Dette femårige masterprogrammet er for deg som ønsker faglig fordypning og spisskompetanse. Du får undervisningsrett for ungdomstrinn og videregående skole og vil som ferdig utdannet lektor ha svært gode jobbmuligheter.
5 år / 10 semestre
300
67
2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.

Praksisopphold i utlandet
Som student ved lektorutdanningen kan du søke om å ta deler av praksisen din i utlandet. Universitetet i Stavanger har avtaler som gjør det mulig å ha praksis i Sverige, Italia og Singapore. Les mer her.
Om studiet
Spisskompetanse: Du fordyper deg i dine to favorittfag innen humanistiske fag eller du kan søke opptak ved studieprogrammet lektor i realfag. Gjennom studier i pedagogikk og fagdidaktikk får du god kunnskap og forståelse for undervisning, formidling, tilrettelegging og vurdering innenfor dine valgte fag.
Profesjonsstudium: Lektorutdanning for trinn 8-13 er et femårig profesjonsstudium som gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, solid kunnskap om læring og praktisk undervisning. Programmet er en integrert master, som betyr at du ikke må søke master etter å ha fullført de tre første årene av utdanningen din, men er garantert plass alle fem årene.
Fagmiljø: Alle fagene i utdanningen er forskningsbaserte og forankret i et forskningsaktivt fagmiljø. Som ferdig utdannet lektor kan du søke deg til doktorgradsprogrammet.
Praksiserfaring: Lektorprogrammet er et profesjonsstudium som innbefatter 100 dagers veiledet og vurdert praksis i ungdomsskole og i videregående skole. Du får tett oppfølging og veiledning av erfarne praksislærere. Her finner du all informasjon om praksis på studiet.
Valgfrihet: I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to fag på ungdomstrinnet i grunnskolen og på videregående skole. Fag 1 er fordypningsfaget du tar master i. Du kan velge mellom historie, nordisk og engelsk. Fag 2 utgjør en årsenhet, og her kan du velge mellom historie, nordisk, engelsk, matematikk, religion, naturfag og idrett. For å kunne ta matematikk eller naturfag må søker dekke realfagskravene. Dersom du velger historie som fag 1 kan du velge mellom nordisk, engelsk eller matematikk som fag 2.
– Jeg ønsker å få et godt kunnskapsgrunnlag som står i stil med pensum i ungdomsskole og videregående. Jeg håper også å få mange didaktiske tips og triks til å gjøre undervisningen variert og spennende. Klasseledelse er også et felt jeg tror det er viktig å jobbe godt med.
Hva kan du bli?
Som ferdig utdannet lektor har du svært gode jobbmuligheter. Kompetansen du får gjennom lektorutdanningen gjør deg attraktiv også utenfor skolen.
Særlig gjelder det arenaer hvor høy språkkunnskap, pedagogiske ferdigheter og formidlingsevne er nødvendig. Blant annet vil kommunikasjons- , formidlingsarbeid og ledelse være aktuelle retninger å gå i for en med fullført lektorutdanning.
Du kan for eksempel jobbe med:
- utredning, utvikling og kvalitetssikring hos fagorgan, læringssentre og departement
- formidling og kommunikasjonsarbeid hos organisasjoner, kulturinstitusjoner og museer
- utvikling av læremidler og undervisningslitteratur i forlagsbransjen
- administrativt arbeid, og spesielt på arbeidsplasser tilknyttet lærings- og utdanningsfeltet.
Mastergraden kvalifiserer også for opptakt til doktorgradsstudier om du ønsker å gå videre innenfor forskning.
Som nyutdannet lektor kan du få slettet studiegjeld
Tar du lektor- eller grunnskolelærerutdanning kan du få slettet deler av studielånet ditt hvis du jobber som lærer i grunnskole eller i videregående opplæring i en opptjeningsperiode etter studiene. Les mer om ordningen på Lånekassens nettsider.
Jeg er spillpedagog og lektor ved Revheim Skole, samt grunnlegger av, og daglig leder for, Einherjar eSport Stavanger.
Study plan and courses
Enrolment year: 2025
-
Valg av fag 1 - humanistiske fag
-
Engelsk fag 1
-
Engelsk fag 1 - obligatoriske emner
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Year 1, semester 1
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Year 1, semester 1
-
Introduction to Literary Studies
Year 1, semester 1
-
Observasjonspraksis
Year 1, semester 1
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Year 1, semester 2
-
Engelsk uttale
Year 1, semester 2
-
Språk i kultur og samfunn
Year 1, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Year 2, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Year 2, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Year 3, semester 5
-
Special Topics in Linguistics
Year 3, semester 6
-
Special Topics in Literature
Year 3, semester 6
-
Bachelor's Thesis in English
Year 3, semester 6
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Year 4, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Nordisk fag 2
-
Norsk språk i praksis
Year 2, semester 3
-
Norsk språkstruktur
Year 2, semester 3
-
Tekst og tolking
Year 2, semester 3
-
Tekst i kontekst
Year 2, semester 4
-
Språkhistorie
Year 2, semester 4
-
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden
Year 2, semester 4
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Study points: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Year 2, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Year 2, semester 3
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Study points: 10
-
Levende historie
Year 2, semester 3
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Year 2, semester 3
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Study points: 10
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Year 2, semester 4
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Study points: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Year 2, semester 4
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Study points: 10
-
Innføring i historiske emner
Year 2, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Hinduisme og buddhisme
Year 2, semester 3
-
Jødedom og islam
Year 2, semester 3
-
Kristendom
Year 2, semester 3
-
Filosofi, livssyn og etikk
Year 2, semester 4
-
Religion, kunst og populærkultur
Year 2, semester 4
-
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser
Year 2, semester 4
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser (REL123)
Study points: 10
-
Religion fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Year 2, semester 3
-
Lineær algebra
Year 2, semester 3
-
Diskret matematikk
Year 2, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Year 2, semester 4
-
Matematikkens historie
Year 2, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Year 2, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Year 2, semester 3
-
Mekanikk
Year 2, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Year 2, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Year 2, semester 4
-
Organisk kjemi
Year 2, semester 4
-
Organisk kjemi laboratorium
Year 2, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Year 2, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Year 2, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Year 2, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Year 2, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Year 2, semester 3
-
Treningslære
Year 2, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -engelsk
-
Obligatoriske emner -masternivå (engelsk)
-
Critical Approaches to Literature
Year 4, semester 7
-
English words and meanings
Year 4, semester 7
-
First and Second Language Literacy Development
Year 4, semester 7
First and Second Language Literacy Development (ENG342)
Study points: 10
-
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions
Year 5, semester 9
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions (MLI355)
Study points: 15
-
Masteroppgave med muntlig eksamen
Year 5, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Year 3, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Study points: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Year 4, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Study points: 15
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Observasjonspraksis
Year 1, semester 1
-
Norsk språk i praksis
Year 1, semester 1
-
Norsk språkstruktur
Year 1, semester 1
-
Tekst og tolking
Year 1, semester 1
-
Tekst i kontekst
Year 1, semester 2
-
Språkhistorie
Year 1, semester 2
-
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden
Year 1, semester 2
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Study points: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Year 1, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Year 2, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Year 2, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Year 3, semester 5
-
Litteraturvitskaplege teoriar og metodar
Year 3, semester 6
-
Språkkontakt før og nå
Year 3, semester 6
-
Bacheloroppgave i nordisk språk og litteratur
Year 3, semester 6
Bacheloroppgave i nordisk språk og litteratur (NOR291)
Study points: 10
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Year 4, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Year 2, semester 3
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Year 2, semester 3
-
Introduction to Literary Studies
Year 2, semester 3
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Year 2, semester 4
-
Engelsk uttale
Year 2, semester 4
-
Språk i kultur og samfunn
Year 2, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Year 2, semester 3
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Study points: 10
-
Levende historie
Year 2, semester 3
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Year 2, semester 3
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Study points: 10
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Year 2, semester 4
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Study points: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Year 2, semester 4
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Study points: 10
-
Innføring i historiske emner
Year 2, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Hinduisme og buddhisme
Year 2, semester 3
-
Jødedom og islam
Year 2, semester 3
-
Kristendom
Year 2, semester 3
-
Filosofi, livssyn og etikk
Year 2, semester 4
-
Religion, kunst og populærkultur
Year 2, semester 4
-
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser
Year 2, semester 4
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser (REL123)
Study points: 10
-
Religion fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Year 2, semester 3
-
Lineær algebra
Year 2, semester 3
-
Diskret matematikk
Year 2, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Year 2, semester 4
-
Matematikkens historie
Year 2, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Year 2, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Year 2, semester 3
-
Mekanikk
Year 2, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Year 2, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Year 2, semester 4
-
Organisk kjemi
Year 2, semester 4
-
Organisk kjemi laboratorium
Year 2, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Year 2, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Year 2, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Year 2, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Year 2, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Year 2, semester 3
-
Treningslære
Year 2, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Year 4, semester 7
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring (MLE355)
Study points: 15
-
Norsk som andrespråk
Year 4, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Year 4, semester 7
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Year 5, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Year 3, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Study points: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Year 4, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Study points: 15
-
-
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Year 1, semester 1
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Study points: 10
-
Levende historie
Year 1, semester 1
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Year 1, semester 1
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Study points: 10
-
Observasjonspraksis
Year 1, semester 1
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Year 1, semester 2
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Study points: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Year 1, semester 2
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Study points: 10
-
Innføring i historiske emner
Year 1, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Year 2, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Year 2, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Year 3, semester 5
-
Fordypning i historiske emner
Year 3, semester 6
-
Bacheloroppgave i historie
Year 3, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Year 4, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Year 2, semester 3
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Year 2, semester 3
-
Introduction to Literary Studies
Year 2, semester 3
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Year 2, semester 4
-
Engelsk uttale
Year 2, semester 4
-
Språk i kultur og samfunn
Year 2, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Norsk språk i praksis
Year 2, semester 3
-
Norsk språkstruktur
Year 2, semester 3
-
Tekst og tolking
Year 2, semester 3
-
Tekst i kontekst
Year 2, semester 4
-
Språkhistorie
Year 2, semester 4
-
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden
Year 2, semester 4
Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Study points: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Year 2, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Year 2, semester 3
-
Lineær algebra
Year 2, semester 3
-
Diskret matematikk
Year 2, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Year 2, semester 4
-
Matematikkens historie
Year 2, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Year 2, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Year 3, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Year 4, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historieformidling på museer og vitensentre
Year 4, semester 7
-
Historie på film, i dataspill og andre medier
Year 4, semester 7
Historie på film, i dataspill og andre medier (HIS341)
Study points: 10
-
Fortid i samtid
Year 4, semester 7
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Year 5, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Year 5, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Study points: 15
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Year 3, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Study points: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Year 4, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Study points: 15
-
-
-
Praksis i utlandet
Som student på lektorutdanningen kan du søke om å ha praksis i utlandet:
Admission requirements
Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
For lektor i realfag er det i tillegg krav om:
Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: matematikk R2 eller fysikk 1 og 2 eller kjemi 1 og 2 eller biologi 1 og 2 eller informasjonsteknologi 1 og 2 eller geofag 1 og 2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Learning outcomes
All study programmes at the UiS have a set of defined learning targets. Read more about the learning outcome for this study programme.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Dette sier studentene
Student exchange
By going on exchange to one of our partner institutions abroad as part of your studies, you will have an opportunity to get a unique education. In addition to improving your career opportunities, you grow as a person and gain the ability to greater reflect on the topics you study as part of your degree.
Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.
6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)
Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for semesterutveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig kan det være mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.
Du kan imidlertid søke om praksis i utlandet i den lange praksisperioden i 8. semester (vårsemesteret) i år 4. Mer informasjon.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.
Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområder
Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.
For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
See where you can travel
Australia
The University of Western Australia
Canada
Memorial University of Newfoundland
Canada
Nipissing University
Canada
Thompson Rivers University
Danmark
Aarhus Universitet
Danmark
Københavns Universitet
Finland
University of Helsinki
Hong Kong
Lingnan University
Italia
University of Trento
Mexico
Monterrey Institute of Technology University System
New Zealand
University of Otago
Polen
Adam Mickiewicz University in Poznan
Polen
Jagiellonian University in Cracow
Romania
'Alexandru Ioan Cuza' University of Iasi
Singapore
National Institute of Education
Slovenia
University of Ljubljana
Spania
University of Seville
Storbritannia og Nord-Irland
Oxford Brookes University
Storbritannia og Nord-Irland
The Norwegian Study Centre
Sverige
Uppsala universitet
Tyskland
University of Bonn
Tyskland
University of Mannheim
USA
California State University Monterey Bay
USA
Gettysburg College
USA
Hawaii Pacific University
USA
San Diego State University
USA
State University of New York College at Brockport
USA
University of California, Berkeley
USA
University of Mississippi
USA
University of North Dakota
USA
University of Wisconsin-Platteville
Ungarn
Eötvös Loránd University
Østerrike
University of Innsbruck
Linjeforeninger
Kontakt oss om lektor 8-13
Faculty Administration UH
Administration IKS