Læringsutbytte
Kunnskap
- Kjenne til ulike motivasjonsteorier og hvilke implikasjoner de har for kroppsøvingsundervisningen
- Kjenne til prinsippene for «Vurdering for læring» og konsekvenser for undervisningen
- Reflektere rundt bruk av tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget i henhold til nasjonale styringsdokumenter
Ferdighet
- Gjøre rede for bruk av «Vurdering for læring» i skolen
- Tilrettelegge for inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
- Tilpasse lærestoff til ulike elevforutsetninger
- Skrive faglige oppgaver i henhold til akademiske formkrav.
Generell kompetanse
- Kunne identifisere og analysere faglige utfordringer innenfor kroppsøving og idrettsfag
- Kjenne til og drøfte ulike problemstillinger, utviklingstrekk og forskning innenfor fagområdet.
- Bidra til en felles kompetanseheving av undervisningen i kroppsøving og idrettsfag
Innhold
Undervisningen bygger på innhold fra PPU181. Aktuelle emner dette kurset legger vekt på er:
- Vurdering og vurdering for læring
- Motivasjon og læringsklima
- Tilpasset opplæring
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 4 timer | A - F | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
- Studiekoordinator
- Irene Husveg , Anne Marie Nygaard
- Faglærer
- Silje Eikanger Kvalø
- Emneansvarlig
- Atle Mjåtveit
Arbeidsformer
Emneevaluering
Litteratur
Brattenborg, Steinar og Engebretsen, Berit. Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Cappelen Damm, 3. utgave 2013
Vinje, Erlend Ellefsen. Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademiske. 2016
Standal, Øyvind, F og Rugseth. Inkluderende kroppsøving. Cappelen DAMM Akademisk. 2015.
Læreplanverket for kunnskapsløftet, 2006
Artikler:
Jacobsen, Arne Martin. Motivasjonsteori med utgangspunkt for å skape best mulig læringsmiljø. http://idrottsforum.org/jakobsen121010/
Klomsten, Anne Torhild (2013). Hvordan organiseres kroppsøvingsfaget i norske skoler: Kjønnsblandet eller kjønnsdelt?. Tidsskriftet FoU i praksis nr. 3
Tove Brita Eriksen. Funksjonshemmede, kroppsøving og tilpasset opplæring i skolen. Spesialpedagogikk 07/12.
Elnan, I., Sando, O.J.(2014), Prestasjonsorientert læringsklima og vurdering i kroppsøvingsfaget. In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.73-81
Moen, Kjersti Mordal. Westlie, Knut. Brattli Vidar Hammer, Bjørke Lars og Arild Vaktskjold. Kroppsøving i Elverumskolen. En kartleggingsstudie av elever, lærere og skolelederes opplevelse av kroppsøvingsfaget i grunnskolen. Høgskolen i Hedmark. Oppdragsrapport nr. 2 - 2015
Aktuelle artikler kan suppleres i løpet av semesteret.
Forelesinger er pensum.
Sist oppdatert: 15.12.2019