MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


Læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten:
  • Har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
  • Har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • Har kunnskap om vurdering i kroppsøving
  • Har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • Har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
  • Har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur

Ferdigheter
Kandidaten:
  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • Kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
  • Kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • Kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
  • Kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • Kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • Kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
  • Kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser

Generell kompetanse
Kandidaten:
  • Kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • Kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perpektiv

Innhold

Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på undervisningskompetanse i bevegelsesaktiviteter, idrett, friluftsliv, leik og dans, samt tidsaktuelle bevegelsesformer i barne - og ungdomskultur. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling, står sentralt.
Fagdidaktikken i emnet bygger på en teoretisk og praktisk tilnærming. Studentene får prøve seg i ulike aktivitetsformer og i variert undervisning i kroppsøving, og reflektere rundt hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede for alle elever. Samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet. Den fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis.
Teoretiske emner
Fagdidaktikk og motorikk
  • Kroppsøving - faget egenart og legitimering
  • Kroppsøvingsdidaktikk
  • Motorisk utvikling og læring
  • Fysisk aktivitet i skolen
  • Naturferdsel og uteaktivitete

Praktiske emner
  • Svømming/vanntilvenning/livredning
  • Lek i ulike aktivitetsmiljø
  • Dans
  • Orientering
  • Ballskole
  • Tidsaktuelle aktiviteter
  • Yoga

Forflyttet undervisning:
  • Kanotur med uteskole
  • Skøyteskole
  • Skiaktiviteter

Forkunnskapskrav

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Studenten bør være svømmedyktig. I tillegg bør studenten være i normalt god form slik at deltakelse i obligatoriske aktiviteter og turer kan gjennomføres. 

Eksamen/vurdering

Skriftlig eksamen og praktisk metodisk eksamen
Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
Skriftlig eksamen3/54 timerA - FIngen hjelpemidler tillatt
Praktisk metodisk eksamen2/530 minutterA - F
* Praktisk metodisk eksamen.
Hver enkelt student planlegger og gjennomfører et praktisk metodisk opplegg i en utvalgt aktivitet (ca 20 min). I den påfølgende muntlige eksaminasjon (ca 10 min) skal studenten samtale om opplegget og svare for pensum i aktiviteten. Studenten skal kunne vise egenferdighet i den aktiviteten hun/han kommer opp i.
Alle eksamensdeler må være bestått for å få karakter i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav, Obligatorisk oppmøte
  • Undervisningen i forbindelse med de praktiske emnene er obligatorisk med aktiv deltakelse inkludert ski- og kanoturen med overnatting. Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. I den praktiske undervisningen kreves 80% tilstedeværelse, mens i den teoretiske undervisningen kreves 80% tilstedeværelse for å få godkjent emnet. Utgifter til reise og overnatting på ski- og kanoturen blir dekket av UiS. Det er arbeidskrav knyttet til undervisning i de praktiske emnene som må være godkjent for å få avsluttende vurdering, herunder 100% deltakelse i forflyttet undervisning.
  • Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i en eller flere av de praktiske aktivitetene kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
  • Forberedelser til og gjennomføring av praksis er obligatorisk.
  • Studenten leverer en oppgave med praktisk-metodiske opplegg som knyttes til praksis. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.

All obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig
Silje Eikanger Kvalø
Faglærer
Shaher Ahmmad Ibrahim Shalfawi , Agnes Høigård Eriksen , Kjetil Ingebrethsen, Silje Eikanger Kvalø , Bjørnar Kjellstadli , Gerd Lise Midtgaard Nilsen Nordbotten , Geirulf Tronerud , Atle Mjåtveit
Studiekoordinator
Kjersti Gjedrem
Praksiskoordinator
Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, studentinstruksjoner, studentframlegg,ekskursjoner og gruppearbeid. Gjennom den praktiske undervisningen brukes digitale hjelpemidler for å utvikle gode bevegelsesløsninger.

Emneevaluering

Tidligdialog, sluttevaluering og fagutvalg.

Litteratur

Teori:
Kvikstad, I. (red.) (2016). Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal Akademisk.
Olsen, K.A. og T. A. Wølner (2017). Lesson study og læreres læring, Gyldendal forlag
Kunnskapsdepartementet: Læreplanverket for kunnskapsløftet, læreplan i kroppsøving. Kunnskapsdirektoratet, 2015
Artikler på Canvas som ligger i mappen pensumartikler.
NB! Alle forelesninger er pensum.
Støttelitteratur:
Giske, Næsheim-Bjørkvik & Brunes (2013): Treningsledelse.Lederutvikling. Gyldendal
Sigmundsson & Pedersen (2000): Motorisk utvikling. Nyere perspektiver på barns motorikk. Sebu forlag 2000
Praktiske emner:
Jordet, A.N. (2014): Klasserommet utenfor. Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. Cappelen Damm.
Madsen, Ø og P. Irgens (2008): Slik lærer du å svømme. Norges svømmeforbund 2008.
Moen, I.G (2004): Dans med barn, 6-13 år. Landslaget Dans i skolen.
Norges Orienteringsforbund (2006): Trygg i naturen med orientering
Ronglan, L.T. (2008): Lagspill, læring og ledelse. 2008. Akilles, 2 utgave
Digital mappe + kompendiet


Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 19.08.2019