Høythengende, britisk bokpris til Natalia Kucirkova

Professor Natalia Kucirkova har vunnet The UKLA Academic Book Award 2021 for sin bok ‘How and Why to Read and Create Children's Digital Books’.

Bokforside: How and why to read and create children's digital books
How and Why to Read and Create Children's Digital Books. Omslag: UCL Press.

Prisen er en av de mest presitsjetunge i Storbritannia, og den deles ut hvert år av United Kingdom Literacy Association.

Natalia Kucirkovas arbeid med digitale barnebøker er velkjent i internasjonal sammenheng. Hun startet og leder The International Collective of Children’s Digital Books, som FILIORUM ved Universitetet i Stavanger er vertskap for.

Kucirkovas bok viser hvordan barn i barnehage- og barneskolealder kan bruke digitale bøker på en god måte. Hun demonstrerer at både digitale bøker og apper kan brukes effektivt i pedagogisk sammenheng.

Natalia Kucirkova
Natalia Kucirkova. Foto: Jeanette Larsen.

Komiteen hyller professor Kucirkovas bok som "tidsriktig, informativ, praktisk, retningsgivende og oppdatert bok, som er grunnfestet i forfatterens erfaring, både som praktier og forsker." I tillegg skriver komiteen at dens "velorganiserte format og anbefalinger for videre lesning ble verdsatt, mens måten den forklarer teknologien på ble ansett som veldig nyttig."

"Kvalitetene i Kucirkovas blo dekker mange av prisens kriterier, spesielt at den er basert på god, mangfoldig og inkluderende forskning, som er et klart tilskudd til utdanningen innenfor literacy og oppmuntrer lærere til å reflektere, være innovative og kreative. En velfortjent vinner."

How and Why to Read and Create Children's Digital Books ble gitt ut av UCL Press i desember 2018. Du kan kjøpe boken direkte fra forlaget eller laste den ned gratis her.

Les også: