MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.


Emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap og gir studentene teoretisk og praktisk tilnærming til spesialpedagogiske utfordringer i trinn 1-7 og 5-10 når det gjelder skolens og lærerens utfordringer med å ivareta alle elever i et mangfoldig læringsmiljø. Viktige tema er inkluderende pedagogikk, trivsel og psykisk helse i skolen og utfordringer knyttet til lese- og skriveopplæring. Emnet er obligatorisk for de som skal ta master innenfor grunnskolelærerutdanning med fordypning i spesialpedagogikk.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytter:
Modul 1: Inkluderende pedagogikk
Kunnskap
  • Ha kunnskap om spesialundervisningens historiske utviklingslinjer og den aktuelle situasjonen i skolen (lovverk, aktører, samarbeidspartnere)
  • Ha kunnskap om framveksten av inkluderende pedagogikk med fokus på mangfold, deltakelse og læring (didaktisk)
  • Ha kunnskap om en kritisk reflekterende kunnskapsbase om spesialpedagogisk virksomhet i skolen (likeverd)

Ferdigheter
  • Kunne bruke aktuelle kunnskapsperspektiver til faglige refleksjoner over planlegging og gjennomføring av opplæring med tanke på utvikling av inkluderende praksiser i skolen

Generell kompetanse
  • Kunne reflektere over kvalitative og etiske aspekter ved profesjonell yrkesutøvelse i skolen

Modul 2: Trivsel og psykisk helse i skolen
Kunnskap
Studentene skal ha kunnskaper om:
  • individuelle og kontekstuelle risikofaktorer for sosiale og emosjonelle vansker
  • generell pedagogisk tilnærming, samt spesielle tiltak, på individ og systemnivå, i møte med barn/elever som viser sosiale og emosjonelle vansker.

Ferdigheter
Studentene skal kunne:
  • analysere risikofaktorer og uttrykksformer, både på individ og systemnivå, knyttet til sentrale former for sosiale og emosjonelle vansker
  • kunne arbeide selvstendig med forebygging og problemløsning, både på individ og systemnivå, knyttet til sosiale og emosjonelle vansker

Generell kompetanse
Studentene skal tilegne seg generell kompetanse innen trivsel og psykisk helse i skolen ved å:
  • ha en grunnleggende forståelse av hva sosiale og emosjonelle vansker innebærer og hva som kan være risikofaktorer for denne type vansker
  • kunne forebygge, avdekke og avhjelpe sosiale og emosjonelle vansker og legge best mulig til rette for læring for barn/elever med denne type vansker

Modul 3:
Studentene skal ha kunnskaper om
  • lese- og skriveutvikling
  • faktorer som kan påvirke utviklingen av lese- og skriveferdighet
  • hvordan lese- og skriveopplæring kan skape mestring slik at elevene lykkes med lesing og skriving

Studentene skal kunne
  • kjenne igjen og beskrive kvalitative trekk ved lese- og skriveferdighet hos elever med ulik alder.
  • planlegge, gjennomføre og vurdere evidensbasert, tilpasset opplæring i lesing og skriving, og gi adekvat støtte til elever som opplever utfordringer.

Generell kompetanse
  • studentene skal kunne reflektere over hvilken innvirkning deres rolle som profesjonsutøver har for elevenes muligheter for realisering og deltakelse i utdanning, yrkesliv og i samfunnet ellers når det kreves lesing eller skriving

Innhold

Profilspesifikk del:
Spesialpedagogikk bygger videre på perspektivene i faget Pedagogikk og elevkunnskap og skal gi studentene utvidet kunnskap om, og forståelse av, spesialpedagogiske utfordringer i en skole for alle. Faget er organisert som et felles emne for trinn 1-7 og 5-10. Differensieringen mellom de to studieprogrammene ivaretas innenfor obligatoriske arbeidskrav, praksis og eksamen. Studenter som ønsker å ta master innenfor grunnskolelærerutdanning med fordypning i spesialpedagogikk, må velge dette emnet. Emnet skal gi studentene mulighet til fordype seg i følgende tre tema knyttet til skolens og lærerens utfordringer med å ivareta alle elever i et mangfoldig læringsmiljø: (i) tema A, Inkluderende pedagogikk, (ii) tema B, Trivsel og psykisk helse i skolen og (iii) tema C, Utfordringer knyttet til lese- og skriveopplæring. Disse tre temaene undervises i sekvensielle bolker i nevnte rekkefølge.
Emnet Spesialpedagogikk gir teoretisk og praktisk pedagogisk innsikt i hvordan perspektiver på deltakelse i læringsfellesskap gir innhold og mening til målet om inkluderende opplæring.
Organisering/innhold:
Emnet skal gi studentene mulighet til å fordype seg i tre sentrale tematikker, og er derfor strukturert gjennom tre like store deler (termene i parentes er brukt i 2018):
  1. Inkluderende pedagogikk (mangfold og deltagelse)
  2. Trivsel og psykisk helse i skolen (sosiale og emosjonelle vansker)
  3. Utfordringer knyttet til lese- og skriveopplæring (lese- og skrivevansker)

Del 1: Inkluderende pedagogikk
I dette emnet vil flere perspektiver knyttet til lærerens tilrettelegging av inkluderende opplæring i et mangfoldig klasserom bli utdypet og videreført. Målet er økt innsikt i inkluderende og ekskluderende prosesser i skole og klasserom. Med utgangspunkt i et deltakelsesperspektiv på læring vil denne delen av emnet gi kompetanse for tilrettelegging og vurdering av elevers læringsprosesser.
Del 2: Trivsel og psykisk helse i skolen
Emnet skal gi studentene forståelse for hva som fremmer trivsel og psykisk helse i skolen med fokus på barn som viser sosiale og emosjonelle vansker. Studiet vil si noe om årsaken til disse, samt hvordan skolen kan forebygge, avdekke og avhjelpe disse vanskene. Faktorer både på individ og systemnivå vil bli vektlagt, samt interaksjonen mellom faktorene på de ulike nivåene.
Del 3: Utfordringer knyttet til lese- og skriveopplæring
I emnet vil det legges vekt på risikofaktorer for og identifisering av lese- og skrivevansker, og undervisning som støtter elever som strever med lesing og skriving. Målet er økt innsikt i faktorer som har betydning for elevenes lese- og skriveutvikling, og kunnskap om undervisning som kan bidra til at alle elever får best mulig forutsetninger for deltakelse i skriftsamfunnet og læring i skolen.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
  • MGL2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL2200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
  • GLU2100 PEL 1. år (5. - 10. trinn); Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling, GLU2200 PEL 2. år (5. - 10. trinn); Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
Mappevurdering1/1 A - FAlle.
Mappevurdering. Tre skriftlige tekster skal inn i mappen. Disse er bearbeidede versjoner av arbeidskravet. Hver tekst skal være på 2500 ord +/- 10 %. Alle hjelpemidler. Det gis en samlet karakter (A-F) for mappevurderingen.
Alle deler må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Tema A, Tema B, Tema C, 70% obligatorisk tilstedeværelse
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering: godkjent arbeidskrav
Det vil være tre arbeidskrav (et arbeidskrav knyttet til hvert del-emne). De skriftlige tekstene skal være på 2500 (+/- 10%) ord og vurderes til godkjent/ikke godkjent. En bearbeidet versjon av hver tekst legges inn i eksamensmappen. Arbeidskravene er praksisrettet. Arbeidskravene, og den bearbeida eksamensversjonen, differensieres mot det studieprogrammet (1-7 eller 5-10) studentene følger.
Obligatoriske undervisningsaktiviteter
I faget spesialpedagogikk vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves blant annet i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. Å kunne delta i profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. I undervisningen vil studentene derfor møte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg, refleksjonsnotat, diskusjoner, artikkelanalyser og casediskusjoner og digitale verktøy som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil 70 % tilstedeværelse i hver av bolkene i den sekvensielle undervisningen for (i) tema A, (ii) tema B og (iii) tema C være påkrevd.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig
Solveig Iren Roth , Sofija Christensen
Faglærer
Trude Havik , Inga Kjerstin Birkedal , Liv Jorunn Byrkjedal-Sørby , Margunn Mossige , Hildegunn Fandrem , Hilde Lowell Gunnerud , Ida Risanger Sjursø , Åse Kathrine Gjestsen , Jorunn Thortveit
Studiekoordinator
Hanne Elise Pollack , Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Praksis

Praksis inngår i emnet. Praksis skal særlig fokusere på undervisningssituasjoner der elever med behov for spesiell tilrettelegging, eller som har vedtak om spesialundervisning får opplæring i ordinære klasser. Av interesse er også arbeid med å identifisere faglige- eller sosiale utfordringer i klassen/skolen. Aktuelle tema er skolens organisering av spesialundervisning og det spesialpedagogiske arbeidet, generelle retningslinjer og aktuelle utfordringer slik lærer vurderer dette.
I praksisperioden vil det bli organisert en læringssamtale med studenter, praksislærer og faglærer. Tema for samtalen kan være spørsmål om hvordan inkludere alle elever til deltakelse i fellesskapet.

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring

Litteratur


Lenke til pensumlitteratur


Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.

Sist oppdatert: 08.08.2020