Læringsutbytte
Studenten har innenfor emnet:
- inngående undervisningskunnskap i hva elevene arbeider med på barnetrinnet
- kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til undervisning
- kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i noen skolefag
- kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, og å bruke digitale verktøy i matematikkfaget i skolen
- kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen barnetrinn/ungdomstrinn
- kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning
- kjennskap til den historiske utviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon, differensiering og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har kompetanse til å fremme gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon hos elever
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis - herunder bl.a. modellering
- kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Innhold
Matematikkfaglige emner:
- Statistikk og sannsynlighet
- Algebra
- Funksjonslære
- Geometri
Generelle fagdidaktiske områder:
- Induktive og deduktive faser i undervisningen
- Bevis
- Digitale hjelpemidler
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning/pedagogisk utdanning/førskolelærerutdanning med tilleggsutdanning for undervisning i skolen.
Det forutsettes at studenten ved semesterstart behersker grunnleggende matematikkunnskaper fra grunnskole og videregående skole.
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 timer | A - F | Kalkulator. |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Studenten må ha gjennomført og fått godkjent tre arbeidskrav.
Arbeidskravene for å få gå opp til eksamen vil inneholde:
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon rundt et undervisningsopplegg. Fokus skal være på faglig(e) mål for økten og elevenes læringsprosess.
- Refleksjon og arbeid rundt oppgaver med fokus på undervisningskunnskap relatert til de matematikkfaglige emnene i kurset.
- Fagdidaktisk bruk av relevante digitale verktøy.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Siri Ovedal-Hakestad
- Faglærer
- Solfrid Reilstad, Anita Tyskerud , Morten Søyland Kristensen , Nils-Jakob Herleiksplass , Janne Fauskanger , Raymond Bjuland
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Lenke til pensumlitteratur
Sist oppdatert: 06.12.2019