MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


Anvendt forskningsmetode er et arbeids-seminarbasert emne, der det arbeides med ulike deler av forskningsprosessen og ulike metodiske tilnærminger i forskning. Innholdet i emnet vil være nært knyttet til studentenes vitenskapelige arbeid og skal bidra til inngående kunnskap om og ferdigheter i bruk av forskningsmetode. Hvilke tema som tas opp vil kunne variere i ulike studieår.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
  • har avansert kunnskap om styrker og svakheter ved forskningsdesign
  • har inngående kunnskap om ulike metodiske tilnærminger

Ferdigheter
Kandidaten:
  • kan argumentere for valg av forskningsdesign
  • kan anvende relevante metoder for innsamling av data
  • kan anvende og argumentere for valg av analysemetode
  • kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
  • kan analysere problemstillinger, med utgangspunkt i de aktuelle fagområdets tradisjoner og egenart
  • kan vurdere kritisk egen og andres forskning

Generell kompetanse
Kandidaten:
  • kan anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre forskning
  • kan formidle selvstendig vitenskapelig arbeid og beherske fagområdets metodiske uttrykksformer
  • kan argumentere og kritisk vurdere ulike faktorer som påvirker kvaliteten i et forsknings-/utviklingsprosjekt
  • kan bidra til nytekning og i innovasjonsprosesser i praksis

Innhold

Studentene tilbys 4 - 6 seminarer, hver på en til to dager i 3. og 4. semester. Det blir arbeidet med ulike metodiske tilnærminger i forskning, både kvantitative og kvalitative, og eventuelt litteraturstudier. Undervisningen legges nært opp til de utfordringer som studentene står overfor i forskningsprosessen og i arbeidet med masteroppgaven og med høy grad av studentaktivitet. Hvilke temaer som det blir arbeidet med, vil derfor kunne variere i ulike studieår, ut fra studentenes forskningsinteresser og tilgjengelig fagpersonell.

Forkunnskapskrav

MHV142 Forskningsmetode
Studentene må ha startet arbeidet med masteroppgaven.

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemidler
Mappeeksamen: 2 fagnotat1/1 A - FAlle.
Emnets vurderingsform er en mappeeksamen. Mappen leveres inn til angitt frist, og skal inneholde to fagnotat.
I etterkant av hvert arbeidsseminar vil det bli gitt en oppgavetekst for et fagnotat. Kandidater må ha fått godkjent tilstedeværelse på det aktuelle arbeidsseminaret for å kunne å levere fagnotatet knyttet til arbeidsseminaret som en del av mappen sin. Fagnotatene skal skrives individuelt og ha et omfang på 1.500 ord (+/- 10%) hver. Hvert fagnotat skal tilknyttes 400 sider relevant litteratur.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% tilstedeværelse på 2 seminar
Det er obligatorisk deltakelse på to seminarer i seminarrekken. Videre skal det være minimum 75% registrert tilstedeværelse på hvert av disse to seminarene.

Fagperson(er)

Faglærer
Petter Viksveen , Espen Olsen , Kristin Akerjordet
Emneansvarlig
Kristin Humerfelt
Studieprogramleder
Margareth Kristoffersen , Hildegunn Sagvaag

Arbeidsformer

Studentaktive metoder, to-dagers workshops.

Åpent for

Helsevitenskap - Masterstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS.

Litteratur

Selvvalgt pensum. Studenten oppgir selv relevant forskningslitteratur, på inntil 800 sider.


Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 26.06.2019