Nina Grini

Assistant Professor

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Faculty of Arts and Education
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
Avdeling Porsgrunn
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari

      (2021)

      ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

      GAN forlag.

      ISBN 978-82-492-2133-2.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Problemløsning (et kapittel i boken) Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.. I: ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

      GAN forlag.

      ISBN 978-82-492-2133-2.

  • Formidling
    • Sølvik, Randi M.; Grini, Nina

      (2024)

      Å verdsette elevenes perspektiv i videregående skole.

      Oppfølgingssamling for lærere i INTERACT tiltaket;

      2024-01-25 - .

    • Sølvik, Randi M.; Grini, Nina

      (2023)

      Hvordan videreføre profesjonell utvikling uten coaching?.

      Oppfølgingssamling for lærere i INTERACT tiltaket;

      2023-10-25 - .

    • Grini, Nina

      (2021)

      Det vanskelige foreldremøtet.

      Fagøkt for lærere;

      2021-09-01.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Inkludering.

      Forelesning ;

      2021-08-10.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Klasseroms interaksjoner - Klasseledelse.

      Foredrag for rektorer;

      2021-02-24.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Et inkluderende læringsmiljø.

      Fagøkt for lærere;

      2021-08-12.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Kompetanseløftet - Helhetlig oppvekstmiljø - Mobbing og krenkelser.

      Fagdag;

      2021-08-16.

    • Grini, Nina

      (2021)

      God Start.

      Fagøkt for lærere;

      2021-06-10.

    • Grini, Nina; Jahnsen, Hanne

      (2021)

      Foreldresamarbeid.

      Fagdag;

      2021-05-24.

    • Løkken, Ingrid Midteide; Grini, Nina

      (2021)

      Trygge og gode barnehage og skolemiljø.

      Fagsamling;

      2021-08-16.

    • Grini, Nina

      (2020)

      Oppfølging etter mobbing - individ og system fokus (klasse og skole).

      Utdanningsdirektoratets oppfølging av pulje 3 i Læringsmiljøprosjektet;

      2020-01-08 - 2020-01-09.

    • Grini, Nina

      (2020)

      Social and emotional learning - a contribution to the interdisciplinary theme Public health and life mastery in the new curriculum?.

      NAFOL/HVL/Nor-TED Conference 2020;

      2020-11-20 - 2020-11-22.

    • Grini, Nina; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2020)

      Livsmestring som tverrfaglig tema.

      Fagforedrag for DIKU;

      2020-09-10.

    • Grini, Nina

      (2020)

      Mobbing og Krenkelser. Avdekke, Undersøke og stoppe mobbing .

      Fagdag Lillehammer kommune;

      2020-08-11.

    • Grini, Nina

      (2020)

      Foreldres medvirkning i læringsmiljøarbeidet.

      FAU i Læringsmiljøarbeid;

      2020-10-13.

    • Grini, Nina

      (2020)

      Social and emotional learning competencies - a contribution to the interdisciplinary theme Public health and life mastery in the new curriculum?.

      Inquiry as a bridge between theory and practice in teaching an teacher education;

      2020-10-20 - 2022-10-22.

    • Grini, Nina

      (2019)

      Forebygging- Klasseledelse.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2019-01-02 - .

    • Grini, Nina

      (2019)

      Mobbingens psykologi - i SFO.

      fagdag SFO;

      2019-03-02.

    • Grini, Nina; Randi, Sølvik

      (2019)

      voksnes betydning for inkludering.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2019-01-29 - .

    • Grini, Nina

      (2019)

      God start - om oppstart av skoleåret og mulighetene dette gir læreren for å skape et god læringsmiljø.

      Fagdag;

      2019-08-25.

    • Grini, Nina

      (2019)

      § 9A, aktivitetsplikten og undersøkelsesfasen.

      §9A ulike utfordringer;

      2019-11-11.

    • Grini, Nina; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2018)

      Systematisk oppfølging etter mobbing.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte nr 4.

    • Grini, Nina

      (2018)

      Pedagogisk analyse.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2018-10-24.

    • Grini, Nina

      (2018)

      Mobbingens psykologi -stopping og avdekking av mobbing og krenkelser.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2018-08-16.

    • Grini, Nina

      (2018)

      Mobbing og krenkelser- avdekking og stopping.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2018-08-15 - .

    • Grini, Nina

      (2018)

      Pedagogisk analyse i avdekking av krenkelser og mobbing.

      Fagdag læringsmiljøprosjektet pulje 4;

      2018-10-09 - .

    • Grini, Nina

      (2018)

      Problemløsning - ulike utfordringer - løsninger og konsekvenser- en del av programmet ROBUST.

      fagdag ROBUST;

      2018-06-18 - 2018-06-19.

    • Grini, Nina

      (2018)

      Problemløsning - Steg for steg modellen - ROBUST.

      fagdag ROBUST;

      2018-10-17.

    • Grini, Nina

      (2018)

      God Start - klasseledelse.

      fagdag ;

      2018-08-16 - .

    • Grini, Nina

      (2018)

      Slik foregår mobbing - for Foreldremøte.

      fagseminar;

      2018-04-29 - .

    • Grini, Nina

      (2018)

      Mobbingens psykologi - for foreldremøte.

      fagseminar;

      2018-10-24 - .

    • Grini, Nina; Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Systemarbeid i PPT - hvordan veilede barnehager og skoler på interaksjoner mellom barn og voksne.

      fagdag PPT;

      2017-12-08.

    • Grini, Nina; Gusfre, Kari Stamland

      (2017)

      § 9A Aktivitetsplikten - Brosjyre.

    • Grini, Nina

      (2017)

      Klasseledelse og de viktige relasjonene.

      fagdag ;

      2017-11-14 - .

    • Grini, Nina

      (2017)

      Klasseledelse - Emosjonell støtte, organisering og Læringsstøtte.

      fagdag Læringsmiljøprosjektet;

      2017-04-05 - .

    • Grini, Nina

      (2014)

      Videreføring av LP i Våler.

      Våler kommune;

      2014-01-07.

    • Jahnsen, Hanne; Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljø.

      fagdag LP-modellen;

      2014-08-13.

    • Westergård, Elsa; Grini, Nina

      (2014)

      Den gode timen.

      Skolebasert kompetanseutvikling i UIU;

      2014-09-18.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Veilening, Utviklingsarbeid i skolen.

      Veieldning;

      2014-01-07.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Klasseledelse.

      Ungdomstrinn i utvikling;

      2014-02-03.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

      LP, Hurum kommune;

      2014-02-10.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Bedre klasseledese gjennom skolebasert kompetanseutvikling.

      Udir sin satsing Ungdomstrinn i utvikling;

      2014-03-10 - 2014-03-11.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Veiledning, utvikling av klasseledelse.

      Veildning;

      2014-02-26.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Nettverk for Pedagogisk psykologisk tjeneste.

      Nettverk for PPT for læringsmijøutvikling;

      2014-03-12 - .

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljø i barnehagen.

      veiledning barnehage;

      2014-03-20.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmmiljøutvikling og skolen som lærende organisasjon.

      Opplæring for PPT;

      2014-04-03.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Finnes det mobbing i barnehagen?.

      fagdag;

      2014-04-04.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Relasjoner.

      Fagdag;

      2014-04-10.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Klasseledelse.

      Fagdag i skolen;

      2014-04-22.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Veiledning Ungdomstrinn i utvikling, Pedagogisk analyse.

      Veiledning;

      2014-05-05.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljøutvikling i skolen - hvorfor?.

      Fagdag;

      2014-05-23.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Forankring av utviklingsarbeid i skolen.

      Rektoropplæring i læringsmiljø og pedagogisk analyse;

      2014-03-11.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Skolen som lærende organisasjon.

      Rektoropplæring;

      2014-03-12.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljø og pedagogsik analyse, grunnopplæring.

      grunnopplæring;

      2014-08-12.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljøutvikling - Hvorfor det?.

      Fagdag;

      2014-08-13.

    • Grini, Nina

      (2014)

      The LP model - learning enviroment and pedagogical analysis.

      Tartu County;

      2014-08-21.

    • Grini, Nina

      (2014)

      A systemic aproach to school development.

      Veiledning;

      2014-08-22.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Hvorfor leker vi?.

      Fagdag;

      2014-09-03.

    • Grini, Nina

      (2014)

      Praktisk, variert og relevant undervisning på ungdomstrinnet.

      Foredrag;

      2014-09-17.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Kan LP-modellen hjelpe skolen med å utvikle seg mot å bli en lærende organisasjon?. I: Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1219-4.

      s.152-164.

    • Grini, Nina; Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Ambulerende team -lokale kompetansesenter for inkludering.

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 7.

      s.39-46.

    • Grini, Nina; Oterkiil, Tonje Constance

      (2013)

      LP- modellen barnehage.Fagdag om Relasjonskompetanse.

      LP- fagdag barnehage;

      2013-10-22.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Læringsmiljøutvikling (LP-modellen) i barnhagen - Grunnopplæring.

      LP i barnehagen;

      2013-01-31 - 2013-02-01.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Å være gruppeleder i lærergrupper (LP) Analyse av LP undersøkelsen.

      Nettverk for lærere som jobber med læringsmiljø og pedagogisk analyse;

      2013-02-21.

    • Grini, Nina; Nergaard, Svein Erik

      (2013)

      Veiledning av Ambulerende team i Arendal.

      veiledning av Ambulernede team i Arendal;

      2013-03-06.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Veiledning av PPT i arbeidet med læringsmiljø og pedagogisk analyse.

      Veiledning av PPT;

      2013-02-20 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Hva preger lærernes samtaler i reflkesjon om utfordringer i klasserommet?.

      Nettverk for skoler ;

      2013-03-13 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Hva preger læreres språk i refleksjon om klasseromsutfordringer?.

      Nettverk for PPT;

      2013-03-14 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      PPT og systemarbeid.

      Modul 3 i LP;

      2013-04-11 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Gruppeledelse i LP grupper i barnehagen.

      Gruppeledersamling LP barnehage;

      2013-04-18 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Skolen som lærende organisasjon.

      Rektoropplæring;

      2013-06-19 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Skolekultur.

      Fagdag;

      2013-08-14 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Systemarbeid i PPT.

      Forelesning;

      2013-09-26 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Et eksternt blikk på skolens utfordringer.

      Nettverk for skoler;

      2013-10-09 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse.

      Fagdag;

      2013-10-15 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse.

      Fagdag;

      2013-10-16 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse.

      Fagdag;

      2013-10-22 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen.

      Ungdomstrinnsatsingen, smaling for skoleeier og skoleledere;

      2013-10-24 - .

    • Grini, Nina

      (2013)

      Læreren endring i språk.

      nettverk;

      2013-03-13.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Lærerens endring i språk.

      nettverk;

      2013-03-14.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Fokus på læringsmiljø og pedagogisk analyse i barnehagen.

      Gruppeledersamling;

      2013-04-18.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Å jobbe systematisk med systemsaker i PPT.

      Fagdag;

      2013-09-26.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Et eksternt blikk på våre utfordringer.

      Nettverk;

      2013-10-09.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse - Hva er det?.

      Fagdag i barnehage;

      2013-10-15.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse - Hva er det?.

      Fagdag;

      2013-10-16.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Relasjonskompetanse - hva er det?.

      Fagdag;

      2013-10-22.

    • Grini, Nina

      (2013)

      NSLA i Ungdomstrinnsatsingen - Klasseledelse.

      UDIR Ungdomstrinnsatsingen for skoleeier og skoleledere;

      2013-10-24.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Veiledning med prosjektgruppene i Ungdomstrinnsatsingen.

      Veiledning ;

      2013-11-08.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Klassen som sosialt system Å jobbe som en lærende organisasjon.

      Fagdag i Ungdomstrinnsatsingen;

      2013-11-15.

    • Grini, Nina

      (2013)

      Working with the learning enviroment and how to arrange the use of pedagogical analysis in schools.

      NSLA;

      2013-11-05.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Grini, Nina

      (2021)

      Introduksjon til Problemløsing.

    • Grini, Nina; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2021)

      Ide og manus til filmen Adam til undervisningen ROBUST, undervisning i sosial og emosjonell kompetanse.

    • Grini, Nina

      (2021)

      Problemløsning - en del av det digitale lærerressursers i ROBUST .

    • Grini, Nina; Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Arbeid med fagfornyelsen med fokus på læringsmiljø og livsmestring Modul 1:læringsmiljøets betydning for å praktisere fagfornyelsen Modul 2: det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring .

    • Byrkjedal, Liv Jorunn; Øverland, Klara; Lunder, Mari Markussen; Grini, Nina; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2020)

      Oppfølging etter mobbing. Se filmen om Per, som trenger litt ekstra oppfølging på skolen selv om han ikke lenger blir mobbet..

    • Byrkjedal, Liv Jorunn; Øverland, Klara; Lunder, Mari Markussen; Grini, Nina

      (2020)

      Å ivareta de som har blitt utsatt for mobbing..

    • Grini, Nina

      (2020)

      Livsmestring i skolen.

    • Grini, Nina

      (2019)

      Livsmestring hele livet - en film om relasjoner.

    • Grini, Nina; Vedholm, Fredrik Dahle

      (2017)

      En Mobbehistorie.

    • Grini, Nina

      (2015)

      Si fra til en voksen om du blir mobbet – Nina Grini henvender seg til elever.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway