MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.


Formålet med kurset er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.

Læringsutbytte

Kunnskap:
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om:
  • hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig og skriftlig kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
  • det europeiske rammeverket for språk og hvordan det kan brukes for å beskrive og vurdere språkkompetanse
  • hvordan forskningsbaserte undervisningsmåter og aktiviteter kan anvendes i engelskundervisningen
  • hvordan de muntlige og skriftlige språkferdighetene utvikles
  • hvordan denne kunnskapen om denne utviklingen kan brukes for at den enkelte elev kan utvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
  • forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
  • hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsteori og faglitteratur
  • Hvordan litterære tekster på engelsk kan frembringe en dypere forståelse av en selv og andre mennesker
  • ulike læremidler og lærebøker og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
  • ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
  • hvordan digital teknologi kan brukes i arbeid med å fremme språklæring

Ferdigheter:
Etter endt studium skal studentene kunne:
  • analysere læreplaner i engelsk for ungdomstrinnet og videregående skole og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i engelskundervisningen
  • planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over undervisning i engelsk med og uten digitale hjelpemidler
  • velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
  • bruke varierte, tilpassa og relevante metoder i språkundervisningen
  • lede og motivere elever i språklæringen og skape trygge språklæringsmiljø
  • forstå en litterær og kulturell tekst fra ulike analytiske perspektiv

Generell kompetanse:
Etter endt studium skal studentene kunne:
  • forstå fagdidaktiske problemstillinger på et høyt nivå
  • utvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
  • diskutere forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
  • reflektere over og utvikle sin faglige klasseromspraksis og engelskundervisning
  • utvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • reflektere over hvordan digital språkteknologi kan brukes for å fremme språklæring

Innhold

Formålet med kurset er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole og å dermed kvalifisere studenter for å undervise i engelsk. Sentrale emner inkluderer språklæringsteori, lærerholdninger, faktorer og undervisningsmetoder som fremmer tekstforståelse, språklæring, skriftlige og muntlige ferdigheter, bruk av digital teknologi, kultur- og litteraturundervisning, læreplaner og læremiddel i engelskfaget, og hvordan disse kan fremme læring, utvikling og danning hos elevene.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig presentasjon1/130 minutterA - FPower-point, lysark e.l.
Den muntlige presentasjonen er på inntil 30 minutter.
  • Hver student skal gi en muntlig presentasjon for faglærere og medstudenter på rundt 20 minutter. Deretter kan oppfølgingsspørsmål til presentasjonen stilles.
  • Hjelpemiddel som powerpoint, støtteark eller liknende kan brukes.
  • Temaet skal godkjennes av faglærer på forhånd innen angitt frist.
  • Både det faglige innholdet, kritisk refleksjon, integrering av teori og praksis, og formidlingsevner blir vurdert.
  • Studentene vil få veiledning.
  • Presentasjonen og spørsmål skal være på engelsk.
  • Engelsk språkkompetanse skal også vurderes.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske krav
Obligatoriske arbeidskrav/Vilkår for å kunne gå opp til eksamen er:
Godkjent tema for muntlig presentasjon innen angitt frist.
Skriftlig innlevering av to praksis- og klasseromsrelaterte oppgaver.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator
Kristin Henanger Haugen, Lene Båkind Sollie
Studiekoordinator
Irene Husveg , Anne Marie Nygaard
Faglærer
Dina Lialikhova , Janne Stigen Drangsholt
Emneansvarlig
Torill Irene Hestetræet

Arbeidsformer

En kombinasjon av forelesninger, diskusjon og praktiske øvinger. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.

Åpent for

Lektorutdanning for trinn 8-13
Praktisk pedagogisk utdanning - deltid
Praktisk pedagogisk utdanning - heltid

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet på IKS omfatter studentevaluering av undervisningen.

Litteratur


Lenke til pensumlitteratur


Dette er studietilbudet for studieår 2020-2021.

Sist oppdatert: 20.09.2020