Læringsutbytte
Etter kurset skal studenten:
- ha inngående kunnskap om teori og metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning
- ha avansert kunnskap om undervisningskvalitet i matematikk spesielt og klasseromsforskning i matematikk generelt
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten:
- kunne analysere og anvende eksisterende teorier og metoder som deltakere i et forskningsprosjekt
- kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter kurset skal studenten:
- kunne analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt samt arbeid som matematikklærer
- ha inngående kjennskap til forskningsprosessen i gjennomføringen av kvalitative og kvantitative undersøkelser
Innhold
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Muntlig prøve/presentasjon | 1/2 | 30 minutter | A - F | |
Individuelt paper | 1/2 | A - F |
Den muntlige prøven/presentasjonen er på inntil 30 minutter.
Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Presentasjon og diskusjon av paper knyttet til forskningsprosjekt er obligatorisk. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner
Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen/vurdering.Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Raymond Bjuland
- Studiekoordinator
- Ivar Bjørnsen
Arbeidsformer
Emneevaluering
Litteratur
Sfard, A. (2008). Thinking as communicating. New York, NY: Cambridge University Press. (350 sider)
Kompendium (ca. 250 sider)
Selvvalgt pensum i forbindelse med individuelt paper (ca. 200 sider)
Sist oppdatert: 11.12.2019