Kjønn, kultur og samfunn: introduksjon til kjønnsstudier (GEN340)

Emnet gir en innføring i sentrale teorier, begreper og diskusjoner i det tverrfaglige kjønnsforskningsfeltet. Utgangspunktet for emnet er at kjønn må analyseres og ses i sammenheng med andre identifikasjons- og forskjell-skapende faktorer som f.eks. seksualitet, klasse, rasialisering, og funksjonsvariasjon. Sentralt i emnet er spørsmål om kjønn som struktur, og maktkritiske perspektiver på hvordan kunnskap om og normer for kjønn produseres og videreføres.

Emnet bidrar til økt kunnskap om hvordan kjønn virker inn på forståelser av både sosiale og kollektive strukturer og individuell identitet, og hvordan kjønnsforståelse er en sentral del av normer, kunnskapsregimer og maktrelasjoner i samfunnet.

Målet for emnet er at studenter skal kunne ta i bruk metoder og perspektiver fra kjønnsstudier også i sine respektive fagfelt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

GEN340

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i sentrale teorier, begreper og diskusjoner i det tverrfaglige kjønnsforskningsfeltet. Utgangspunktet for emnets fokus er at kjønn forstås i lys av et mangfoldig landskap av praksis, teori, identifikasjon, roller og representasjon, og dessuten i sammenheng med en historisk utvikling av feministisk teori og politikk i samfunnet og ulike fagtradisjoner. Emnet fokuserer både på norske, nordiske og internasjonale forhold, og bidrar til økt kunnskap om hvordan kjønn virker inn på forståelser av både sosiale og kollektive strukturer og individuell identitet, og hvordan kjønnsforståelse er en sentral del av normsystemer, kunnskapsregimer og maktrelasjoner i samfunnet. På emnet arbeider vi målrettet med feministisk pedagogikk, der refleksjon over egen kunnskap og læringsbetingelser er sentralt. Målet for emnet er at studenter skal kunne ta i bruk metoder og perspektiver fra det tverrfaglige feltet av kjønnsstudier og feminisme også i sine respektive fagfelt.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Kunnskap om utviklingen av det tverrfaglige kjønnsforskningsfeltet, og hvordan kjønnsstudier er i dialog med fagfelt som skeiv teori, kritisk raseteori, og dekoloniale studier.
  • Kunnskap om sentrale teoretiske retninger, metoder og begreper innenfor kjønnsstudier.
  • Kunnskap om hvordan kjønn og andre sosiale kategorier virker inn på forståelser av identitet og tilhørighet.

Ferdigheter:

  • Bruke teori og metode fra emnet til å formulere problemstillinger innenfor kjønnsstudier.
  • Ta i bruk faglige begreper og perspektiver fra kjønnsstudier på en selvstendig måte innenfor studentenes egne fagområder.
  • Kritisk analysere forståelser av kjønn og feminisme i lys av historiske, sosiale og kulturelle problemstillinger.

Generell kompetanse:

  • Studenten skal ha forståelse for kjønnsperspektiver som en analytisk nøkkel i spørsmål om makt og normer.
  • Studenten skal kunne ta bruk kjønnsperspektiver og normkritikk i profesjonelle og utdanningsmessige situasjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer

Eksamen består av en individuell hjemme-eksamen (4 dager). Studentene blir bedt om å skrive et essay (ca 2000 ord), som vil gis karakter A-F.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger
Dette kurset krever aktiv deltakelse: Studentene skal levere inn tre korte refleksjonstekster (á 500 ord) i løpet av semesteret. Variasjoner i format kan forekomme. Disse øvelsene utgjør den obligatoriske midtveisevalueringen for emnet. Denne blir vurdert som bestått / ikke bestått. Kommentarer til innleveringene vil bli gitt individuelt og i plenum. Studentene må bestå denne tredelte obligatoriske aktiviteten for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Emnet består av ukentlige økter. Disse øktene omfatter korte forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid - tilpasset ulike studiemåter. Alle studenter forventes å lese pensum og delta aktivt i gruppediskusjoner. Vi arbeider sentralt med kritisk pedagogikk og et godt studiemiljø for alle studenter - dette diskuteres i fellesskap tidlig i semesteret. Emneansvarlig tilrettelegger for kommunikasjon på den digitale læringsplattformen Canvas.

Åpent for

Åpent for alle med studierett

Årsstudium ved UiS

Bachelorstudium ved UiS

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto