MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.


Læringsutbytte

Kunnskap
  • Forhold som fremmer positiv sosial og emosjonell utvikling, samt evne til å takle utfordringer
  • Forhold som kan gjøre barn og unge emosjonelt og sosialt sårbare
  • Inngående kunnskaper om forskningsprosessen innen kvalitative og kvantitative metoder og hvordan disse metodene anvendes i forskningen i spesialpedagogikk og pedagogikk

Ferdigheter
Kandidatene skal kunne:
  • identifisere barn i skolen som viser sosial og emosjonell sårbarhet og beskrive hvordan læringsmiljøet i skolen best kan tilrettelegges for disse elevene, både på individ- og systemnivå.
  • beskrive hvordan en kan stimulere utvikling, selvregulering og adekvate mestringsstrategier hos slike barn og unge
  • kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider innenfor spesialpedagogikk og pedagogikk

Generell kompetanse
Kandidatene skal:
  • ha en inngående forståelse av hva sosial og emosjonell sårbarhet innebærer og hva som kan være risikofaktorer for denne type vansker
  • ha inngående kunnskap for å kunne forebygge, avdekke og avhjelpe sosiale og emosjonelle sårbarhet og legge best mulig til rette for læring for barn/elever med denne type vansker
  • kunne identifisere og reflektere over forskningsetiske problemstillinger i fagets forskning og i eget forskningsarbeid

Innhold

Emnet skal gi forståelse av hvilke forhold som kan bidra til emosjonell og sosial sårbarhet, kjennetegn hos sårbare barn og unge, samt hvordan skolen kan tilrettelegge et best mulig læringsmiljø for disse.
Emnet er et valgemne for de som ønsker å skrive sin masteroppgave i spesialpedagogikk på grunnskolelærerutdanningen.

Forkunnskapskrav

MGL2500 Spesialpedagogikk (5.-10. trinn)

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen1/120 minutterA - FIngen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell presentasjon, Analyse av artikler, Obligatorisk tilstedeværelse
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
En 10 minutters individuell presentasjon i tilknytning til ett av emnets tema. Det skal foreligge et sammendrag på 500 ord, (+/- 10%) i tilknytning til presentasjonen. Det gis 2 timers veiledning i gruppe i tilknytning til utarbeidelse av presentasjonen.
Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides to skriftlige grupperapporter på henholdsvis 2500 ord +/- 10%. Analysene skal presenteres og deltakelse i framleggene er obligatorisk. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.
Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner

Fagperson(er)

Emneansvarlig
Liv Jorunn Byrkjedal-Sørby
Studiekoordinator
Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppeoppgaver, diskusjoner, artikkelanalyser og casediskusjoner.

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.

Litteratur

Litteratur/pensum blir publisert så snart det er klargjort av emneansvarlig/faglærer


Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.

Sist oppdatert: 11.08.2020