Dieuwer Ten Braak

Associate Professor

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Faculty of Arts and Education
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
HG Q-355
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2024)

      Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-83376-3.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2020)

      Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics: Direction of Effects and Domain-Specificity Across the Transition to School.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-950-1.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2020)

      Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg.

      ISBN 9788723541338.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2019)

      Lekbaserat Lärande.

      ISBN 9789178230594.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2018)

      Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 978-82-492-1963-6.

    • Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2016)

      Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788249218523.

  • Formidling
    • Klint, Lola; ten Braak, Dieuwer

      (2024)

      Én særlig evne gør forskellen mellem succes og sammenbrud. Men vi har misforstået den. Hvorfor noget så usexet som selvregulering er nøglen til at få succes – og trives..

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2023)

      From Kindergarten to Secondary School: differential relations between Executive Function and Academic skills.

      EARLI Conference 2023;

      2023-08-22 - 2023-08-26.

    • Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica

      (2023)

      A meta-analysis of teacher screening and progress monitoring assessments: Preliminary findings .

      EARLI Conference 2023 ;

      2023-08-22 - 2023-08-26.

    • Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug

      (2023)

      Effekter av familiebakgrunn på sosial og kognitiv utvikling i barnehage og 1. trinn, og på lesing og matematikk fra barnehage fram til 8. klasse.

      Forskningsseminaret Brown Bag;

      2023-11-08.

    • ten Braak, Dieuwer; Gilje Strand, Maria; Lenes, Ragnhild

      (2023)

      Hvorfor trenger barn selvregulering?.

    • Gilje Strand, Maria; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2023)

      God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får.

    • Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2023)

      The role of student-teacher relationships for girls- and boys` self-regulation, classroom adjustment and academic achievement in elementary school. Direct and indirect pathways..

      EARLI Conference 2023 - paper presentation;

      2023-08-21 - 2023-08-26.

    • Humberset, Kathrine; ten Braak, Dieuwer

      (2023)

      Selvregulering er viktigere enn intelligens.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2022)

      I-poster: The Playful Learning Curriculum for 5-year-olds: a Randomised Controlled Trial (doi: 10.3102/IP.22.1881843) .

      AERA 2022;

      2022-04-21 - 2022-04-26.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Paper presentation: The Playful Learning Curriculum for 5-Year-Olds: A Randomized Controlled Trial.

      AERA 2022;

      2022-04-21 - 2022-04-26.

    • Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer

      (2022)

      Systematic maps in evidence ecologies: How can we ensure their use?.

      AERA Conference;

      2022-04-21 - 2022-04-26.

    • Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica

      (2022)

      Validity and effectiveness of screening assessments within the three-tier model: Protocol for a systematic review and meta-analysis.

      EARLI SIG15 Conference;

      2022-09-22 - 2022-09-23.

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2022)

      Differential relations between executive function and academic achievement across development: a longitudinal study from kindergarten to secondary school.

      EARLI SIG15 pre-conference symposium;

      2022-09-21 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2021)

      Ani Banani Math Test.

      Webinar: Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;

      2021-04-14 - .

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2021)

      The Agder project - development and testing.

      Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;

      2021-04-14.

    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2021)

      Små barn tester mattekunnskaper på nettbrett med apekatten Ani Banani.

    • Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Munthe, Elaine

      (2021)

      Inclusion of children with special education needs in Nordic countries: A scoping review.

      NERA;

      2021-11-03 - 2021-11-05.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2021)

      Muligheter og utfordringer i datainnsamling med barn.

      Fevik seminar SELMA;

      2021-09-03 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Wiken Sandgrind, Silje

      (2020)

      Finner sammenheng mellom selvregulering og matematiske ferdigheter.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2019)

      Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.

      CESifo Working Papers.

      ISSN 1617-9595.

      Hefte 7775.

      s.1-41.

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2019)

      How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.

      18th Biennial EARLI Conference;

      2019-08-12 - 2019-08-16.

    • Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Melby-Lervåg, Monica

      (2019)

      Har flerspråklighet en kognitiv fordel? Foreløpige resultater fra en meta-analyse..

      Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning;

      2019-10-30 - 2019-10-31.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2018)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet T3 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet;

      2018-02-15 - 2018-02-16.

    • ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane

      (2018)

      The Role of Attentional and Behavioral Control in Early Literacy and Numeracy Development .

      EARLI SIG 5;

      2018-08-29 - 2018-08-31.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Selvregulering i barnehagen.

      Foredrag;

      2018-08-23 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2018)

      Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T2 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

      Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T3;

      2018-05-15 - 2018-05-28.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2..

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2018-06-18 - .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Den viktige selvreguleringen.

      Videreutdanning i Lekbasert læring ;

      2018-09-26 - .

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      CES Ifo Are Conference - Economics of Education;

      2018-08-30 - 2018-08-31.

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.

      Stavanger-Bergen Workshop on Child Development;

      2018-06-04 - 2018-06-05.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      Seminar at VATT Institute for Economic Research;

      2018-05-24 - .

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Kalil, Ariel; McClelland, Megan

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.

      Kvantitativt Forum;

      2018-03-21.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      Seminar på SOFI;

      2018-02-01 - .

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Alvestad, Marit; ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Fri lek eller læring i barnehagen?.

      Paneldebatt Forskningsdagene;

      2018-09-19 - .

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Leke eller lære i barnehagen?.

    • Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Melby-Lervåg, Monica

      (2018)

      Gir det en kognitiv fordel å være flerspråklig?.

      Avslutningskonferanse Stavangerprosjektet- det lærende barnet;

      2018-11-19.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Livsmestring og selvregulering: hvordan god selvregulering hjelper barn til å mestre hverdagen og livet.

      Læringsmiljøkonferanse 2018;

      2018-11-29 - 2018-11-30.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Idsøe, Thormod

      (2017)

      Examining developmental pathways between self-regulation and academic skills in Norway.

      SRCD 2017 Biennial Meeting, Austin, Texas;

      2017-04-06 - 2017-04-08.

    • Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.

      SRCD - conference 2017, paper presentation;

      2017-04-06 - 2017-04-08.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .

      Workshop i Agderprosjektet;

      2017-05-15 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring prosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .

      Workshop i Lekbasert Læring;

      2017-08-14 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane

      (2017)

      Developmental Pathways to Reading and Math: the Role of Attentional and Behavioral Control.

      17th Biennial EARLI Conference;

      2017-08-29 - 2017-09-02.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Rege, Mari

      (2017)

      Agderprosjektet.

      Forskningsmøte NUBU;

      2017-03-14 - .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2017)

      From Kindergarten to First Grade: Associations between the Development of Self-regulation and Academic Skills.

      Forskningsmøte NUBU;

      2017-02-07 - .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2017)

      Selvregulering; utvikling i tidlig alder..

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2017-09-26 - .

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Mosvold, Reidar

      (2017)

      Psychometric properties, reliability and validity of the Ani BananiMath Task.

      Seminar om longitudinelle studier i Bodø;

      2017-11-02.

    • Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan

      (2016)

      From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.

      Earli Sig5 Learning and Development in Early Childhood;

      2016-06-29 - 2016-07-01.

    • Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2016)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

      Worshop i Agderprosjektet;

      2016-06-06.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan

      (2016)

      From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.

      Longitudinelle studier i barnehagen ;

      2016-11-02 - .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2015)

      Selvregulering; utvikling i tidlig alder.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2015-09-21 - 2015-09-24.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2015)

      Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2015-11-02 - 2015-11-05.

    • Lenes, Ragnhild; Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2015)

      Playful learning på norsk.

      Første steg.

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 4.

      s.43-47.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2012)

      The Ani Banani Math Test and the Agder project.

      EMELI webinar : Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;

      2012-04-14 - 2021-04-14.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway