Astrid Birgitte Eggen
Prorektor for utdanning
Prorektor for utdanning
Thygesen, Ragnar; Eggen, Astrid Birgitte
(2015)
Bridging summative and formative assessment for children with special needs. I: Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice.
Waxmann Verlag
ISBN 978-3-8309-3117-1.
s.233-250.
Kristiansen, Christine Watne; Eggen, Astrid Birgitte
(2014)
Vurdering som skapende læring. I: Tilpasset opplæring- i forskning og praksis.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202419011.
s.81-102.
Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
Vurdering for skoleutvikling.
Gyldendal Akademisk
ISBN 9788205400207.
Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
Agency as the Ability and Opportunity to Participate in Evaluation as Knowledge Construction.
European Educational Research Journal
ISSN 1474-9041.
Volum 10.
Hefte 4.
s.533-544.
Gradovski, Mikhail; Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
Avoiding the dichotomy of theory and practice: applying critical theoretical discourse as a methodological background for a school development project within the area of assessment. I: Proceedings of the 15th Biennial of the International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT), Back to the Future: Legacies, Continuities and Changes in Educational Policy, Practice and Research.
ISBN 978-989-8525-00-0.
s.83-84.
Eggen, Astrid Birgitte
(2010)
Bedömning och skolans demokratimål. I: Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik.
Studentlitteratur AB
ISBN 978-91-44-05681-4.
Eggen, Astrid Birgitte
(2010)
PISAs gyldighet blant skoleledere og lærere. I: PISA sannheten om skolen?.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01487-6.
s.281-297.
Eggen, Astrid Birgitte
(2010)
Samarbeid mellom kompetansemiljøer, skoleeiere og skoler- praksier med ulike anliggende?. I: Skoleutvikling i praksis.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01596-5.
s.168-186.
Dobson, Stephen; Eggen, Astrid Birgitte; Smith, Kari
(2009)
Innledning: Vurdering som prosess ; Vurdering av, vurdering for og som læring ; Vurdering og syn på læring og kunnskap ; Vurdering som kompetanse og kultur. I: Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering.
Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39173-4.
s.11-16.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Vurdering, evaluering og læreplaner som kunnskapsområde. I: Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering.
Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39173-4.
s.75-92.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Vurdering og validitet. I: Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering.
Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39173-4.
s.40-56.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Vurderingskompetanse og definisjonsmakt.
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052.
Hefte 1.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Vurderingskompetanse og definisjonsmakt.
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052.
Volum 91.
Hefte 2.
s.150-164.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte; Fuglestad, Otto Laurits; Langfeldt, Gjert; Presthus, Anne-Marie; Skrøvset, Siw; Stjernstrøm, Else; Vedøy, Gunn
(2007)
Successful Leadership based on Democratic Values. I: Successful Principal Leadership in Times of Change. An International Perspective.
Springer Publishing Company
ISBN 978-1-4020-5515-7.
s.71-86.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn; Fuglestad, Otto Laurits; Presthus, Anne-Marie; Eggen, Astrid Birgitte; Fuglestad, Otto Laurits; Langfeldt, Gjert; Vedøy, Gunn; Langfeldt, Gjert; Langfeldt, Gjert; Presthus, Anne Marie; Skrøvset, Siw; Stjernstrøm, Else; Vedøy, Gunn
(2007)
Successful Leadership Based on Democratic Values. I: Successful Principal Leadership in Times of Change.
Springer Publishing Company
ISBN 978-1-4020-5515-7.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Marivolden skole. Skolen i relasjon til lokalsamfunnet. I: Ledelse i anerkjente skoler.
Universitetsforlaget
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Marivolden skole. Skolen i relasjon til lokalsamfunnet. I: Ledelse i anerkjente skoler.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-00826-4.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Verdsetting gjennom vurderingspraksis. I: Ledelse i anerkjente skoler.
Universitetsforlaget
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Verdsetting gjennom vurderingspraksis. I: Ledelse i anerkjente skoler.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-00826-4.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte; Fuglestad, Otto Laurits; Presthus, Anne Marie; Langfeldt, Gjert; Langfeldt, Gjert; Eggen, Astrid Birgitte; Fuglestad, Otto Laurits; Langfeldt, Gjert; Vedøy, Gunn; Møller, Jorunn; Presthus, Anne Marie; Skrøvset, Siw; Stjernstrøm, Else; Vedøy, Gunn
(2005)
Successful school leadership: the Norwegian case.
Journal of Educational Administration
ISSN 0957-8234.
Volum 43.
Hefte 6.
s.584-594.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Team Leadership in Upper Secondary Education.
School Leadership and Management
ISSN 1363-2434.
Volum 25.
Hefte 4.
s.331-347.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte; Fuglestad, Otto L.; Langfeldt, Gjert; Presthus, Anne-Marie; Skrøvset, Siw; Stjernstrøm, Else; Vedøy, Gunn
(2005)
Successful school leadership - The Norwegian case.
Journal of Educational Administration
ISSN 0957-8234.
Volum 43.
Hefte 6.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Team Leadership in Upper Secondary Education.
School Leadership and Management
ISSN 1363-2434.
Volum 25.
Hefte 4.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Teacher Assessment Literacy beyond Technicalities and Intuition.
Studies in Educational Policy and Educational Philosophy
ISSN 1652-2729.
Hefte 2.
Eggen, Astrid Birgitte
(2003)
Sigma; A case of teacher reflection within formative student assessment. I: Skolan och tusenårsskiftet. En vänbok till Ulf P. Lundgren.
Eggen, Astrid Birgitte; Knain, Erik
(2003)
Naturfaget til eleven eller eleven til naturfaget?. I: Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-31477-2.
s.264-295.
Eggen, Astrid Birgitten
(2003)
Sigma; A case of teacher reflection within formative student assessment. I: Skolan och tusenårsskiftet. En vänbok till Ulf P. Lundgren.
ISBN 91-87252-49-X.
s.97-114.
Eggen, Astrid Birgitten; Knain, Erik
(2003)
Naturfaget til eleven eller eleven til naturfaget. I: Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-31477-2.
s.264-295.
Hauge, Trond Eiliv; Eggen, Astrid Birgitte; Grøterud, Marit; Nilsen, Bjørn S; Nilsen, Bjørn S
(2002)
Europe - Norway. I: World Class Schools.
Hauge, Trond Eiliv; Eggen, Astrid Birgitten; Grøterud, Marit; Nilsen, Bjørn S.
(2002)
World Class Schools: the case studies of more effective and less effective schools in different countries. Europe - Norway. I: World Class Schools. International perspectives on school effectiveness.
RoutledgeFalmer
ISBN 0-415-25348-9.
s.178-204.
Eggen, Astrid Birgitten
(1995)
The GOALS Study: Analysis and Implications. I: Measuring what students learn.
OECD Publishing
s.180-195.
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Eggen, Astrid Birgitte; Elstad, Eyvind
(2009)
Kunnskapsløftet - fra ord til handling. rapport fra et skoleutviklingsprosjekt til utdanningsetaten i Oslo.
ISBN 9788290904901.
Hefte 3.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Vurdering og læreplaner som kunnskapsområde for læreren.
Dobson, Stephen; Eggen, Astrid Birgitte; Smith, Kari
(2009)
Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering.
Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39173-4.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Demokrati, Assessment og Validitet. Diskurser og praksiser som omhandler skolevurdering og elev-vurdering.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Alfa and Omega in Student Assessment. Exploring Identities of Secondary School Science Teachers.
Eggen, Astrid Birgitten
(2004)
Alfa and Omega in Student Assessment; Exploring Identities of Secondary School Science Teachers.
Forsberg, Eva; Eggen, Astrid Birgitten
(2003)
Skolan och tusenårsskiftet. En vänbok till Ulf P. Lundgren.
ISBN 91-87252-49-X.
Eggen, Astrid Birgitten; Marion, Peter Van
(1997)
The National Environmental Programme for Action-oriented interdisciplinary Environmental Training in the School's Own Area. An Evaluation of the Development of the Su-Programme "Water".
Eggen, Astrid Birgitten
(1997)
Rapport fra to prosjekter: "Elevvurdering i kroppsøving" og "Lærerroller og elev-roller i tekst".
Eggen, Astrid Birgitten
(1997)
Rapport fra Prosjektene: "Geografi i den videregående skolen: Fra Hefner og Knudsen til Reform 94" og "Geografifaget og Reform 94".
Eggen, Astrid Birgitte; Hauge, Trond Eiliv; Birkemo, Asbjørn; Grøterud, Marit; Nilsen, Bjørn S.
(1994)
Læringskvalitet i skolen. Rapport I fra prosjektet "International School Effectiveness Research Project".
Eggen, Astrid Birgitten
(1993)
Lokale læreplaner som implementeringsstrategi i naturfag.
Eggen, Astrid Birgitten; Marion, Peter Van
(1977)
Nasjonale miljølæreprogram for handlingsrettet og tverrfaglig miljøopplæring i eget lokalmiljø. En evaluering av utviklingen av delprogrammet "VANN".
Sæbø, Solve; Selvik, Bjørg Kristin; Nøstbakken, Linda; Mo, Gro Bjørnerud; Jakobsen, Wenche; Samdal, Oddrun; Gårseth-Nesbakk, Levi; Waaler, Nina; Kjeldstad, Berit Johanne; Faye, Atle; Hilding, Greta; Roppen, Johann; Engen, Tore Petter; Bredahl, Vibeke; Grønvold, Stine; Eggen, Astrid Birgitte; Steder, Vidar Brundtland; Waagbø, Sissel Anne; Schei, Amanda; Arnesen, Mats
(2020)
Tar ulike grep for å hindre juks under vårens hjemmeeksamen.
Østbye, Marianne; Kjeldstad, Berit Johanne; Folkestad, Sigrid; Selvik, Bjørg Kristin; Bredahl, Vibeke; Samdal, Oddrun; Grønvold, Stine; Eggen, Astrid Birgitte; Ekeli, Hanna; Aarskog, Karine Nigar; Thorkildsen, Camilla Sønstabø; Faye, Atle; Solberg, Håkon; Engen, Tore Petter; Langøy, Gerd Marit; Rasmussen, Alf; Larsen, Hege; Trædal, Torkjell; Schei, Amanda; Hystad, Joar; Vartdal, Ragnhild; Arnesen, Mats; Strand, Hilde Kristin; Løkeland-Stai, Espen
(2020)
Hva skjer med eksamen? : her har du oversikten.
Eggen, Astrid Birgitte
(2017)
Er kvalitetsarbeid styrbart?.
Fædrelandsvennen
ISSN 0805-3790.
Eggen, Astrid Birgitte
(2017)
Distriktsvennlige utdanninger.
www.lister24.no
Eggen, Astrid Birgitte
(2017)
Vi kan ikke la debatten om kvalitet forsvinne.
Khrono.no
ISSN 1894-8995.
Eggen, Astrid Birgitte
(2016)
Sammenslåing av universitet og høgskole - spenninger mellom forskning og undervisning.".
Witsø, Hilde; Garmannslund, Per Einar; Eggen, Astrid Birgitte; Stousland, Hanne
(2015)
Student Self-assessment for Capacity Building in Vocational Education.
Thygesen, Ragnar; Eggen, Astrid Birgitte
(2015)
Bridging Summative and Formative Assessment.
Witsø, Hilde; Eggen, Astrid Birgitte; Garmannslund, Per Einar
(2015)
Student Self-assessment for Capacity Building in Vocational Education.
Thygesen, Ragnar; Eggen, Astrid Birgitte
(2013)
Effects of explicit standards for educational writing on teachers' summative and formative assessment.
Eggen, Astrid Birgitte; Thygesen, Ragnar
(2012)
Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning.
Eggen, Astrid Birgitte; Matre, Synnøve
(2012)
Developing national standards for the assessment of writing in compulsory education.
Eggen, Astrid Birgitte
(2012)
Evaluering som kunnskapsutvikling. Ideologiske spenninger mellom politikk og akademia.
Eggen, Astrid Birgitte
(2012)
Vurderingskompetanse i Agder; Dilemma i forholdet mellom summative og formative aspekter.
Eggen, Astrid Birgitte
(2012)
Nye trender i summativ og formativ vurdering for skoleledere - språket vi trenger.
Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
Skoleutvikling mellom lokale verdier og globale trender.
Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
European Qualification framework; Kvalifisering for hva?.
Gradovski, Mikhail; Eggen, Astrid Birgitte
(2011)
Avoiding the dichotomy of theory and practice: applying critical theoretical discourse as a methodological background for a school development project within the area of assessment.
Eggen, Astrid Birgitte; Grythe, Jon
(2011)
Vurderingskompetasne i Agder; en bottum up strategi for utvikling av vurderingskompetasne blant lærere og skoleldere i Agder.
Eggen, Astrid Birgitte
(2010)
Evaluation for empowerment? Agency as the ability and opportunity to participate in knowledge construction.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Vurdering og læreplan - et kritisk blikk basert på FoU prosjekter med lærere og skoleledere.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Utviklingssamtalen som vurdering?.
Bedre Skole
ISSN 0802-183X.
Hefte 2.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Vurderingskultur i skolen- fusjon eller fisjon mellom læreplan og vurdering?.
Eggen, Astrid Birgitte
(2009)
Kvalitet og validitet.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
"Bedre vurderingspraksis"- mot nasjonal standardisering av referanser for vurdering!.
Utdanning
ISSN 1502-9778.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Democracy, Assessment and validity. Discourses and practices concerning evaluation and assessment.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Methodological platform for research based school development.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Democracy, Assessment and Validity. Discourses and practices conecerning evaluation and assessment.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
"Bedre vurderingspraksis"- mot nasjonal standarisering av referanser for vurdering?.
Utdanning
ISSN 1502-9778.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Anmeldelse av boen " Elevvurdering i skolen. Grunnlag for kulturendring".
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052.
Hefte 1.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Methodological platform for school development emphasizing evaluation.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Democracy, Assessment and Validity. Discourses and practices concerning evaluation and assessment.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Critical ethnography for evaluation and assessment competence among teacher educators.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Democracy, Assessment and Practice. Challenges and controversies.
Eggen, Astrid Birgitte
(2008)
Action research for evaluation and assement competence among teacher educators.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Lære og/å vurdere.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Standarder som kobling mellom ideologi og rasjonale.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Vurdering for læring.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Kvalitativ metodologi og metode.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Miks av metoder- et pragmatisk og politisk anliggende.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Hva er Grounded Theory. Hovedtrekk og historikk.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Lære og vurdere - utvikling av felles praksiser!.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
Vurdering i lys av læreplan.
Eggen, Astrid Birgitte; Ottesen, Eli
(2007)
Lære å/og vurdere – en tapasbuffet for den profesjonelle lærer.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
The concept of practice in ethnography. Towards a framework for ethnographies in an era of political pragmatism.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
The Concept of Practice in Pragmatism and Ethnography.
Eggen, Astrid Birgitte
(2007)
The concept of practice in ethnography. Towards a framework for ethnographies in an era of political pragmatism.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Vurderingskompetanse og definisjonsmakt.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Miks av metoder- et pragmatisk og politisk anliggende. Forskningsetikk og forskningsjus.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Etnografi i en "era of accountability".
Smith, Kari; Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Educating Teacehrs in Classroom Assessment- Where do we start? How do we proceed?.
Eggen, Astrid Birgitte; Smith, Kari; Engh, Roar
(2006)
Teacher assesment competence. A national in-service training programme in the making.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Kunnskapsløftet - et løft for læreres og skolelederes kompetanse!.
Bedre Skole
ISSN 0802-183X.
Hefte 3.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Kunnskapsløftet - et løft for læreres og skolelederes kompetanse!.
Bedre Skole
ISSN 0802-183X.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Evaluation as a boundary object.
Eggen, Astrid Birgitte
(2006)
Vurdering og implementering av Kunnskapsløftet.
Møller, Jorunn; Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Researching Leadership In Upper Secondary Education.
Eggen, Astrid Birgitte; Flyum, Karl Henrik; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne
(2005)
Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag: metoder og perspektiver.
Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn
(2005)
Exploring Successful School Leadership across Different Contexts in Secondary Education.
Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
The Methodological Challenges of Investigating 'communities of evaluative practice'.
Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Vurderingskompetanse i et fagdidaktisk fellesrom.
Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Vurderingskompetanse og implementering av læreplan.
Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
Vurdering for styring og læring. Nye utfordringer med IKT??.
Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn
(2005)
Researching Leadership in Upper Secondary Education.
Eggen, Astrid Birgitte
(2005)
The metodological Challenges of Investigating communities of evaluative practice.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Vurderingens mysterier; dannelse og skolevurdering i et institusjonelt perspektiv.
Eggen, Astrid Birgitten; Møller, Jorunn
(2004)
Multiple Methodological Approaches in Exploring School Leadership.
Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn
(2004)
Exploring Successful School Leadership across Different Contexts in Secondary Education.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Ledelse og vurdering i fagdidaktisk utviklingsarbeid.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Ledelse og vurdering i fagdidaktisk utviklingsarbeid.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Teacher Assessment Literacy beyond Technicalities and Intuition.
Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn
(2004)
Multiple Methodological Approaches in Exploring School Leadership.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Alfa og Omega for elevvurdering.
Bedre Skole
ISSN 0802-183X.
Hefte 4.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Alfa and Omega in Student Assessment; Exploring Identities of Secondary School Science Teachers.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Alfa and Omega in Student Assessment; Exploring Identities of Secondary School Science Teachers.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Teacher Assessment Literacy beyond Technicalities and Intuition.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Elevøvelsens verdi og hensikter.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Refleksjoner omkring ideologiske og epistemologiske aspekter ved hva som regnes som god naturfagundervisning.
Eggen, Astrid Birgitte
(2004)
Alfa og Omega for elev-vurdering.
Bedre Skole
ISSN 0802-183X.
Eggen, Astrid Birgitte
(2003)
From Alfa to Omega in Student Assessment- including Delta, Gamma, Pi and Sigma.
Eggen, Astrid Birgitte
(2003)
Nye lærer-roller � nye vurderingsformer og vurderingshensikter? Vurdering sett fra ulike ideologiske ståsted.
Eggen, Astrid Birgitte; Møller, Jorunn
(2003)
Grounded theory as a Methodological Approach in Exploring Successful School Leadership.
Eggen, Astrid Birgitten; Møller, Jorunn
(2003)
Grounded Theory as a Methodological Approach in Exploring Successful School Leadership: Gain, Strain and Dilemmas.
Eggen, Astrid Birgitte
(2002)
Vurdering- summasjon og eller formasjon?.
Eggen, Astrid Birgitte
(2002)
The Identity of the Secodnary School Science Teacher; Assessment as Didaktik Reflection.
Eggen, Astrid Birgitte
(2002)
The Identity of the Secondary School Science teacher; Evaluation as Didaktik Reflection.
Eggen, Astrid Birgitte
(2002)
From respondent to case. The building of cases in ethnographic research based on grounded theory methodological approach.
Eggen, Astrid Birgitte
(2001)
Science Teacher's roles in Evaluation.