Ingrid Veronika Midteide Løkken
Associate Professor
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
Avdeling Porsgrunn
Associate Professor
Furenes, May Irene; Andresen, Anne Kristin Hansen; Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Nilsen, Tone Rove; Dahl, Anne-Lene Skog
(2023)
Norwegian Research on ECEC Quality from 2010 to 2021—A Systematic Scoping Review.Education Sciences.
ISSN 2227-7102.
Volum 13.
Hefte 6.
Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Campbell, Janine Anne; Kucirkova, Natalia; Dale, Philip S
(2023)
Experiment protocol: Exploring the sense of smell in digital book reading.International Journal of Educational Research Open.
ISSN 2666-3740.
Volum 5.
Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2022)
Inside Out: A Scoping Review on Optimism, Growth Mindsets, and Positive Psychology for Child Well-Being in ECEC.Education Sciences.
ISSN 2227-7102.
Volum 13.
Hefte 1.
Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
(2018)
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.International Journal of Child Care and Education Policy.
ISSN 1976-5681.
Volum 12:9.
s.1-15.
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer
(2018)
Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale.Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 17.
Hefte 1.
s.1-22.
DOI: 10.7577/nbf.2424
Størksen, Ingunn; Stanghelle, Cecilie Evertsen; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Psykisk helse i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.59-85.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Vennskap og fellesskap i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.131-147.
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine Louise; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
(2018)
Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC..Varhaiskasvatuksen Tiedelehti.
ISSN 2323-7414.
Volum 7.
Hefte 2.
s.338-361.
Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Midteide
(2015)
Chronotopic Thresholds, Reflection, and Transformation of Supervision Experiences for Preschool Assistants in Norwegian Preschools.International Journal of Early Childhood.
ISSN 0020-7187.
Volum 47.
Hefte 2.
s.331-345.
Løkken, Ingrid V. Midteide; Gradovski, Mikhail
(2014)
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
Akademika forlag.
ISBN 978-82-321-04215.
Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring - Ressursbok for barnehagen [tilgjengelig for barnehagene i forskningsprosjektet SELMA].
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79684-6.
Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Foreldresamarbeid. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202699567.
s.175-190.
Martinsen, Marianne Torve; Elvethon, Ellen; Lunde, Svanaug; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Barnehagelovens kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202699567.
s.15-61.
Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Språk og kommunikasjon. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202699567.
s.138-153.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Vennskap og lek. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202699567.
s.154-174.
Aaseth, Helene Marie Storli; Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas
(2021)
Mobbing i norske barnehager- en kunnskapsoversikt.
ISBN 978-82-303-4936-6.
Sandgrind, Silje Wiken; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Ulriksen, Robin; Norheim, Helga
(2024)
Samspillskvalitet er et av de mest krevende områdene å veilede på.
barnehage.no.
Baraldsnes, Dziuginta; Løkken, Ingrid Midteide; Helgøy, Guttorm Hermann; Baraldsnes, André
(2024)
Collaboration between home and educational settings in Nordic Countries- A scoping review.
International Society for the study of behavioral development (ISSBD);
2024-06-16 - 2024-06-20.
Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne; Dale, Philip S; Kucirkova, Natalia
(2024)
Experiment with olfaction in reading with young children .
EARLI SIG5 and SIG28 conference 2024;
2024-07-10 - 2024-07-13.
Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne
(2023)
Exploring the Sense of Smell in Digital Book Reading .
Association for Visual Pedagogies (AVP) Conference: Decolonising Visualities, Visibilising Pedagogies. ;
2023-06-08 - 2023-06-10.
Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Polyphonic journey of becoming academicians.
Association for Visual Pedagogies (AVP) Conference: Decolonising Visualities, Visibilising Pedagogies. ;
2023-06-08 - 2023-06-10.
Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Å skape gode team- om teamarbeid og roller i team. Personlighetstyper: selvutvikling og utvikling av forståelse av andre. .
Planleggingsdag Troms;
2023-08-15.
Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Pedagogisk analyse og veiledning.
Planleggingsdag Troms;
2023-08-14.
Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2023)
Optimisme og lærende tankesett.
Filiorum Ressursbank ;
2023-10-26.
Strand, Maria Gilje; Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Relasjonskvalitet i barnehagen. Læringsmiljø i skole og barnehage. Episode 10.
Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen; Svensson, Helene Berntsen; Moser, Thomas
(2023)
Staff’s response to negative social behavior between toddlers in Norwegian ECEC .
World Anti Bullying Forum;
2023-10-25 - 2023-10-27.
Elvethon, Ellen; Moser, Thomas; Berntsen Svensson, Helene; Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Samarbeid mellom foreldre og personalet for å fremme jevnalderrelasjoner i barnehagen .
Norsk Barnehageforskningskonferanse;
2023-10-24 - 2023-10-26.
Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2022)
Inside out: A scoping review of optimism and growth mindsets for child development and wellbeing in ECEC.
Earli SIG5 Conference. Learning and development in Early Childhood;
2022-07-12 - 2022-07-14.
Furenes, May Irene; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas; Andresen, Anne Kristin Hansen; Skog Dahl, Anne-Lene; Aaseth, Helene Marie Storli
(2022)
Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan?.
Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan? ;
2022-10-26 - 2022-10-28.
Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne
(2022)
Inside out: A scoping review of the literature on optimism, growth mindsets, and positive psychology for child well-being in ECEC. .
Presentasjon IRECE: Diversity in early childhood education- global and local arctic perspectives. ;
2022-11-21 - 2022-11-22.
Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen; Svensson, Helene Berntsen
(2022)
Staff- parents collaboration to support peer interactions in ECEC settings. .
Presentasjon på European Early Childhood Research Association (EECERA). ;
2022-08-23 - 2022-08-26.
Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide
(2022)
Personalets rolle i å fremme relasjoner mellom de yngste barna i barnehagen..
Læringsmiljøkonferansen 2022. ;
2022-11-07 - 2022-11-08.
Helgøy, Guttorm Hermann; Løkken, Ingrid Midteide
(2022)
Trygge og inkluderende oppvekstmiljøer- muligheter og utfordringer .
Fagdag ;
2022-08-18.
Helgøy, Guttorm Hermann; Løkken, Ingrid Midteide
(2022)
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og økt inkludering- Barn og unges rett til et trygt og godt lærings- og oppvekstmiljø.
Fagdag ;
2022-08-19.
Wiken Sandgrind, Silje; Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2022)
Har forsket på hvordan relasjonskvaliteten påvirker barns sosiale og emosjonelle kompetanse.
barnehage.no.
Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen
(2021)
Håndtering av negative handlinger mellom barn i småbarnsgrupper.
Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;
2021-01-20.
Løkken, Ingrid Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas; Elvethon, Ellen
(2021)
Bullying in Norwegian kindergartens – what do we know?.
EADP Summer tour;
2021-09-17.
Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen; Elvethon, Ellen; Moser, Thomas
(2021)
Staff's handling of negative actions in interactions between children in toddler groups.
EECERA ;
2021-09-01 - 2021-09-17.
Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Prolog. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202699567.
Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen
(2021)
Psykososialt barnehagemiljø.
Digital fagsamling;
2021-05-28.
Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen
(2021)
Psykososialt barnehagemiljø.
Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;
2021-04-07.
Løkken, Ingrid Midteide; Helgøy, Guttorm Hermann
(2021)
Barnehage- og skolebasert utviklingsarbeid.
Fagsamling;
2021-09-10.
Løkken, Ingrid Midteide; Grini, Nina
(2021)
Trygge og gode barnehage og skolemiljø.
Fagsamling;
2021-08-16.
Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Her får Malin poeng for barnehagejobben sin.
Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen
(2020)
Personalets håndtering av negative handlinger i samspill mellom barn i småbarnsgrupper.
Norsk barnehageforskningskonferanse: Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer ;
2020-09-28 - 2020-09-30.
Løkken, Ingrid Midteide; Roland, Erling Georg
(2019)
Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).
ICSEI;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Løkken, Ingrid Midteide; Melhuish, Edward; Martine Louise, Broekhuizen
(2019)
Associations between interaction-quality and self-regulation skills in ECEC for toddlers.
International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI);
2019-01-08 - 2019-01-12.
Løkken, Ingrid Midteide
(2019)
Relasjonskvalitet og sammenhengen med barns sosiale-emosjonelle kompetanse .
GoBaN avslutningskonferanse;
2019-01-14 - 2019-01-15.
Elvethon, Ellen; Brennås, Helene Berntsen; Løkken, Ingrid Midteide
(2019)
Fostering peer interactions to prevent bullying behavior in toddler groups in Norwegian ECEC..
EECERA 2019;
2019-08-20 - 2019-09-23.
Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen
(2019)
Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .
Europian Early Childhood Education Research Conference;
2019-08-20 - 2019-08-23.
Støen, Janne; Roland, Erling; Løkken, Ingrid Midteide
(2019)
Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).
ICSEI 2019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Berntsen Svensson, Helene
(2019)
Personalets rolle i jevnalderrelasjoner for å forebygge mobbeatferd..
Barnehageforskningskonferansen 2019;
2019-10-16 - 2019-10-17.
Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Sammenhengen mellom relasjonskvalitet og sosial kompetanse.
Sammen-for barna i Telemark;
2018-08-14.
Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
(2018)
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.
Konferanse;
2018-08-29 - 2018-08-31.
Jahnsen, Hanne; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Tiltak for å forebygge og stoppe mobbing i barnehage og skole.
Forelesning;
2018-11-07.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barns trivsel – voksnes ansvar. Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen. .
Fagdag;
2018-01-25.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna. Barnehagebasert kompetanseutvikling..
Fagdag for barnehager som deltar i prosjektet om barnehagens læringsmiljø for de yngste;
2018-02-26.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø. .
Fagdag for pedagogiske ledere i Telemark;
2018-04-04.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Implementering av utviklingsarbeid.
Fagdag for barnehageledere som deltar i prosjekt Livsmestring;
2018-04-10.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barnehagens læringsmiljø med vekt på forebygging av begynnende mobbeatferd i barnegruppa.
Fagsamling for pedagogiske ledere i Telemark;
2018-09-25.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Livsglede og livsmestring.
Fagdag for barnehageledere som deltar i prosjekt Livsmestring;
2018-10-30.
Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth
(2017)
"Interactionquality and differential associations on children’s social and emotional skills in Norway".
Earli;
2017-08-29 - 2017-09-02.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2017)
Barns trivsel er voksnes ansvar.Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen..
Felles planleggingsdag for barnehagene i Tønsberg;
2017-08-14.
Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth
(2017)
Effects of staff-child interaction-quality on children’s social skills in Norwegian ECEC–centers.
17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction;
2017-08-27 - 2017-09-02.
Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
(2016)
The relationship between caregiver-child interaction-quality, and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC..
Earli Conference on Sig 5 Learning and development in early childhood;
2016-06-29 - 2016-07-01.
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
(2016)
Measurement tools.
Brown Bag seminar;
2016-02-16.
Løkken, Ingrid Midteide
(2016)
Sammenhengen mellom relasjonskvalitet og barns sosiale og emosjonelle utvikling .
GoBan konferanse Vestfold;
2016-02-10.
Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2016)
The ethical dilemmas of video supervision in the age of social media.
The First Association of Visual Pedagogies Conference AVPC 2016: Visual Pedagogies and Digital Cultures;
2016-06-18 - 2016-06-19.
Løkken, Ingrid Veronika Midteide
(2016)
Relasjonen mellom voksne og barn i barnehagen, og sammenhengen med barns sosiale og emosjonelle utvikling..
Oppvekstkonferanse;
2016-11-16.
Løkken, Ingrid Midteide
(2015)
Måling av barns sosiale og emosjonelle kompetanse..
Forskningsrådets temaseminar "Ny forskning om barnehage";
2015-09-17 - .
Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
(2015)
“Measuring childrens social and emotional competence in ECEC”. .
European Early Childhood Education Reaseach Association;
2015-09-07 - 2015-09-10.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2015)
Kindergarten leaders assessments of the staffs relational competence in Norwegian kindergartens. .
European Early Childhood Education Research Association;
2015-09-07 - 2015-09-10.
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
(2015)
Measurments tools.
Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under 3 år i norske barnehager.;
2015-10-26 - 2015-10-27.
Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas
(2015)
Måling av sosiale ferdigheter.
Longitudinelle studier ;
2015-11-04.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2014)
How "Punisment and reward" is expressed in kindergarten teacher’s behavior practices..
European Early Childhood Education Research Assosiation;
2014-10-07 - 2014-10-10.
Fredriksen, Torunn Helene Lindstad; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Læringsmiljø i skole og barnehage: Episode 5: Den nye barnehageloven.
Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Foreldresamarbeid .