MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021. Endringer kan komme.


Emnet består av to deler:
  • Del I: Sykepleie, omsorg og etikk
  • Del II: Grunnleggende sykepleie

Emnet har et overordnet fokus på at utgangspunktet for sykepleie er respekten for menneskets absolutte verdighet.
Emnets del I gir en innføring i sykepleiefagets historiske fagtradisjon, utvikling og kunnskapsgrunnlag samt sentrale verdier, fenomener og begreper i utøvelsen av sykepleie. Del I gir videre en introduksjon til funksjons- og ansvarsområdene i sykepleie og vektlegger pasientens erfaringer og reaksjoner på utfordringer ved helse og lidelse. Ved å tilegne seg kunnskap om sykepleiens grunnlagstenkning, starter en danningsprosess som holder fram i det videre studiet. Emnets del II gir en innføring i menneskets grunnleggende behov og sykepleie knyttet til disse i ulike livsfaser. Sykepleieprosessen som metode og rammeverk for dokumentasjon står sentralt.
Gjennom tilegnelse av aktuell teori i kombinasjon med ferdighetstrening og refleksjon skal emnet forberede studenten til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie i møte med pasienten.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
  • Har kunnskap om historisk betingede grunntrekk ved sykepleie-, medisin- og helsehistorie fra antikken til nyere tid
  • Har kunnskap om sykepleiens faglige grunnlag
  • Har kunnskap om betydningen av å møte pasienten i lys av omsorgens tre dimensjoner: praktisk, relasjonell og moralsk
  • Har bred kunnskap om livsfenomener og begreper som omsorg, helse, lidelse, verdighet og empati
  • Har kunnskap om sykepleiens yrkesetiske grunnlag: etiske prinsipper og retningslinjer
  • Har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov og forhold som virker inn på behov gjennom livet
  • Har bred kunnskap om sykepleie knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • Har kunnskap om sykepleieprosessen som grunnlag for sykepleieutøvelsen
  • Har kunnskap om sykepleieprosessen som rammeverk for dokumentasjon

Ferdigheter
Kandidaten:
  • Kan anvende faglige og etiske kunnskaper på sykepleiefaglige problemstillinger
  • Kan anvende kunnskap om historisk betingede grunntrekk ved sykepleie-, medisin- og helsehistorie i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
  • Kan anvende kunnskap om sykepleiens faglige grunnlag i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
  • Kan anvende kunnskap om hvordan sykepleier fremmer helse og verdighet, forebygger og lindrer lidelse, samt betydningen av å møte pasienten på en empatisk og omsorgsfull måte
  • Kan anvende kunnskap om yrkesetisk grunnlag i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
  • Kan reflektere over sykepleieprosessen som grunnlag for å utøve sykepleie
  • Kan anvende teori om grunnleggende sykepleie i utførelsen av praktiske ferdigheter
  • Kan planlegge og utøve grunnleggende sykepleieferdigheter på en omsorgsfull, etisk og faglig forsvarlig måte
  • Kan anvende Bjørks modell for praktisk ferdighetsutøvelse ved utføring av grunnleggende sykepleie

Generell kompetanse
Kandidaten:
  • Kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger i relasjon til sykepleiens etiske og faglige grunnlag
  • Har innsikt i historisk betingede grunntrekk ved sykepleie-, medisin- og helsehistorie
  • Anerkjenner betydningen av sykepleiens yrkesetiske grunnlag i møte med sykepleiefaglige problemstillinger
  • Evner å reflektere over utviklingen av faglig, personlig og etisk kompetanse
  • Kan reflektere over pasientens behov for grunnleggende sykepleie ut fra pasientens helsetilstand, reaksjon på og opplevelse og beskrivelse av sin livssituasjon
  • Kan reflektere over egen evne til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie

Innhold

Del I:
  • Sykepleie som fag og yrke
  • Historisk grunnlag Medisin og helsehistorie gjennom ulike tidsepoker
  • Sykepleie formet som kall og faglært yrke Katolske sykepleieordener og protestantiske diakonisser
  • Florence Nightingale og den moderne sykepleien
  • Faglig grunnlag
      Ulike kunnskapsformer i sykepleien
    • Teorier om sykepleie
    • Begrepene: omsorg, helse, lidelse og verdighet
    • Empati i profesjonelle relasjoner
  • Yrkesgrunnlaget
      Sykepleiens omsorgsgrunnlag
    • Yrkesetiske verdier og prinsipper
    • Funksjons og ansvarsområder i sykepleie

    Del II:
    • Menneskets grunnleggende behov
    • Sykepleieprosessen Dokumentasjon av sykepleie
  • Grunnleggende sykepleie knyttet til
      Kroppspleie, munnstell, sengereiing
    • Aktivitet
    • Søvn og hvile
    • Respirasjon, sirkulasjon og kroppstemperatur
    • Væske og ernæring
    • Eliminasjon
    • Seksualitet
  • Ferdighetstrening/simulering i grunnleggende sykepleie
      Kroppspleie, munnstell og sengereiing
    • Respirasjon, sirkulasjon og temperaturregulering
    • Eliminasjon
    • Aktivitet, hvile og forflytning
    • Ernæring
    • Hjerte-/lungeredning (HHLR)
    • Systematiske kliniske undersøkelser og vurdering (SKUV)
  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

    Eksamen/vurdering

    Skriftlig og praktisk muntlig eksamen
    Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
    Skriftlig eksamen1/24 timerA - FIngen hjelpemidler tillatt
    Praktisk muntlig eksamen1/245 minutterA - FIngen hjelpemidler tillatt
    Studenten må bestå begge deleksamener for å få samlet karakter i emnet. Studenter som ikke har bestått emnet, senest ved ny/utsatt eksamen, vil ikke ha adgang til å fremstille seg til eksamen i eventuelle påfølgende emner hvor dette emnet er angitt som forkunnskapskrav.

    Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

    100% tilstedeværelse i to refleksjonsgrupper i del I, 100% tilstedeværelse i gruppearbeid og fremlegg i del II, 100% tilstedeværelse i all ferdighetstrening og simulering i del III
    Vilkår for å gå opp til eksamen:
    1. 100% tilstedeværelse i to refleksjonsgrupper i del I
    2. 100% tilstedeværelse i gruppearbeid og fremlegg i del II
    3. 100% tilstedeværelse i all ferdighetstrening og simulering i del II. Det er krav om at studenten stiller forberedt

    Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
    Vedrørende vilkår 1:
    • Ikke innfridd tilstedeværelse i én refleksjonsgruppe medfører at studenten må få godkjent en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer. Ikke innfridd krav til tilstedeværelse i to refleksjonsgrupper fratar studenten adgang til skriftlig eksamen i BSY160.

    Vedrørende vilkår 2:
    • Ikke innfridd tilstedeværelse innbefatter at studenten må levere en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer. Ikke godkjent oppgave fratar studenten adgang til praktisk muntlig eksamen i BSY160.

    Vedrørende vilkår 3:
    • Studenten har selv ansvar for å ta kontakt med fagansvarlig ved manglende oppmøte ved ferdighetstrening og simulering. Ved ikke innfridd krav til tilstedeværelse i ferdighetstrening og simulering gis ett nytt tilbud etter nærmere angitt tidspunkt i timeplanen. Ikke innfridd krav til tilstedeværelse i ferdighetstrening og simulering fratar studenten adgang til praktisk muntlig eksamen i BSY160.

    Fagperson(er)

    Emneansvarlig
    Marie Undheim , Kari Kaldestad
    Studieprogramleder
    Bodil Bø Våga

    Arbeidsformer

    Forelesninger, digitale læringsverktøy, gruppearbeid, studiespørsmål, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

    Emneevaluering

    Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS.

    Litteratur

    Litteratur/pensum publiseres omlag 14 dager før påmelding til emnet åpner


    Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021. Endringer kan komme.

    Sist oppdatert: 06.04.2020