Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert norskfaglig kunnskap om fortolking av tekst og kontekst, med vekt på utvikling av kritisk kulturell (flerkulturell) bevissthet, samt relasjonell identitet som forhandling mellom «selvet» og «den Andre».
- har solid kunnskap om literacy-problematikker knyttet til majoritet og minoritet/urfolk, diversitet og fellesskap, og til tverrgående tema som bærekraft, medborgerskap og barn- og unges livsmestring i det senmoderne samfunnet.
- har solid kunnskap om barne- og ungdomslitteratur, inkludert oversatt samisk, om barn og unges lesing, og om forsking rundt multikulturell lesings kritisk-kulturelle potensial.
- har kunnskap om samtidslitteratur og eldre litteratur, om multimodal og digital litterarur, og om problematikker knyttet til kanon-formasjon, til postkolonial litteratur og migrasjonslitteratur.
- har inngående kunnskap om tilpassing av kritisk kulturell undervisning ut fra elevenes forutsetninger, med vekt på klassetrinn som utdanningen retter seg mot.
- ha inngående kunnskap om akademiske skrivemåter, vitenskapelige teorier og profesjonsrelaterte metoder med særlig relevans for kritisk kulturell literacy og norskfaget.
- har inngående kunnskap om forskning og forskningsetiske problemstillinger relatert til kritisk kulturell literacy og til norskfaget.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan bygge opp under elevens estetisk opplevelse, meningsskaping og kritiske evne, gjennom læringsorientert tilrettelegging og vurdering av litterær lesing og litterær samtale.
- kan vurdere digitale og multimodale tekster kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk
- har en faglig forståelse av barn og unges litterære lesing, som grunnlag for reflekterte valg i arbeid med litteratur og kritisk kulturell litteraturundervisning.
- kan analysere og kritisere litteratur i lys av sosio-økonomiske og kulturelle vilkår, eksempelvis relatert til kjønn, klasse og etnisitet.
- Kan samle inn og analysere tekster og andre data om norskfaglige literacy-praksiser.
- kan relatere vitenskapsteori og metode til ulike norskdidaktiske problemstillinger, og til utviklingsmuligheter innenfor skolen.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har solid litterær kompetanse og faglighet.
- har god evne til å vurdere litterære tekster opp mot ulike sosioøkonomiske, historiske og kulturelle kontekster.
- har god innsikt i elevenes livsverden og vilkårene deres i det moderne samfunnet.
- har innsikt i utviklingsarbeid som kan fremme elevers livsmestring og globale medborgerskap gjennom faglig og pedagogisk nytenkning.
Innhold
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 minutter | A - F | 1) |
Kandidatene har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ett gruppe-basert (maks. 3 studenter) muntlig seminarinnlegg på ca. 30 min., der didaktiske problemstillinger, knyttet til kritisk kulturell literacy, belyses med vekt på de klassetrinnene i skolen som utdanningen retter seg mot. I god tid før seminarinnlegget skal støtteark leveres faglærer. Dette skal også inneholde liste over anvendt litteratur, og et særpensum for innlegget på 50 sider.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
- Faglærer
- Lars Rune Waage , Åsmund Hennig , Magne Ove Rogne , Sidsel Merete Skjelten
- Emneansvarlig
- Magne Ivar Drangeid
- Studiekoordinator
- Ivar Bjørnsen
Arbeidsformer
Emneevaluering
Litteratur
Ashcroft Bill, et.al:2002. Kap. 5, «Re-Placing Theory». I The Empire Writes Back. 2. ed. Routledge. 154-192.
Babak, Elahi. 2007. Frames and Mirrors in Marjane Satrapi's Persepolis. Symploke vol 15. Num. 1-2., pp. 312-325.
Berg, Anne-Jorunn, Flemmen, Anne Britt, Gullikstad, Berit & Nord, Emma (red.). (2010). Likestilte norskheter: om kjønn og etnisitet. Trondheim: Tapir akademisk forl. Innledningen.
Bland, Janice. 2013. Introduction (s. 24-28) / kap. 7. «Radical Children's Literature and Engaged Reading». (s. 208-253) I Children's Literature and Learner Empowerment. (49 s.)
Bracher Mark. (2013) Education for Cosmopolitanism. Lessons from cognitive Science and Literature. Palgrave. Kap 1 og 2, side 2-9, 11-24. (21. S.)
Chik, Alice, Costley, Tracy & Pennington, Martha C. (red.). (2015). Creativity and Discovery in the University Writing Class: Equinox Publishing. Del 3 og 4, s. 207-368)
Cai, Mingshui. (2002). Multicultural literature for children and young adults: reflections on critical issues. Westport, Conn.: Greenwood Press. Del III, kap 7 og 8, s. 116-149 (s. 33s).
Davis, Kathy. (2014). Intersectionality as Critical Methodology. I N. Lykke (red.), Writing Academic Texts Differently : Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing (s. 17-29). Hoboken: Taylor and Francis.
Freire, Paulo. De undertryktes pedagogikk. Kap. 3. Valgfri utgave. http://www.nb.no/nbsok/nb/c9aa0eaf33e4d4219ad286ac872cc827?index=4#7
Garrard, Greg. (2012). "Apocalypse", Kap. 5 i Ecocriticism (s. 93-116) London: Routledge.
Hauge, Hans. (2007). «Introduksjon». Postkolonialisme. Århus: Aarhus Univ.forlag.(s. 7-34.)
Hirvonen, Vuokko. 2014. «Samisk barnelitteratur - mellom lokal og global kultur». Barnebokinstituttet: http://utstillinger.barnebokinstituttet.no/samisk-barnelitteratur-mellom-lokal-og-global-kultur/
Huntington, Samuel P.1993. «The Clash of Civilizations?». I «Foreign Affairs», s.22-49. https://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Huntington_Clash.pdf
Janks, Hilary. 2010. Literacy and Power. Routledge. (223 s.)
Madella, T. The Otherness in Marjane Satrapi's Persepolis: the autobiography and the graphic novel as a subversion of the western gaze.
Nikolajeva, Maria . 2014. Reading for learning : cognitive approaches to children's literature. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company. Introd. (s. 1-20), Kap. 1, 3, 5, 7..
Nilson, Maria. (2013) Teen Noir. BTJ Förlag. (164 s.)
Nussbaum, Martha C. (1997). The Narrative Imagination, kap. 3 i Cultivating Humanity, Harvard University Press. (s. 85-112)
Pratt, Mary Louise. 2008. Kap. 10, "In the neocolony: modernity, mobility, globality". I Imperial Eyes. Travel Writing and Transculturation. 2. Ed. (s. 224-243. 21 s.)
Rørbeck, Helle 2016. Mellom tekster. Kultur og identitet I klasserommet. Samfundslitteratur. 200 sider.
Said, Edward. 1978/2003. Orientalism. Preface (2003) and Introduction. Penguinclassics. xi-28, 40. s.), eller tilsvarende utgave.
Storfjell, Troy, 2016. "Dancing with the Stállu of Diversity: A Sámi Perspective." I New Dimensions of Diversity in the Nordic Region. Cambridge Scholars Publishing, (s. 114-130, 16.s)
Anbefalt støttelitteratur:
Ashcroft, Bill, et.al: Postcolonial Studies, The Key Consepts (2. eller 3. edition, Routledge)
Hilary Janks. 2014. Doing Critical Literacy. Routledge.
Metodisk orientert pensum:
Albers, Peggy, Holbrook, Teri & Flint, Amy Seely (red.). (2014). New Methods of Literacy Research. New York: Routledge. Del 2 og 3: Methods in Arts-based and Autoethnographic Research / Methods of Analysis in Digital Technologies, Gaming, and Web-based Reserch. (s. 99-259)
Ricoeur, Paul. 2001. «For en kritisk hermeneutic». I En Hermeneutisk brobygger. Klim, Århus. (s.171-185)
Iser Wolfgang (2000). "The Reading Process: A Phenomenological Approach" I Modern Criticism and Theory, 2.ed. (s. 188-2005, 17s.)
Sjklovskij, Viktor (1991), "Kunsten som grep" I Moderne litteraturteori, en antologi. Universitetsforlaget, (s. 11-25, 14s.)
Stephen Greenblatt (2000). The circulation of social enery. I I Modern Criticism and Theory, 2.ed. (s. 495-509, 14s.)
Bordieu, Pierre (2002). The field of cultural production. I The book history reader, Routledge. (s. 77-99, 12 s.)
Anbefalt støttelitteratur metode:
Duke, Nell K. & Mallette, Marla H. (red.). (2011). Literacy Research Methodologies. New York: Guilford Press. Selvvalgte kapitler i samsvar med tiltenkt innretning på kurs i masteroppgave-emnet, og planlagt oppgavedesign.
Sist oppdatert: 10.12.2019