Krav til antall deltakere:
Emnet arrangeres under forutsetning av at det melder seg minimum 3 deltagere. Ved færre deltagere vil emneansvarlig avgjøre om emnet i stedet skal arrangeres som et lesekurs. Et lesekurs innebærer en kombinasjon av selvstudium og én seminardag. Den ordinære emneplanen/kursbeskrivelsen gjelder også om emnet arrangeres som lesekurs i stedet for regulært kurs.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Ha kunnskap om forskningsfronten innen fagfeltet.
- Ha kunnskap om sentrale forskningsbehov og forskningsutfordringer på feltet.
Ferdigheter:
- Kunne beskrive problemstillinger for forskning som bidrar til en videreutvikling av kunnskapen i det aktuelle fagfeltet.
Generell kompetanse:
- Kunne gjøre relevante vurderinger når det gjelder valg av teori og forskningsmetodiske tilnærminger i forhold til egen forskning på feltet.
Innhold
- Bakgrunnsfaktorer for sosiale og emosjonelle vansker.
- Skolens og barnehagens tilpasning til elever som er sosialt og emosjonelt sårbare.
- Forhold ved skolens sosiale struktur som hemmer/fremmer sosiale og emosjonelle vansker.
- Betydningen av samspillet mellom lærer og elev.
- Jevnaldringsgruppens betydning.
- Antisosial atferd som belastning for andre elever.
- Sammenhenger mellom skolefaglige belastninger, opplevd tilkortkomming og atferdsmessige og emosjonelle problemer.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Fagtekst | 1/1 | Bestått - Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
- Faglærer
- Ingunn Størksen , Thormod Idsøe , Erling Georg Roland
- Emneansvarlig
- Lars Edvin Bru
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensum:
Berg-Nielsen, T.S. (2010). Følsom, formbar og uferdig: Epigenetikk, utvikling av hjernen og stressbarhet. I E. Befring, I. Frønes, & M.-A. Sørlie (red.). Sårbare unge: Nye perspektiver og tilnærminger (pp. 75-85). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Diamond, A. (2013). Executive Functions. Annual Review of psychology, 64, 135 - 168.
Jimerson, S. R. ,. Swearer, S. M & Espelage D. L. (2010). Handbook of Bullying in Schools: An International Perspective. New York: Routledge.
Kidger, J., Araya, R., Donovan, J., & Gunnell, D. (2012). The effect of the school environment on the emotional health of adolescents: a systematic review. Pediatrics, 129(5), 925-949.
Marzano, J. S., & Pickering, D. J. (2003). Classroom management that works: Research-based strategies for every teacher. ASCD.
Pianta, R. C. (2006). Schools, schooling and developmental psychopathology. In D. Ciccetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental Psychopatology: theory and method (Vol. 1, pp. 494-529). New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Sabol, T. J., & Pianta, R. C. (2012). Recent trends in research on teacher-child relationships. Attachment & human development, 14(3), 213-231.
Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: A systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27-56.
Weare, K., & Nind, M. (2011). Mental health promotion and problem prevention in schools: what does the evidence say? Health promotion international, 26(suppl 1), i29-i69.
Forslag til selvvalgt pensum /støttelitteratur.
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 225-241.
Gustafsson, J.-E., Allodi M. Westling, Alin Åkerman, B. Eriksson, C., Eriksson, L., Fischbein, S., Granlund, M., Gustafsson, P. Ljungdahl, S., Ogden, T., Persson, R.S. (2010). School, learning and mental health: A systematic review. Stockholm: The Royal Swedish Academy of Sciences, The Health Committee http://www.kva.se/Documents/Vetenskap_samhallet/Halsa/Utskottet/kunskapsoversikt2_halsa_e ng_2010.pdf
Clough, I. P. Garner, P. Pardeck, J. T. & Yuen F. (2005). Handbook of Emotional and Behavioural Difficulties. London: Sage Publications.
Kearney, C. A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28(3), 451-471.
Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial Behavior in Children and Adolescence. Washington, D.C.: American Psycholical Association.
Roland, E. & Idsøe, T. (2001). Agression and Bullying. Aggressive Behavior, 27, 446-462.
Rubin, K. Bukowski, W., & Laursen, B. (2009), Handbook of Peer Interactions, Relationships, and Groups. Guilford Press.
Rutter, M., & Maughan, B. (2002). School Effectiveness Findings 1972 -2002. Journal of School Psychology, 40(6), 451-475.
Smith, P. K. & Hart, C. H. (2010). The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Social Development, 2nd Edition. New York: John Wiley & Sons.
Det tas forbehold om mindre endringer i pensum.
Sist oppdatert: 10.12.2019