsmarkedsføring. Gyldendal Akademisk
Endelig pensumliste vil foreligge ved semesterstart.


Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 10.12.2019