– Det beste med jobben min er muligheten til å hjelpe ulike mennesker hver dag

Fam Skjæveland jobber studerte bachelor i rettsvitenskap på Handelshøgskolen ved UiS. Nå jobber hun som advokat Torstrup AS.

Fam Skjæveland er advokat i Torstrup AS.

1. Hvorfor valgte du å studere rettsvitenskap ved UiS?

Planen var at jeg skulle ta meg ett friår etter videregående – noe som fort ble til fem. Etter å ha jobbet flere år i klesbransjen var jeg lei, og ønsket å gjøre noe mer meningsfylt.

Jeg var ikke sikker på hva jeg ville, men valget stod mellom rettsvitenskap og forkurs ingeniør. Det var helt tilfeldig at jeg endte opp med å sette rettsvitenskap på første plass. Jeg var imidlertid ikke i tvil om at jeg vil studere i Stavanger.

2. Hva husker du best ved studietiden på UiS?

Alt det kjekke jeg har fått vært med på, alle de fine menneskene jeg har møtt, nye vennskap, timene på lesesalen, friheten, frustrasjonen og kaffepausene på Bokkaféen. Det er en tid jeg ikke ville vært foruten!

3. Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Det er vanskelig å peke på én konkret ting som jeg har dratt mest nytte av, men dersom jeg skal trekke frem noe må det uten tvil være den juridiske metoden. I løpet av studiet lærer man seg juridisk tenkning og problemløsning gjennom metodefaget, praktisk oppgaveløsning, skrivetrening og diskusjoner med andre medstudenter.

Fam Skjæveland , advokat i Torstrup AS

4. Hva liker du best med jobben din?

Jeg jobber som advokat hos Torstrup AS hvor jeg hovedsakelig arbeider med strafferett. Det er en meningsfull jobb som jeg trives godt i. Det jeg liker best med jobben min er at jeg får muligheten til å treffe og hjelpe mange ulike mennesker hver eneste dag.

Arbeidsdagen er veldig variert, og dagene flyr av gårde. Jeg er også utrolig fornøyd med det gode arbeidsmiljøet vi har.

5. Hva er dine beste råd til dagens studenter?

• Senk skuldrene og nyt studietiden! Det er en tid man aldri får tilbake.
  • Ha en jobb utenom studiet. For meg var det veldig viktig å ha noe helt annet å fokusere på.

Tekst: Silje Marnburg Ellefsen

Lyst til å studere jus i Stavanger? Ta en kikk på disse studiene: