Lektorutdanning trinn 8 – 13 – master

Dette femårige masterprogrammet er for deg som ønsker faglig fordypning og spisskompetanse. Du får undervisningsrett for ungdomstrinn og videregående skole og vil som ferdig utdannet lektor ha svært gode jobbmuligheter.

Updated on
Fakta
Varighet

5 år / 10 semestre

Studiepoeng

300

Antall studieplasser

67

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak.

Deler av byen Trento sett ovenfra

Om studiet

– Jeg ønsker å få et godt kunnskapsgrunnlag som står i stil med pensum i ungdomsskole og videregående. Jeg håper også å få mange didaktiske tips og triks til å gjøre undervisningen variert og spennende. Klasseledelse er også et felt jeg tror det er viktig å jobbe godt med.

Jonas Prestmo, lektorstudent.

Hva kan du bli?

Jeg er spillpedagog og lektor ved Revheim Skole, samt grunnlegger av, og daglig leder for, Einherjar eSport Stavanger.

John Arne Gaard Nielsen, tidligere student ved lektor 8-13

Study plan and courses

Already a student? Find the full study programme description and study plan here
  • Valg av fag 1 - humanistiske fag

    • Engelsk fag 1

    • Nordisk fag 1

    • Historie fag 1

      • Historie fag 1- obligatoriske emner

        • Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden

          Year 1, semester 1

          Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)

          Study points: 10

        • Levende historie

          Year 1, semester 1

          Levende historie (HIS112)

          Study points: 10

        • Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914

          Year 1, semester 1

          Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)

          Study points: 10

        • Observasjonspraksis

          Year 1, semester 1

          Observasjonspraksis (LPRA10)

          Study points: 0

        • Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder

          Year 1, semester 2

          Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)

          Study points: 10

        • Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie

          Year 1, semester 2

          Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)

          Study points: 10

        • Innføring i historiske emner

          Year 1, semester 2

          Innføring i historiske emner (HIS123)

          Study points: 10

        • Følgepraksis del 1

          Year 2, semester 3

          Følgepraksis del 1 (LPRA20)

          Study points: 0

        • Følgepraksis del 2

          Year 2, semester 4

          Følgepraksis del 2 (LPRA30)

          Study points: 0

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1

          Year 3, semester 5

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)

          Study points: 7.5

        • Praksis 7 uker del 1

          Year 3, semester 5

          Praksis 7 uker del 1 (LPRA40)

          Study points: 0

        • Fordypning i historiske emner

          Year 3, semester 6

          Fordypning i historiske emner (HIS273)

          Study points: 10

        • Bacheloroppgave i historie

          Year 3, semester 6

          Bacheloroppgave i historie (HIS292)

          Study points: 20

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2

          Year 4, semester 8

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2 (PPU134)

          Study points: 7.5

        • Praksis 7 uker del 2

          Year 4, semester 8

          Praksis 7 uker del 2 (LPRA50)

          Study points: 0

      • Valg av fag 2

      • Opptak til emner på masternivå -historie

        • Obligatoriske emner -masternivå (historie)

          • Historieformidling på museer og vitensentre

            Year 4, semester 7

            Historieformidling på museer og vitensentre (HIS340)

            Study points: 10

          • Historie på film, i dataspill og andre medier

            Year 4, semester 7

            Historie på film, i dataspill og andre medier (HIS341)

            Study points: 10

          • Fortid i samtid

            Year 4, semester 7

            Fortid i samtid (HIS342)

            Study points: 10

          • Historie og historiedidaktikk masteroppgave

            Year 5, semester 9

            Historie og historiedidaktikk masteroppgave (LMHIMAS)

            Study points: 45

          • Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget

            Year 5, semester 9

            Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)

            Study points: 15

      • Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag

        • Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer

          Year 3, semester 5

          Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)

          Study points: 15

        • Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene

          Year 4, semester 8

          Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)

          Study points: 15

Praksis i utlandet

Som student på lektorutdanningen kan du søke om å ha praksis i utlandet:

Admission requirements

Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.

For lektor i realfag er det i tillegg krav om:

Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: matematikk R2 eller fysikk 1 og 2 eller kjemi 1 og 2 eller biologi 1 og 2 eller informasjonsteknologi 1 og 2 eller geofag 1 og 2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Learning outcomes

All study programmes at the UiS have a set of defined learning targets. Read more about the learning outcome for this study programme.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
  • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
  • kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Dette sier studentene

Student exchange

By going on exchange to one of our partner institutions abroad as part of your studies, you will have an opportunity to get a unique education. In addition to improving your career opportunities, you grow as a person and gain the ability to greater reflect on the topics you study as part of your degree.

Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.

6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)

Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for semesterutveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig kan det være mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.

Du kan imidlertid søke om praksis i utlandet i den lange praksisperioden i 8. semester (vårsemesteret) i år 4. Mer informasjon.

Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.

Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.

Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområder

Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.

For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.

Kontaktperson

Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

All about exchange

Linjeforeninger

Kontakt oss om lektor 8-13

Senior Adviser
51833512
Faculty of Arts and Education
Faculty Administration UH
Administration IKS