Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha kunnskap om:
- dansefagets rolle og betydning i opplæringssystemet, herunder læreplanutvikling
- dansens plass og funksjon i et samfunnsperspektiv
- sentrale prinsipper og metoder for undervisning i dans som kunstfag
- motorisk utvikling og læring i og gjennom dans.
- aktuelle spørsmål innenfor opplæring i dans som kunstfag: genreforståelse, kjønn, makt og etikk, legitimering av faget, tradisjon vs. det nye, veier videre
Ferdigheter
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
- tilrettelegge undervisning i dans i forhold til grunnleggende prinsipper innen motorisk læring og utvikling og ulike elevers forutsetninger for å tilegne seg dans
- planlegge, gjennomføre, og vurdere opplæring i sceniske danseteknikker og skapende dans i grunnskolen og kulturskolen i samsvar med gjeldende lærerplaner
- undervise og veilede elever i ulike sceniske dansegenre, både utøvende og skapende
- anvende kunnskaper om koreografiske verktøy, prinsipper og prosesser, samt lyd/musikk i skapende og utøvende pedagogisk arbeid med elever
- planlegge og gjennomføre en elevforestilling
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til utøvende dans og skapende prosesser
- gjøre rede for sentrale perspektiv og spørsmål vedrørende legitimering av dansefaget, kjønn, makt og etikk, tradisjon vs. det nye, og veien videre
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
- utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- ha profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- reflektere over
fagets egenart i et samfunnsperspektiv - egne holdninger og grunnsyn i forhold til dans som kunstpedagogisk fag
Innhold
Et felles grunnlag finnes i kunnskap om motorisk læring og utvikling og i sentrale metodiske prinsipper for planlegging og tilrettelegging av undervisningen. Både det utøvende og det skapende står i fokus, samt hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos eleven. Relevant fagteori danner basis for drøfting og refleksjon over dansens plass og betydning i samfunnet, videreutvikling av fagfeltet i fremtiden, og utvikling av et eget pedagogisk ståsted hos studenten. Emnet er sterkt tilknyttet praksis.
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksaminering (inntil 15 min) | 40/100 | A - F | ||
Praktisk/ muntlig eksaminering (inntil 20 min.) | 60/100 | A - F |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk arbeid består av:
- 5-7 mindre praktiske og skriftlige oppgaver
- delprøve i danseferdighetsanalyse og undervisningsmetodikk
- delprøve i klassisk ballett terminologi
- skriftlige innleveringsoppgaver tilknyttet praksis:
brev til elevene/foresatt: en for hver av 2 praksisperioder i øvingsskolen - kursplan med mål og undervisningsplaner for hver av praksisperiodene
- rapport for hver praksisperiode
Disse må være godkjent av faglærere før man kan få avsluttende vurdering.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Leslie Leith Symington
- Faglærer
- Camilla Christiane Nordhagen , Samantha Louise Pickering, Eva Keilen Austbø , Malin Isabell Gisselgård
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Anne Green Gilbert: Creative Dance for All Ages, 2nd Ed. 2015 kap. 1-5 (104 s.) Bales & Nettfiol (Ed.): The Body Eclectic, Evolving Practices in Dance Training, 2008 (160 s.) Blom & Chaplin: The Moment of Movement, Dance Improvisation, 1988, kap. 4 -13 (109 s.) Guarino & Oliver (Ed.): Jazz Dance, A History of the Roots & Branches, 2015 kap. 1-3 (135 s.) Ingvild Kvikstad (red.) Motorikk i et didaktisk perspektiv, 2016, kap. 1,2, 5 & 6 (71 s.) Krasnow & Wilmerding: Motor Learning & Control for Dance, 2015 kap. 1-5 & 11-16 (180 s.) Marion Gough: Knowing Dance, a Guide for Creative Teaching, 1999 kap. 1 -3 (80 s.) Rory Foster: Ballet Pedagogy: The Art of Teaching, 2010 (160 s.) KOMPENDIUM med UTDRAG & ARTIKLER Elizabeth Gibbons: Feedback in the Dance Studio, JOPERD vol.75 No.7 Sept 2004 (5 s.) Kimmerle & Coté-Laurence, Teaching Dance Skills, 2003, kap. 2 & 3 (35 s.) Susan Stinson: Embodied Curriculum Theory and Research in Arts Education, A Dance (20 s.) A Scholar's Search for Meaning, 2016 - Seeking a Feminist Pedagogy for Children's Dance Shapiro, Sherry B. (ed.): Dance, Power and Difference, 1998 - kap. 6 Clyde Smith (22 s.)On Authoritarianism in the Dance Classroom
Sherry B. Sharpiro (ed.) Dance in a World of Change, 2008 - Eeva Antilla: (20 s.)Dialogical Pedagogy, Embodied Knowledge, and Meaningful Learning Susan Stinson: The Hidden Curriculum of Gender in Dance Education, Journal of Dance, Education, Vol. 5, No.2, 2005 (6 s.) Quin, Rafferty & Tomlinson: Safe Dance Practice, 2015 kap. 10 (37 s.) INTERNETT SIDER UDIR - Læreplaner for grunnskole - fagene musikk og kroppsøving http://www.udir.no/Lareplaner/ UDIR - Vurdering for Læring http://www.udir.no/vurdering-for-laring/
Sist oppdatert: 15.12.2019