Lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter inngår i en mer omfattende kompetanse som ofte er uttrykt gjennom begrepet literacy. Tilgangskompetanse eller skriftkyndighet er mulige oversettelser av begrepet til norsk. Elevene får tilgang til skriften gjennom skolens begynneropplæring. Studiet fokuserer på den videre utviklingen av elevenes literacy som handler om å gjøre elevene i stand til å lese, forstå, tolke og selv produsere et bredt spekter av tekster i ulike medier; skriftlige, muntlige og digitale, og etter hvert utvikle seg til selvstendige og myndige deltakere i tekstkulturen. Språklig kompetanse, forstått som det å kunne kommunisere, samhandle og delta i ulike sosiale fellesskap, blir stadig viktigere for deltakelse i samfunnet, noe også Ludvigsenutvalget (NOU 2015:8) peker på.
Studiet tar sikte på å styrke læreres kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig undervisning som utvikler elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving, både som kommunikativ kompetanse og som redskap for læring og utvikling. Studiet inneholder både en teoretisk og en fagdidaktisk tilnærming til lesing og skriving i skolen. I studiet inngår praktisk arbeid med gjeldende læreplaner, med vekt på å identifisere hvordan lesing og skriving kan brukes for å fremme elevenes kompetanse i flere fag.
Læringsutbytte
Den ferdig utdannede studenten skal
- ha kunnskap om teorier og nyere forskning om lese- og skriveopplæring
- ha kunnskap om metoder og prinsipper som kan fremme elevenes lese- og skriveferdigheter
- ha kunnskap om muntlige ferdigheter
- ha kunnskaper om ulike vurderingsformer som kan fremme læring og bevissthet om egen læring
- ha kunnskap om kartleggingsverktøy, tester og prøver som grunnlag for læringsfremmende vurdering og tilpasset opplæring
- ha kunnskap om hvordan IKT kan brukes som verktøy i lese- og skriveopplæringen
- ha kunnskap om spesielle utfordringer elever kan møte når de skal lese og lære når norsk er andrespråk
Ferdigheter
Den ferdig utdannede studenten skal
- kunne analysere læreplanen, operasjonalisere kompetansemål og planlegge lese- og skriveundervisning i tråd med Kunnskapsløftet og på en slik måte at elevene forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset lese- og skriveopplæring og reflektere over egen praksis i lys av teorier og forskning på feltet
- kunne kartlegge lese- og skriveferdigheter, og gi læringsstøttende hjelp til videreutvikling av lese- og skriveferdigheter
- kunne sette i gang tiltak som hjelper elever som strever med lesing og skriving
Generell kompetanse
Den ferdig utdannede studenten skal
- kunne organisere lesing og skriving etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagfeltet, og gjennom dette bidra til å utvikle god praksis når det gjelder lese- og skriveopplæring
- kunne formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til medstudenter og på egen arbeidsplass
Innhold
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 (VLE116) bygger på undervisningen i emne 1 (VLE115).
Emne 1 (VLE115, 15 studiepoeng) gir teoretisk og didaktisk fordypning i systematisk arbeid med lesing og skriving som grunnleggende ferdighet på ungdomstrinn og i videregående opplæring, og videre fordypning i fagspesifikk lesing og skriving, samt helhetlig undervisningsplanlegging.
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | A - F |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Hildegunn Støle
- Faglærer
- Ingeborg Margrete Berge , Margunn Mossige
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
På samlingene foreslås supplerende litteratur for individuell fordypning.
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Fuglestad, U., Hoem, T. F. & Håland, A. (2017). God leseplanlegging. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Gamlem, S. M. & Rogne, W. M. (2016). Læringsprosesser – dybdeforståelse, danning og kompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Golden, A. og Selj, E. (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Håland, A. (2014). Skrivedidaktikk: Korleis støtte elevane si skriving i fag? Oslo: Universitetsforlaget.
Mossige, M., Skaathun, A. & Røskeland, M. (2007). Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Maagerø, E. & Tønnesen, E. S (2015). Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.
Penne, S., & Hertzberg, F. (2008). Muntlige tekster i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget.
Roe, A. (2014). Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringa. Oslo: Universitetsforlaget.
Roe, A., Ryen, J. A. & Weyergang, C. (2018). God leseopplæring med nasjonale prøver: Om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster. Oslo: Universitetsforlaget.
Smidt, J., Solheim, R. & Aasen, A. J. (red.). (2011). På sporet av god skriveopplæring - ei bok for lærere i alle fag. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Sist oppdatert: 10.12.2019