Runar Vathne

Assistant Professor

Faculty of Arts and Education
Department of Cultural Studies and Languages
HG N-233

Bio

Runar Vathne er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for kultur- og språkvitenskap på Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Han er emnenasvarlig for emnene Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117) og Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118) innenfor lektorutdanningen. Runar Vathne spilte en nøkkelrolle i etableringen av disse emnene.

I tillegg er Runar Vathne emneansvarlig for Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125), en videreutdanning rettet mot lærere som ønsker å bli praksislærere eller veiledere for nyutdannede lærere.

Runar Vathne er medlem av arbeidsutvalget i Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere. Dette nettverket, etablert i 2003 og finansiert av Utdanningsdirektoratet, samler kontaktpersoner fra høyere utdanningsinstitusjoner og sentrale aktører i utdanningssektoren. Nettverkets mandat er å formidle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, veilederutdanning og overgangen fra utdanning til yrke.

Med over 20 års erfaring innen undervisning i grunnutdanningen har Runar Vathne undervist på alle trinn, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående opplæring. I tillegg har Runar Vathne seks års erfaring som avdelingsleder i grunnskolen.

Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Vathne, Runar; Husebø, Dag; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2024)

      NyTi - en veiledningsordning for og med nytilsatte lærere i UH-sektor.

      Veiledningskonferansen i Fredrikstad;

      2024-02-08 - 2024-02-09.

    • Vasseljen, Nina Cathrine Aagesen; Vathne, Runar; Steinnes, Gerd Sylvi; Hansen, Inger Merethe; Bjerkholt, Eva Merete; Hansen, Petter William

      (2024)

      Nasjonalt nettverk for veiledning for nyutdannede lærere Hvordan bidra til kontinuerlig kvalitetsutvikling i nettverkets arbeid?.

      Veiledningskonferansen 2024;

      2024-02-08 - 2024-02-09.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Vathne, Runar

      (2023)

      Den allsidige profesjons-veiledningskompetansen –på hvilke måter kan den komme til nytte?.

      forum for lokale veiledere;

      2023-06-07.

    • Vathne, Runar

      (2023)

      IKS kan lykkes med en strategi for økt studiekvalitet og økt gjennomstrømming, men det forutsetter at studentene har en reell mulighet til å påvirke innhold og opplegg i studieprogrammene .

      Instituttseminar;

      2023-03-09 - 2023-03-10.

    • Husebø, Dag; Tungland, Inger Benny Espedal; Vathne, Runar

      (2022)

      NyTi - Universitetet i Stavangers veiledningsordning for nyansatte i vitenskapelige stillinger..

      Webinar;

      2022-09-28 - .

    • Hanssen, Brit; Torp, Ellen; Vathne, Runar; Dahle, Anita; Fiskå, Randi

      (2008)

      Å utvikle en organisasjon er en læringsprosess : men det er ikke så lett som det høres ut til, for det er så mye det kommer an på.

      Utdanningsdirektoratet.

      Hefte 5.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway