Studiets formål er å bidra til kunnskaper og utvikle ferdigheter knyttet til å være lærer i profesjonell utøvelse av yrket, inkludert innsikt i kompleksitet og dilemmaer som knytter seg til læreryrket i norsk skole og i et mangfoldig klasserom. Lærerarbeidet beskrives som et profesjonelt usikkert arbeid fordi det ikke er entydige standarder om hva som er god undervisning. Temaer belyses gjennom teoretiske- og profesjonsetiske perspektiv og gjennom utøvelse av profesjonell undervisning som didaktiske møter rettet mot elever på 1.-7. trinn og vil være gjennomgående i alle emner.
Læringsutbytte
Kandidaten har kunnskaper om
- gjeldende opplæringslov og om nasjonalt læreplanverk og lokale læreplaner i norsk og matematikk
- lærerarbeidet, undervisning klasseledelse
- hvordan didaktikk utøves i undervisningen og begynneropplæringen i norsk og matematikk, med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
- observasjonsmetoder og kartleggingsverktøy
- elever og elevers læreforutsetninger på 1-7. trinn ved den aktuelle praksisskole
- begynneropplæring, inkludert overgangen barnehage - skole
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kollegaer på praksisskolen og faglærere
- gjøre seg kjent med nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- undervise i og med ulike arbeidsmåter og digitale hjelpemidler
Generell kompetanse
Kandidaten
- Har vilje og evne til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
- Kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Innhold
Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering. Studentene gjennomfører 5 dager praksis i barnehage.
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått - Ikke bestått |
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 5 observasjonsdager gjennomført på praksisskolen i 1. semester
- Øve på kritiske situasjoner som oppstart, overganger og avslutning av undervisningstimer, der studenten prøves i oppstart og avslutning av undervisnings økt i løpet av praksisperioden. Vurderes av praksislærer.
- Arbeidskrav knyttet til norsk og matematikk, se emneplan for fag.
- Skrive en tekst om sin egen profesjonelle utvikling fra studiestart og til å, sett i lys av læringsutbytteformuleringene. Vurderes av PEL-lærer. Kopi til praksiskoordinator.
Fagperson(er)
- Faglærer
- Cato Olsen Slettvold
- Praksiskoordinator
- Kari-Anne Svensen Malmo
- Emneansvarlig
- Kitty Marie Garborg
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Sist oppdatert: 07.12.2019